Vänta nu, höger-vänster-begreppet brukar betraktas som en endimensionell linje där man på ett förenklat sätt placerar ut hur mycket privat ägande man vill ha. Sen kan man definiera hundra andra endimensionella linjer som tar upp andra saker, och allt går in i varandra, men det var bara en aspekt av den här "linjen" som jag tyckte behövde nämnas i just här talsituationen. Något cirkelresonemang har jag aldrig talat om, och jag håller helt med dig om att det inte finns.
Jag har sett dem själva kalla sig "högeranarkister" för att skilja sig från "vänsteranarkister", med en av likheterna att ingen av dem vill ha någon statsapparat och en av skillnaderna att anarkisterna längst till "vänster" är emot allt privat ägande, medan de mest till "höger" förespråkar oinskränkt äganderätt över sin egendom. Sen finns säkert hela skalan anarkister däremellan också. Dock, eftersom ingen av dem vill ha någon stat så måste de som förespråkar privat ägande ha något annat som reglerar detta ägande, så de brukar hänvisa till naturrätten.
En människa som gnäller över "majoritetens diktatur" samtidigt som hen vill ha oinskränkt äganderätt över sin mark ter sig alltså för mig litet spännande ovanlig, eftersom jag inte känner till så många ideologier där det är möjligt att skippa staten och samtidigt reglera markägande. Så jag vill gärna veta vilka resonemang som stöder detta tänkande.
Ja, det är väldigt förenklat, men jag kan faktiskt inte analysera vad alla enskilda anarkister kan ha för åsikter om allt i ett litet inlägg på utsidan, hoppas du har överseende.