Allemansrätten

Förstår därmed inte önskan om att beträda annans mark.
Problemet görs större än vad det är. Det finns nog med utrymmen för alla att samsas på (alltså det gemensamma) därmed behöver man inte nyttja annans tillgångar och egendom.

Då markägandet är förbundet med att andra får beträda marken så är det snarare så att jag förstår inte denna önskan att begränsa detta utan att kompensera det allmänna för det. Eller jag förstår det helt och fullt, ,en det är ologiskt. Men kan inte utöka sina rättigheter gratis.

På samma sätt som det inte är ok att ha ett eget rättsväsende på sin egen mark och döma folk till döden, så är det inte ok att förbjuda andra att beträda den. Ägandet är förbundet med massor av regler och begränsningar. Här skjuter man in sig på en av dem som om den vore onaturlig, då den i själva verket är hur naturlig som helst (fråga svensken).

Tar mig friheten att ge ett svar till din fråga riktad till Niking.
'Allemansrätten' fungerar toppen på platser ägda av kommun och stat. Medborgarna nyttjar den mark som de [förmodligen] betalar skatt för.
Ja, det finns jätte mycket "skog och mark" som är kommun och statsägd. Tillräckligt för alla att kunna samsas om. Förstår därmed inte önskan om att beträda annans mark.
Problemet görs större än vad det är. Det finns nog med utrymmen för alla att samsas på (alltså det gemensamma) därmed behöver man inte nyttja annans tillgångar och egendom.

Tack, alla svar är lika välkomna!
Men hur gör man för att det fungerar så bra där du varit? Några speciella tips?

Jag har sett både välskötta områden samt ett inte försumbart antal mindre trevliga efterlämningar efter tidigare gäster. Problemet verkar större ju närmare städerna man kommer, och mest extremt är det i parkerna där det till och med verkar vara för långt att gå 10 meter till papperskorgen med skräpet från picnicen?
På platser med få möjligheter till kommunala alternativ riskerar ju enskilda markägare att ta första stöten av allemansrätten. Så goda lösningar i kommunala naturområden är säkert nyttigt att dela med sig av till alla andra också.

Önskan om att komma ut i naturen är nog inte specifikt kopplad till vem som äger den (om det inte är den egna), och i dagarna har ju staten också föreslagit att de ideella föreningarna skall tvingas bidra till folkhälsan för att få statligt stöd. Det innefattar såväl idrott som andra friluftsaktiviteter, och ofta nämns allemansrätten som en viktig faktor för att befrämja folkhälsan i och med att det ger möjlighet att enkelt komma ut i närmsta skog, vilket anses viktigt ur ett folkhälsoperspektiv. Oavsett om man tror att det stämmer så skulle ökad folkhälsa betala sig mångdubbelt i minskade sjukvårdskostnader, till alla skattebetalares fromma.

Tack, alla svar är lika välkomna!
Men hur gör man för att det fungerar så bra där du varit? Några speciella tips?
Well, det fungerar bra för exvis kommunala rekreationsområden, då den kostnad som uppstår vid nedskräpning och skador belastar kollektivets ekonomi via skatt, inte den enskilda markägaren. Personligen sticker det inte i mina ögon lika mycket när jag ser någon som beter sig illa och ej laglydigt på kommunalmark jämfört lika beteende på min egen (om det inte rör sig om grova övertramp, berättar inte om det då enstaka isolerade händelser inte är intressant i det stora hela).

Jag har sett både välskötta områden samt ett inte försumbart antal mindre trevliga efterlämningar efter tidigare gäster. Problemet verkar större ju närmare städerna man kommer, och mest extremt är det i parkerna där det till och med verkar vara för långt att gå 10 meter till papperskorgen med skräpet från picnicen?
På platser med få möjligheter till kommunala alternativ riskerar ju enskilda markägare att ta första stöten av allemansrätten. Så goda lösningar i kommunala naturområden är säkert nyttigt att dela med sig av till alla andra också.
Lösningen är skötsel. Det kostar pengar. Även på kommunalt ägd mark blir denna många gånger eftersatt och man möts av skräp vid soluppgången.
Det är däremot inte rimligt att en enskild person skall stå för kostnaden att reparera skador och plocka skräp på sin egen mark.
Man måste ha förståelse för sådant och att markägare, som har haft problem med gäster som missköter sig, behandlar alla gäster lika och drar alla efter en och samma kam.
Önskan om att komma ut i naturen är nog inte specifikt kopplad till vem som äger den (om det inte är den egna), och i dagarna har ju staten också föreslagit att de ideella föreningarna skall tvingas bidra till folkhälsan för att få statligt stöd. Det innefattar såväl idrott som andra friluftsaktiviteter, och ofta nämns allemansrätten som en viktig faktor för att befrämja folkhälsan i och med att det ger möjlighet att enkelt komma ut i närmsta skog, vilket anses viktigt ur ett folkhälsoperspektiv. Oavsett om man tror att det stämmer så skulle ökad folkhälsa betala sig mångdubbelt i minskade sjukvårdskostnader, till alla skattebetalares fromma.
Visst, jättebra men då måste det finnas statliga eller kommunala alternativ.

