Hållaren till gasbrännaren GB74 är ett alternativ. Tyvärr verkar den vara svår att få tag på lös, Trangia säljer den inte som reservdel. Den lösningen kräver dessutom en extra kopp för förvärmningsbränsle.
Min lösning är en lätt modifierad gasbrännarhållare, och under den en kopp från hållaren till ett gammalt Optimus Explorer som jag hade liggande. Tror att den är samma som senare fanns till Nova.
Visa bilaga 40387
Med detta montage hamnar brännaren lite högre än med Trangias kopp. Efter en viss tillbockning av hållaren så att brännaren hamnar lite längre ner sticker hatten upp 34 mm över det undre vindskyddet. Då är det ungefär en centimeter kvar till kastrullens botten.
Visa bilaga 40388
En bra sak med denna lösning är att det är lätt att tända spriten i koppen när man vill förvärma. Det finns plats att sticka ner en tändsticka ända ner i botten.
En dålig sak är att brännaren inte sitter lika stabilt som med en stadigare hållare. Jag som inte gillar glapp och vingel löste detta med att tillverka ett litet bleck som stödjer mot kanten på hålet i vindskyddet där reglerratten sticker ut.
Visa bilaga 40389
Det finns säker elegantare lösningar, men detta fungerar riktigt bra. Brännaren sitter stadigt och det är lätt att finjustera lågan med ratten utan att allt glappar.
Visa bilaga 40390
Utan pump och flaska väger detta arrangemang 267 gram enligt min våg. Trangias gasbrännare GB74 väger 175 g på samma våg. Så kör man på gas så är det ungefär 90 grams vikttillägg för att få vätskematning och en mycket bättre regleringsförmåga. Sedan har man ju förstås möjligheten att köra på bensin och fotogen, men då får man släpa på den ganska tunga och klumpiga pumpen också.