Allemansrätten

Oj ! Jag är helt ny här och läser med glädje allt möjligt trevligt om natur och friluftsliv som ni skriver om. Denna tråd om allemansrätten är lång och av vad jag förstår något infekterad. Själv är jag av den enkla och folkliga uppfattningen att vi ska glädjas och värna allemansrätten. Att använda de kommersiella företag som begagnar allemansrätten i sin egen verksamhet får inte bli ett verktyg för att inskränka densamma för de enskilda medborgarna. Jag har under ett långt friluftsliv vid några tillfällen konfronterats med otrevliga, inskränkta och självgoda markägare som inte riktigt förstått att vi har denna sedvanerätt i vårt vackra land. Otrevliga människor som försöker med hot biter dock inte på mig med. Det är ändå trist att se att det privata revirpinkandet ser ut att gå i arv. Vi som är i skog och mark är oftast naturvänner med hög moral. Dock finns det tyvärr undantag men de får inte heller användas som argument för att motarbeta allemansrätten. Det finns all anledning att bevaka den här frågan. Allemansrätten ska värnas. I dag och för framtiden.

Varför ska den privata äganderätten sättas på undantag till förmån för att "naturvännerna" gratis ska få utlopp för sitt fritidsintresse? Varför kan dessa "naturvänner" inte hålla sig på kollektivt ägd mark och därmed respektera den privata äganderätten?
/Niklas

Jag undrar hur det skulle se ut om vi inte har kvar allemansrätten. Skulle vi få se stängsel kring alla skogsfastigheter? Eller hur är det tänkt att allmänheten ska hållas borta? Hur ska jag veta om jag är kvar inne på statligt/kommunalt naturreservat eller råkar passerar in på privat mark? Stängel och stora skyltar "keep out"?

Vad händer om jag genar över X:s mark för att komma mellan två tillåtna naturreservat? Eller om jag stannar på vägen och pinkar på Y:s mark? Ska polisen komma och gripa alla som vandrar runt i skogen och plockar svamp? Hur ska "intrånget" på en öde skogsfastighet mitt ute i Orsa finnmark, med närmsta boende flera kilometer bort beivras och sen sättas i paritet med hemfridsbrott i någons trädgård eller olaga intrång på ett industriområde?

Varför ska den privata äganderätten sättas på undantag till förmån för att "naturvännerna" gratis ska få utlopp för sitt fritidsintresse? Varför kan dessa "naturvänner" inte hålla sig på kollektivt ägd mark och därmed respektera den privata äganderätten?
/Niklas

Bästa Niklas. Jag har som hastigast gått igen den här tråden och förstått att du har en mycket extrem uppfattning. Den hårda verkligheten är att du med dina märkliga synpunkter i stället kommer att väcka de som inte riktigt har förstått det här med allemansrätten. Och då inte riktigt i din smak. Tyvärr Niklas livet är hårt. För övrigt så har du haft trevliga inlägg i andra frågor som jag läst med glädje.

Jag undrar hur det skulle se ut om vi inte har kvar allemansrätten. Skulle vi få se stängsel kring alla skogsfastigheter? Eller hur är det tänkt att allmänheten ska hållas borta? Hur ska jag veta om jag är kvar inne på statligt/kommunalt naturreservat eller råkar passerar in på privat mark? Stängel och stora skyltar "keep out"?

Idag finns GPS och digitala fastighetskartor för relativt lite pengar. Så idag är det lättare än någonsin att se när man når ägogränsen.

Hur gör de utomlands, där det inte finns någon allemansrätt?

Vad händer om jag genar över X:s mark för att komma mellan två tillåtna naturreservat? Eller om jag stannar på vägen och pinkar på Y:s mark? Ska polisen komma och gripa alla som vandrar runt i skogen och plockar svamp? Hur ska "intrånget" på en öde skogsfastighet mitt ute i Orsa finnmark, med närmsta boende flera kilometer bort beivras och sen sättas i paritet med hemfridsbrott i någons trädgård eller olaga intrång på ett industriområde?

Övervakningskameror kan ju funka bra mot intrånget.... Intrånget kan ju orsaka betydande skador, som visar sig först när skogen ska avverkas om x antal år.

Sedan kan du gott ödmjukt fråga berörd markägare om lov och självfallet respektera ett eventuellt nej. Varför ska det vara ok att 1000-tals personer kollektivt förstör för markägaren (även om var och en råkar hålla sig i skinnet), medan det är förbjudet att vända bilen på ett asfalterat industriområde?
/Niklas

Bästa Niklas. Jag har som hastigast gått igen den här tråden och förstått att du har en mycket extrem uppfattning. Den hårda verkligheten är att du med dina märkliga synpunkter i stället kommer att väcka de som inte riktigt har förstått det här med allemansrätten. Och då inte riktigt i din smak. Tyvärr Niklas livet är hårt. För övrigt så har du haft trevliga inlägg i andra frågor som jag läst med glädje.

