Trist. Jag har varit med om försäljare som skickat fel vara och sen försvunnit från radarn på eBay; detta har dock ersatts av eBays garanti.
"Lås i menyraden" kan vilken bedragare skaffa helst numera, till en server som står på en sunkig hemmakoppling. Det enda det betyder är att kommunikationen är krypterad.
Finns automatiska/gratis certifikatutfärdande myndigheter för SSL vilket ger detta lås, bl a Letsencrypt och Amazon.
Trycker man på låset och det står nåt i stil med EV/DV (extended validation) är det lite säkrare, eftersom en manuell process gjorts för att kolla att sajtens ägare är reko.
Endast ha kortet öppet för internetköp de få minuterna man faktiskt gör det, är nog ett av de bästa sätten att stoppa oönskade debiteringar. Jag jobbar inom IT och anser mig vara oerhört försiktig, nästintill paranoid, med kortuppgifter men har trots detta en gång blivit av med dem. Bankens security ringde, vips var mitt "kort" ute på upptäcktsfärd och försökte smörja någons krås på restaurang i Nevada (vilket spärrades). Troligt någon internet-retailer som blivit hackad.
Flera utav internet-neobankerna och även ett par traditionella har numera möjligheten att generera tillfälliga kortuppgifter som bara fungerar för ett enda köp. Detta är också bra.