Hm..
Det finns ett "visst" motstånd mot allemansrätten hos vissa. Men om vi hypotetiskt sätt säger att alla håller sig till allemansrätten. Dvs, inte skräpar ner eller förstör på något sätt för markägaren. Är det då okej för er som vill inskränka allemansrätten? Jag förstår mycket väl att markägare kan bli irriterade och förbannade på företeag som utnyttjar allemansrätt på andras mark för att tjäna pengar. Där tror jag alla är ganska överens. Däremot så tror jag inte vi är överens när det gäller att inskränka "vanliga" privatpersoner rätt att övernattg en natt på någon annans mark. Dvs, om dom håller sig till allemansrätten. Bara plockar döda grenar från marken, tar med sig skräp osv. Vanligt sunt förnuft helt enkelt.
Niking verkar ju vara den största motståndare när det gäller allemansrätten. Men vad säger du om ett förbud mot komersiell verksamhet på din mark (vilket jag faktiskt kan hålla med om) men fortfarande tillåta vanligt friluftsfolk så länge dom inte skräpar ner eller förstör din mark?
Ett totalförbud för all organiserad verksamhet utan markägarens uttryckliga medgivande är givetvis en bra början. Och med organiserad avses både kommersiell verksamhet (bärplockning, guidade turer etc.) och "ideell" verksamhet (naturskyddsföreningen, friluftsfrämjandet, turistföreningen etc).
Sedan måste markägarna ha rätt att vid behov stänga av sin mark från allemansrätten, t.ex. vid jakter eller vid uppenbara missbruk av allemansrätten. Detta måste särskilt gälla inom strandskyddat område.
Slutligen måste givetvis markägarna ha rätt att fritt sätta upp övervakningskameror på egen mark, samt att allt missbruk av allemansrätten måste falla under allmänt åtal.
Dock så har fått intrycket att vissa markägare (Niking) helst ser att ingen går på hans privatägda mark. Trots att man går på redan upptrampade stigare och inte ens rör döda grenar. Det skapar problem i debatten och gör att det är lönlöst att diskutera. Då är det bättre att personen ifråga publicerar koordinaterna för sin mark så kan undvika den.
Tja, grundproblemet är nog den bristande respekten för markägarnas egendom hos de flesta debattörer här.
/Niklas