En fråga i all enkelhet, till er markägare som vill inskränka/avskaffa allemansrätten; Hur gör ni själva i ert friluftsliv? Är ni så konsekventa att ni avstår från att beträda andras marker, eller vill ni bara slippa "allemanssvin" på ERA marker?

Det var länge sen jag orkade läsa nåt i den här tråden.
Men på denna senaste fråga så kan jag ju säga att den mark jag/familjen äger, räknar jag med att det både tjuvjagas och härjas en del på.
Jag tycker självklart illa om tjuvjägare, men där finns ju helt klart redan lagar som gör detta olagligt. I övrigt så har jag ingen koll på vad som händer, men hoppas att man inte skräpar ned. Det tas säkert både pinnar till korvar och kaffepannor som är levande och därmed fredade. Det är inget problem, och jag tar även själv pinnar när jag behöver. Dock brukar jag anstränga mig så att det inte ser fult ut vid lägerplatser. Faktum är att jag numera föredrar en särskild liten teleskopgrillpinne jag brukar ha med mig.

Det är troligen med markägare som med alla andra, det finns sådan av olika girighetsgrad. Somliga är sjukligt missunnsamma, medan andra snarare är åt det generösare hållet. Ibland finns nog även ett samband mellan denna inställning och hur dessa personer gör på annans eller kommunal/statlig mark. Ibland finns inte det sambandet misstänker jag.
Bland alla besökare finns det väl också hela skalan av missdådare till de allra mest hänsynsfulla.

Lagstiftningen brukar ju emellertid inte vara anpassad så att man baserar verklighetsbedömningen på de allra värsta exemplen - men däremot gärna så att just de värsta övertrampen blir olagliga.

Att göra ett hemskt beteende olagligt är en sak, men att istället hindra alla normala människor från att ens kunna hamna i situationer där de kan välja att bete sig som svin eller vettiga människor är en annan sak.

En fråga i all enkelhet, till er markägare som vill inskränka/avskaffa allemansrätten; Hur gör ni själva i ert friluftsliv? Är ni så konsekventa att ni avstår från att beträda andras marker, eller vill ni bara slippa "allemanssvin" på ERA marker?

Jag rör mig på "kronans", min egen och min goda grannes. Är noga med sådant då jag vet hur inställningen är hos markägare med främmande på tomten.

Jag är nog närmast gammelmoderat, skulle jag tro.

En låg och platt skattesats vill jag ha, så att den ofantliga sektorn kan hårdbantas och bara koncentrera sig på nödvändigheter.

Vilken sorts kommunism förespråkar du, Picea?
/Niklas

Tack för det förmodligen mest insiktsfulla och respektfulla svar som du kunde åstadkomma, som dessvärre inte besvarade min fråga alls. Vad har låg platt skatt med markägande att göra? En gammelmoderat, säger du. "Gammal" är ett väldigt vagt begrepp, så jag undrar vilken årgång av partiprogrammet jag skall titta i för att få veta litet mer om dina åsikter?

Jag förespråkar den liberala demokratin, som är det styrelseskick vi har i Sverige i dag. Jag tror inte att någon årgång av moderaternas partiprogram förespråkar något annat styrelseskick än det.

Visserligen förespråkade Allmänna valmansförbundet i början att endast män med en viss inkomst skulle ha rösträtt. Det är något helt annat än moderaterna, men det skulle ge litet logik i dina inlägg om du ansåg att endast markägare skulle få ha rösträtt. Men är det verkligen så du vill ha det, om du tänker efter?

