Allemansrätten

Frihetens hemvist USA har ett dylikt system i flera stora reservat, kölista, anmälan, anmälan att man är inne, färdplan och ja man kan bli svartlistad d v s avvisad och det sköter Park Rangers om. Vissa hårt nyttjade områden som Grand Canyon kräver deltagande i organiserade turer.
Min gode vän over there har små nätta skyltar på sitt staket, Tresspassers will be shoot, survivers again. Nej han har inte behövt infria löftet och vänligheten när man hälsar på är stor liksom gästfriheten.

Frihetens hemvist USA har ett dylikt system i flera stora reservat, kölista, anmälan, anmälan att man är inne, färdplan och ja man kan bli svartlistad d v s avvisad och det sköter Park Rangers om. Vissa hårt nyttjade områden som Grand Canyon kräver deltagande i organiserade turer.
Min gode vän over there har små nätta skyltar på sitt staket, Tresspassers will be shoot, survivers again. Nej han har inte behövt infria löftet och vänligheten när man hälsar på är stor liksom gästfriheten.

Ibland är det nog inget fel med kölista. Vissa "lappvatten" har/hade ett visst antal spö/sportfiskare
som gräns så iden skulle inte vara ny i vårt land.

Mvh Glenn

Marodörerna går in utanför stråken och svårigheterna att komma åt dem kommer att bestå.
Det är synd att förfäktarna är så funamentalistiska i sin syn på de förfäriga markägarna. Men missbrukarna är de som jobbar på att förminska allemansrätten.

De som bor i ett odlingslandskap blir oftast förvisade till vägar och traktorstråk. Men uppenbart är att allemanskyldigheterna lärs ut alltför lite. I morse nere vid S Kustvägen hade någon dumpat ett billass med sopor, några prydligt adresserade vilka bifogas anmälan om nerskräpning. Obra och oklok hade gått hand i hand igen. De verkar göra det oftast.

Ibland är det nog inget fel med kölista. Vissa "lappvatten" har/hade ett visst antal spö/sportfiskare
som gräns så iden skulle inte vara ny i vårt land.

Mvh Glenn

Och hur säker är du på att det krävs tillstånd för att gå i Grand Canyon?
Isåfall missade jsg något när vi vandrade där, och ingen Ranger som bråkade på oss heller, hade jag bara tur eller ........?

Och hur säker är du på att det krävs tillstånd för att gå i Grand Canyon?
Isåfall missade jsg något när vi vandrade där, och ingen Ranger som bråkade på oss heller, hade jag bara tur eller ........?

Jag har bara varit på utsiktsplatsen, har heller aldrig sagt något om att jag ens har varit i USA.
Någon missuppfattning kanske.

Mvh Glenn

I morse nere vid S Kustvägen hade någon dumpat ett billass med sopor, några prydligt adresserade vilka bifogas anmälan om nerskräpning. Obra och oklok hade gått hand i hand igen. De verkar göra det oftast.

Jag vill inte gärna tro att någon anser sig ha rätt att dumpa skräp med stöd av allemansrätten. Så lämpligt att lämna sin adress - kanske skräpet kan återlämnas på vederbörandes gräsmatta :)

En sak jag ibland tänkt på är att mängden nedskräpning ofta är omvänt proportionerligt mot tillgängligheten. Framförallt är tillgänglighet med bil något som tycks inbjuda till nedskräpning.

Jag vill gärna tror att det icke motoriserade friluftslivets påverkan i naturen är i sammanhanget försumbar. Detta har jag inte någon källa till utan är en min egen reflektion/önskan.

Om man nu har problem med just skräpdumpning kanske det kan vara nog så effektivt med en vägbom istället för de åtelkameror som Niking så gärna vill sätta upp.

Uffe

jag bemöter gärna nya argument :) men det här har jag bemöt 3-4 ggr redan i tråden, läs igenom hela tråden så har du svaren.

Jag har läst hela tråden och trots det uppfattar jag att nej-sidans argument bygger på att eftersom vissa inte klarar av att respektera allemansrättens skyldigheter så ska vi avskaffa allemansrätten. Det är fortfarande för mig samma typ av argument som att eftersom vissa inte klarar av att hålla hastigheten så ska vi förbjuda bilar - totalt ovidkommande med andra ord... Argumentera istället för hur man ska komma tillrätta med de som bryter mot lagen så kanske vi kan få till en vettig diskussion! Det enda konstruktiva (med de brister och risker detta skulle medföra) förslag jag sett hittills i denna tråd är faktiskt det om åtelkameror...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg