Östgötaposten 5 februari 1915 skriver:
"I en följande paragraf fastslås den med det af ålder rådande föreställningssättet öfverensstämmande grundsatsen, att bär i skog och mark må fritt plockas af hvem som helst, såvida det kan ske utan skada å skog eller stängsel."
Då det var lite knöligt att hitta i din länk med Firefox, så tar jag mig friheten
att klista in hela den intressanta texten.
"Förslag till lag om rätt tiil bärplockning. STOCKHOLM den :: febr. Enligt livad X. D. A. inhämtat, har inom justitiedepartementet utarbetats ett. utkast till lag om rätt till bär- plockning och tillvaratagande af vissa andra naturalster. Genom den första paragrafen bere- des ägare och brukare a!' joid erfor- derligt skydd mm obehörigt inträng af bärplockare a områden, som i.ie.l hänsyn till deras närbe!äi;enhet inlill bosläder böra vara fredade. I en föl- jande paragraf fastslås den ined da af ålder radande föreställningssättet öfvereiissiämman.le. grundsatsen, att bär i skog och mark må fri it plockas af livnn som helst, såvida det kan ske utan skada a skog eller stängsel. Denna grundsats modifieras genom följande bestämmelser. Sa kan ttifcnligsn -..ren i il: bruk area -J-f en fastighet, när han själf vill tillgodo- gör;! sig bärskörden, hos k. bfMe i bi- ii'-: utverka förbud mot bärplockning af allmänheten a ett eller flera be- stämda inhägnade områden om till- hopa högst 20 hektars ytvidd. Sådant förhud för viss tid kan vidare nted- deias beträffande område:!, ii hviika uppväxande skogsplantor skulle kun- na skadas genom bärplockningen. För a i t förläna, de sålunda före- slagna bestämmelserna erforderlig ef- fektivitet, löresläs bötesstraff för olof- ligbuploekahis i a-na s mark. h< i •- om stadgande införts i ett särskildt utkast till vissa ändringar i straff- lagen. Den pä dessa principer byggda lag- stiftningen bör uppenbarligen äga gil- tighet äfven för Xorrland. där de sto- ra skogarna enligt f/irslagel kojrtmrti att stil öppna för bärplockning af hvar man. Slutligen må framhållas, alt dm ifrågasatia lagstiftningen! ej endast gä|ler lingon, utan älven vissa andra bärsorter, särskildt blåbär, hallon, smultron och. hjortron, hviika u äfö föremal för plockning iili flfsaht. .' detta sammanhang har äfven rätten att tillvarataga, vilda blommor och ör- ter samt' svamp, äfrensoni laii- och grankottar, blifvi-t reglera."
Så som jag tolkar det, så är det endast ett
lagförslag. Jag har för mig att det var väldiga stridigheter om rätten till skogens bär från förra sekelskiftet fram till 1930-40 talet, då bärplockningen släpptes fritt.
Det kan vara värt att notera att följande lagförslag lanserades 1915, alltså mitt under brinnande 1:a världskriget då svält hotade åtminstone den fattigaste delen av befolkningen. 1917 var dock ännu värre när det gällde missväxt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_första_världskriget#Kristid_och_ransoneringar
/Niklas