Eftersom "kommunism" generellt brukar definieras helt annorlunda än liberal demokrati vore det intressant om du ville ge en liten redogörelse för din terminologi, så inte dina inlägg blir meningslösa för andra än dig.

Well, det fungerar bra för exvis kommunala rekreationsområden, då den kostnad som uppstår vid nedskräpning och skador belastar kollektivets ekonomi via skatt, inte den enskilda markägaren. Personligen sticker det inte i mina ögon lika mycket när jag ser någon som beter sig illa och ej laglydigt på kommunalmark jämfört lika beteende på min egen (om det inte rör sig om grova övertramp, berättar inte om det då enstaka isolerade händelser inte är intressant i det stora hela).

Lösningen är skötsel. Det kostar pengar. Även på kommunalt ägd mark blir denna många gånger eftersatt och man möts av skräp vid soluppgången.
Det är däremot inte rimligt att en enskild person skall stå för kostnaden att reparera skador och plocka skräp på sin egen mark.
Man måste ha förståelse för sådant och att markägare, som har haft problem med gäster som missköter sig, behandlar alla gäster lika och drar alla efter en och samma kam.
På mig sticker det i ögonen att man inte tar med sig skräpet var det än är. Det är är klart att organiserade rastplatser även behöver skötsel, men det är onödigt städbehov som inte behövs.

Jag är rädd att när det varje morgon är rent i parkerna igen efter kvällens grillande, så sprider sig den farsoten så att man tror att det är ok att inte städa upp efter sig, och det sprids ut i övriga naturområden också. Vi skulle behöva vända den trenden, men hur gör vi det bäst?

Ööh va? Högeranarkism? Det finns inte någon ideologisk cirkel, fascism kommer aldrig att bli anarkism. Höger kommer aldrig att bli vänster. Det är bara ett argument för sossar och andra liberaler för att marginalisera olika politiska rörelser. Visst kan det finnas liknande mål i olika ideologier men med helt olika syften. Det är att göra det för enkelt att strunta i analysen.

Vänta nu, höger-vänster-begreppet brukar betraktas som en endimensionell linje där man på ett förenklat sätt placerar ut hur mycket privat ägande man vill ha. Sen kan man definiera hundra andra endimensionella linjer som tar upp andra saker, och allt går in i varandra, men det var bara en aspekt av den här "linjen" som jag tyckte behövde nämnas i just här talsituationen. Något cirkelresonemang har jag aldrig talat om, och jag håller helt med dig om att det inte finns.

Jag har sett dem själva kalla sig "högeranarkister" för att skilja sig från "vänsteranarkister", med en av likheterna att ingen av dem vill ha någon statsapparat och en av skillnaderna att anarkisterna längst till "vänster" är emot allt privat ägande, medan de mest till "höger" förespråkar oinskränkt äganderätt över sin egendom. Sen finns säkert hela skalan anarkister däremellan också. Dock, eftersom ingen av dem vill ha någon stat så måste de som förespråkar privat ägande ha något annat som reglerar detta ägande, så de brukar hänvisa till naturrätten.

En människa som gnäller över "majoritetens diktatur" samtidigt som hen vill ha oinskränkt äganderätt över sin mark ter sig alltså för mig litet spännande ovanlig, eftersom jag inte känner till så många ideologier där det är möjligt att skippa staten och samtidigt reglera markägande. Så jag vill gärna veta vilka resonemang som stöder detta tänkande.

Ja, det är väldigt förenklat, men jag kan faktiskt inte analysera vad alla enskilda anarkister kan ha för åsikter om allt i ett litet inlägg på utsidan, hoppas du har överseende. :)

Dessutom undrar jag varför vi ska börja betala någon avgift/skatt? Systemet bygger på en från början orättvis fördelning av makt, resurser och mark, varför ska vi sträva efter att styrka denna orättvisa uppdelning? Låt hålla i den rättvisa som faktiskt finns istället.

Ja, det tycker jag också. Men OM det verkligen är så illa som en av de många markägarna i tråden säger, att normalt friluftsliv ger så stora skador att de nästan omöjliggör för markägaren att bruka sin mark, så kan jag tänka mig en statlig ersättning som kompenserar dem för detta.

