Utan att ha läst samtliga inlägg i debatten dristar jag mig ändå till en kommentar. Du säger att genom att avskaffa allemansrätten så faller alla argument mot övervakningskameror i skogsmark. Det är kanske helt korrekt, men då kan man ju lika gärna argumentera för att avskaffa rätten till privatbilism (dvs. trafiksvinen?) då alla argument mot fartkameror skulle falla...
Jag förstår inte - förklara gärna hur du tänker...
1 Det sker här och var mycket nedskräpning i skog och mark, vilket ogillas av bl.a. drabbade markägare. Även de flesta friluftsmänniskor verkar ogilla nedskräpning i naturen.
2 Det enda vettiga sättet att få fast dessa nedskräpare ("friluftssvin") torde vara någon form av åtelkameror/övervakningskameror. Att markägaren i praktiken inte kan stå på pass för att kunna ta nedskräparen på bar gärning http://www.youtube.com/watch?v=XnBr5yKDQHs, tror jag de flesta förstår.
3. På grund av allemansrätten råder det ett generellt förbud mot åtelkameror i naturen, då det kan upplevas som kränkande att bli filmad av en övervakningskamera. Varje åtelkamera kräver alltså ett särskilt tillstånd från Länsstyrelsen, eftersom naturen räknas som allmän plats - tack vare allemansrätten!
Om allemansrätten avskaffades, så har ju folk inte längre rätt att vistas på markägarens marker utan markägarnas tillstånd och då kan ju inte markägarnas mark gärna anses som s.k. allmän plats. Således torde det generella tillståndskravet på åtelkameror försvinna.
/Niklas