Jag trodde aldrig den dagen skulle komma när jag börjar ha kommunistiska åsikter..
MEN när det gäller mark och ägande så tycker jag att marken tillhör hela svenska folket och borde få upplevas av alla. Däremot så tycker jag det är helt okej att bruka och tjäna pengar på den mark man lånar av staten. Ser det inte som att markägare faktiskt äger marken, snarare köpt rätt att bruka och tjäna pengar på den. Som ett arrende från staten .
Detta är definitivt kommunism. Sedan kan man ju fundera exakt vilken sorts kommunism vi talar om här. Kommunister förökar ju sig genom delning.
Vildsvin börjar bli ett problem i Sörmland för markägare. Dom vill gärna se att dom försvinner. MEN, det ska naturligtvis kosta att bli av med dom. Ni ska ju inte tro att en markägare skulle tillåta fri jakt på vildsvin på sin egen mark, trots att han gnäller om att dom förstör. Dubbelmoral så det skriker om det. Och så har vissa mage att gnälla över sk "friluftssvin" som inte ens i närheten förstör så mycket som vilda djur gör i skog och mark.
Har hört siffror om 2000kr per dag för vildsvinsjakt + X antal kr per kg för fällda vildsvin.
Vet inte om dessa siffror stämmer.. men o ena sidan gnälla över att dom förstör.. men sedan vilja ha betalt för att bli av med dom!?
Det är frågan om tillgång och efterfrågan. Så länge folk vill betala för vildsvinsjakt, så ser jag inget fel att ta betalt för detta.
Dock så är det troligt vis inte samma bönder som klagar, som säljer vildsvinsjakter.
Vad tror du en skogsbrand orsakad av ett friluftssvin kostar markägaren i form av minskad produktion, merarbete och i värsta fall konfiskation? Det kan lätt bli 6-7-siffriga belopp!
/Niklas