Senast ändrad:
(...) På samma sätt som det inte är ok att ha ett eget rättsväsende på sin egen mark och döma folk till döden, så är det inte ok att förbjuda andra att beträda den. Ägandet är förbundet med massor av regler och begränsningar. Här skjuter man in sig på en av dem som om den vore onaturlig, då den i själva verket är hur naturlig som helst (fråga svensken).
(...) Lagstiftningen brukar ju emellertid inte vara anpassad så att man baserar verklighetsbedömningen på de allra värsta exemplen - men däremot gärna så att just de värsta övertrampen blir olagliga.
Att göra ett hemskt beteende olagligt är en sak, men att istället hindra alla normala människor från att ens kunna hamna i situationer där de kan välja att bete sig som svin eller vettiga människor är en annan sak.
(...) eftersom ingen av dem vill ha någon stat så måste de som förespråkar privat ägande ha något annat som reglerar detta ägande, så de brukar hänvisa till naturrätten.
En människa som gnäller över "majoritetens diktatur" samtidigt som hen vill ha oinskränkt äganderätt över sin mark ter sig alltså för mig litet spännande ovanlig, eftersom jag inte känner till så många ideologier där det är möjligt att skippa staten och samtidigt reglera markägande.
Ovanstående illustrerar så tydligt den värdegrundsklyfta, som får tråden att stampa på fläcken, att jag avstår från att backa debatten genom ytterligare sönderplockning av nikings och mitt senaste meningsutbyte (#1784).
Den sortens inskränkningar i privat nyttjanderätt som niking framställer som nymodiga påhitt, har förekommit så långt tillbaka i historien, som vi har kunskap om - just därför att de varit en nödvändighet i städer, konstbevattnade jordbrukslandskap och alla andra mänskliga miljöer, tillräckligt tätbefolkade för att resursknapphet och/eller intressekonflikter ö h t skall kunna uppstå. I själva verket har de utgjort en förutsättning för alla kulturers uppkomst och fortbestånd. Styrmekanismerna för byggandet i våra städer skiljer sig inte nämnvärt från de antika medelhavsmetropolernas.

De byggherrar och markexploatörer som är mina uppdragsgivare, är i stort sett undantagslöst professionella nog att uppskatta en lagstiftning, som visserligen reglerar och begränsar deras nyttjanderätt till sin mark, men därmed även hindrar deras granne att blockera deras utfarter, fororena deras luft, släppa ut sitt dagvatten på deras tomt eller bygga för deras sjöutsikt.
Jag vill bara att äganderätten ska vara samma för mark som för t.ex. en kikare. Alltså mitt är mitt och det ska jag bestämma över.
Tja, någon gång under upplysningstiden har den västerländska kulturen kommit fram till följande enkla grundregel för mellanmänskliga relationer: Din frihet slutar där din nästas frihet börjar. Efersom det du gör med din kikare har mindre konsekvenser för dina medmänniskor, än vad du gör med/på din mark, så får du räkna med att ditt nyttjande av marken blir offer för fler restriktioner påkallade av denna enkla regel, än ditt nyttjande av kikaren.
Detta är naturligtvis en värdegrund lika godtycklig som t ex "låt den starkaste överleva", men den tycks producera hyfsat livskraftiga och välfungerande samhällen med ett hyfsat mått av livskvalitet för sina medlemmar.
Med detta oenighetsprotokoll sätter jag för egen del punkt för den "filosofiska" delen av debatten.

Utan att ha följt tråden på flera månader så förstår jag snabbt hur den tuggat vidare i samma spår som då jag övergav den. Tur är väl att det inte är enstaka enskildas envishet som ligger till grund för vårt samhälles utveckling, och jag tycker det är underbart när det hänvisas till rön under upplysningstiden - även om jag kan tänka mig att mycket av det som alltjämt gäller i vårt rättssamhälle har en ännu längre historia.

Tack och adjö i den här tråden för ett bra tag igen!

Utan att ha följt tråden på flera månader så förstår jag snabbt hur den tuggat vidare i samma spår som då jag övergav den. Tur är väl att det inte är enstaka enskildas envishet som ligger till grund för vårt samhälles utveckling, och jag tycker det är underbart när det hänvisas till rön under upplysningstiden - även om jag kan tänka mig att mycket av det som alltjämt gäller i vårt rättssamhälle har en ännu längre historia.

Tack och adjö i den här tråden för ett bra tag igen!
Haha, jag tittar in ungefär lika ofta och få samma intryck, men våra besök råkade sammanfalla.
Tack till dem - nu senast Spikbjörn - som trots bristande gensvar försöker diskutera trådens egentliga problemområde.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg