Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök

Håller med dig. Hur som helst bra att den finns att få tag i. Påverkar plåten möjligheten att använda Optimus magnetverktyg för att rensa brännaren med nålen i munstycket?

Thure
 
Samma här, ena brännarkopphållaren låser inte. Brännarkoppen som kom med X2 fungerar däremot bra. Går kanske att böja till. Kan också ha att göra med hur hårt man fäster brännaren (Nova i mitt fall) mot metallen i och med att fjäderplåten är ett stycke. Många parametrar som kan gå fel.
 
Samma här, ena brännarkopphållaren låser inte. Brännarkoppen som kom med X2 fungerar däremot bra. Går kanske att böja till. Kan också ha att göra med hur hårt man fäster brännaren (Nova i mitt fall) mot metallen i och med att fjäderplåten är ett stycke. Många parametrar som kan gå fel.
Jag borrade upp hålet så att foten på brännaren gå igenom både fjädern och koppen. Då spänner det inte lika hårt mot fjädern och du kan har muttern på rätt håll.
 
Menar du hålen på både fjädern och koppen? Vilken brännare har du?

Antar att det är Polaris? Jag har skaffat Nova för att ha ett alternativ till mitt KAP - Arctic. Borde vara ganska lika för Polaris respektive Nova. Kanske en fördel också att få ned brännaren något längre i undre vindskyddet.

Thure
 
Senast ändrad:
Menar du hålen på både fjädern och koppen? Vilken brännare har du?

Antar att det är Polaris? Jag har skaffat Nova för att ha ett alternativ till mitt KAP - Arctic. Borde vara ganska lika för Polaris respektive Nova. Kanske en fördel också att få ned brännaren något längre i undre vindskyddet.

Thure
Jag har polaris. Tittar man under brännarkoppen så ser man en klack. Den är lite för stor för att komma igenom kommen och fjädern. Så jag gjort hålet bara lite större. Så nu går klacken igenom båda. Detta gör att man kan använda muttern på rätt håll.
 
Men det ändrar inte att fjäderns stansade bucklor inte fjädrar ut och låser Trangiakoppen i undre vindskyddet. Jag provar att fila hålen för bucklorna men har inte riktigt fått till det.

Thure
 
Är det någon som har lyckats konstruera en fungerande tändränna? På gamla Arctic finns det ju en som fungerar utmärkt. Jag funderar på att försöka få till en ränna, och det vore trevligt att ha en veke i den så att det blir lättare att tända. Men vad ska man använda för material som veke? Den som finns på Arctic tror jag är rundstickad av något brandsäkert fibermaterial och sedan tillplattad när den tryckts fast i rännan.
 
Feuerhand har lösa veken till sina lyktor som kanske kan klippas till. Står dock att den är gjord av bomull. Lär inte hålla. En bit av optimus eget förvärmningsveke kanske ännu bättre alternativ.
 
Feuerhand har lösa veken till sina lyktor som kanske kan klippas till. Står dock att den är gjord av bomull. Lär inte hålla. En bit av optimus eget förvärmningsveke kanske ännu bättre alternativ.
Nej, bomull kommer att brinna upp. Det ska vara något brandsäkert material. Optimus förvärmningsveke, du tänker på den där runda biten mineralull som sitter i koppen? Kanske skulle funka men formen är helt fel.

Runt glasluckan infattad i järn på vår braskamin är det en mjuk flätad list i någon sorts mineralull. Om det går att ta en kardel från en sån kanske det kan fungera.
Hm, bra idé. Jag har ju också en sådan list i min kamin. Den är tjock och flätad, men om man tog en del av den kanske det skulle fungera. Liknande finns visst att köpa på Biltema, Jula m fl.
 
Glasfiberstrumpa? Ser ut ungefär som den som finns i tändrännan på KAP Arctic:

Eller denna:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Brune Alternativ till kass Primus mattermos Kök och brännare 8
v-tuna UL alternativ till tamoj? Kök och brännare 47
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10

Liknande trådar