Jag försöker hålla samma nyktra saklighet i alla inlägg här på Utsidan, även i denna tråd. Märkligt att det ska anses extremt att vilja bestämma över sin egen mark och att sätta markägarens yrkesmässiga intresse före den s.k. allmänhetens fritidsnöje på markägarens egna mark...

Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd lyft fram några av de absurda konsekvenser som dagens radikala lagstiftning (med tillhörande myndighetstolkning) medför för drabbade markägare. Det är många som delar min syn, vilket framgår bl.a. av kommentarerna till Sandells och Svennings partsinlagor:

http://www.naturvardsverket.se/uplo...nkter-fran-privatpersoner-foreningar-2012.pdf

http://www.naturvardsverket.se/uplo...sratten-synpunkter-fran-mats-jangdal-2012.pdf

http://www.naturvardsverket.se/uplo...en-synpunkter-fran-gunnar-wiktorsson-2012.pdf
/Niklas

Jag accepterar inte att majoritetens diktatur ska få bestämma över min egendom! Och ja, min skog och min mark är i sanning min egendom - inte majoritetens egendom!

... så fort de befinner sig utanför sin egen mark, ja!

På sin egen mark får ju markägarna nämligen ta både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av sitt (och andras) handlande. Det ansvaret slipper man undan när man är på andras mark...

/Niklas[/QUOTE

Jag har väldigt svårt för ditt sätt att uttrycka dig. Det låter som om det du säger, ofta, är fakta istället för din åsikt. Det blir tydligare om du anväder dig av: Jag tycker att eller min åsikt är.

Det spelar ingen roll om man är på sin mark eller inte. Är man ute i naturen och träffar andra människor så skall man visa hänsyn och respekt och inte störa eller förstöra. Det är fakta, allt annat är din personliga åsikt! Självklart så får jag ta konsekvenserna av mitt agerande om jag uppträder på ett felaktigt sätt. Kom inte och påstå något annat.

Du ställer frågan i inlägg 1744 hur man gör i andra länder där det inte finns någon allemansrätt. Återigen ett uttryck som får det att låta som om det bara är i Sverige som vi har något som liknar allemansrätten. Många länder i Europa har det med vissa begränsningar.
I samma ilägg så skriver du att en person som går över någons mark och även urinerar kan orsaka betydande skador. Betydande, hur tänker du då? Vilka skador är det du tänker dig?

I ditt inlägg nr 1745 så säger du att du försöker hålla en nykter saklighet i dina inlägg. Tycker du att det är det när du i inlägg nr 1722 använder uttrycken allemanssvin och friluftssvin? Eller när du i inlägg 1728 får text raderad av moderator?

Det råder ingen tvekan om att du är passionerad när det kommer till denna frågeställning men att du är mer radikal än de flesta markägare råder det ingen tvekan om för min del. Funderar på om du ser dig som förespråkare för alla markägare eller enbart för dig själv?

Förövrigt så har jag idag tagit en skogspromenad, inte fårgat om lov eller betalat något! Så gott som alla träden var markerade med en orange prick. Men skogägaren har tydligen ändrat sig för skogen har ett biotopskydd. Blev glad över detta beslut av skogsägaren att spara denna fina skog!

Jag försöker hålla samma nyktra saklighet i alla inlägg här på Utsidan, även i denna tråd. Märkligt att det ska anses extremt att vilja bestämma över sin egen mark och att sätta markägarens yrkesmässiga intresse före den s.k. allmänhetens fritidsnöje på markägarens egna mark...

Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd lyft fram några av de absurda konsekvenser som dagens radikala lagstiftning (med tillhörande myndighetstolkning) medför för drabbade markägare. Det är många som delar min syn, vilket framgår bl.a. av kommentarerna till Sandells och Svennings partsinlagor:

http://www.naturvardsverket.se/uplo...nkter-fran-privatpersoner-foreningar-2012.pdf

http://www.naturvardsverket.se/uplo...sratten-synpunkter-fran-mats-jangdal-2012.pdf

http://www.naturvardsverket.se/uplo...en-synpunkter-fran-gunnar-wiktorsson-2012.pdf
/Niklas

Niklas - Berätta bara var du har din mark så kommer jag och säkert fler att undvika just DIN mark!

Stöta på en så argsint markägare är knappast en trevlig upplevelse för någon part.

Sen kanske vartenda "friluftsvin" skulle ringbarka alla träd på din mark om dom visste var den låg.. Men det är ju bara pg av dina attitydsproblem :)
Personligen tycker jag att alla borde ha rätt till naturen. Absolut för allemansrätt, sen finns det alltid folk som missbrukar den. Precis som i samhället i övrigt följs inte alltid lagar och regler. Men kom igen, visa gärna siffror på vad missbruket av allemansrättet kostar dig och din skog per år? Du kan antagligen inte påvisa några sådana siffror. Och kan du det så skulle åtminstone jag vara villig att betala för att beträda dina marker OM det vore intressant, dvs.. inte såg ut som vilken skog som helst där jag har fritt tillträde av mer förstående markägare! :)

Senast ändrad:
Det är märkligt med folk som vill privatisera. För oss vanliga människor finns det ingen som helst anledning till att låta privatisera det som är vårt gemensamma. De enda som kommer att tjäna på en privatisering är kapitalägare och borgare. På samma sätt som att vi inte vill legalisera prostitution så kommer vi inte heller att tillåta en privatisering av vårt gemensamma tillträde till naturen. Det finns ingen anledning till att öppna nya marknader för oss.

Det är märkligt med folk som vill privatisera. För oss vanliga människor finns det ingen som helst anledning till att låta privatisera det som är vårt gemensamma. De enda som kommer att tjäna på en privatisering är kapitalägare och borgare. På samma sätt som att vi inte vill legalisera prostitution så kommer vi inte heller att tillåta en privatisering av vårt gemensamma tillträde till naturen. Det finns ingen anledning till att öppna nya marknader för oss.

Kom inte och påstå att den privatägda marken är gemensam egendom. Gör du det så far du med osanning. Den privatägda marken tillhör enbart den lagfarna ägaren och därmed basta.

Däremot finns det mark som ägs av det offentliga. Här och enbart här är det befogat att snacka om vår gemensamma egendom.

För övrigt är det inte natur utan snarare kultur. I övrig kultur är det helt ok med inträden.
/Niklas

Niklas - Berätta bara var du har din mark så kommer jag och säkert fler att undvika just DIN mark!

Stöta på en så argsint markägare är knappast en trevlig upplevelse för någon part.

Sen kanske vartenda "friluftsvin" skulle ringbarka alla träd på din mark om dom visste var den låg.. Men det är ju bara pg av dina attitydsproblem :)

Det var ju just det...

Personligen tycker jag att alla borde ha rätt till naturen. Absolut för allemansrätt, sen finns det alltid folk som missbrukar den. Precis som i samhället i övrigt följs inte alltid lagar och regler. Men kom igen, visa gärna siffror på vad missbruket av allemansrättet kostar dig och din skog per år? Du kan antagligen inte påvisa några sådana siffror. Och kan du det så skulle åtminstone jag vara villig att betala för att beträda dina marker OM det vore intressant, dvs.. inte såg ut som vilken skog som helst där jag har fritt tillträde av mer förstående markägare! :)

Läs tidigare inlägg i tråden så hittar du fakta.
/Niklas

Jag accepterar inte att majoritetens diktatur ska få bestämma över min egendom! Och ja, min skog och min mark är i sanning min egendom - inte majoritetens egendom!

... så fort de befinner sig utanför sin egen mark, ja!

På sin egen mark får ju markägarna nämligen ta både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av sitt (och andras) handlande. Det ansvaret slipper man undan när man är på andras mark...

/Niklas

Jag har väldigt svårt för ditt sätt att uttrycka dig. Det låter som om det du säger, ofta, är fakta istället för din åsikt. Det blir tydligare om du anväder dig av: Jag tycker att eller min åsikt är.

Det spelar ingen roll om man är på sin mark eller inte. Är man ute i naturen och träffar andra människor så skall man visa hänsyn och respekt och inte störa eller förstöra. Det är fakta, allt annat är din personliga åsikt! Självklart så får jag ta konsekvenserna av mitt agerande om jag uppträder på ett felaktigt sätt. Kom inte och påstå något annat.

Det är din privata åsikt du redovisar här, inte objektiva fakta.

Du ställer frågan i inlägg 1744 hur man gör i andra länder där det inte finns någon allemansrätt. Återigen ett uttryck som får det att låta som om det bara är i Sverige som vi har något som liknar allemansrätten. Många länder i Europa har det med vissa begränsningar.
I samma ilägg så skriver du att en person som går över någons mark och även urinerar kan orsaka betydande skador. Betydande, hur tänker du då? Vilka skador är det du tänker dig?

Tja, det kan bli slitage, nedtrampade grödor (åkermark) eller nedtrampade plantor, som kan bli inkörsport för diverse växtsjukdomar resulterande i minskade inkomster och/eller ökade utgifter för markägaren. Detta gäller ju särskilt när många gör det (s.k. invasionsskador).

Vad urinering beträffar, så kan det ge frätskador och ökad näringsläckage. Återigen gäller detta främst vid invasionsskador.

Sedan finns ju vidare problem med nedskräpning, vasst, folk som inte stänger grindar efter sig m.m.

Slutligen kan det bli problem för markägaren när myndigheter får för sig att allemansrätten ska sättas framför produktionen på en näringsfastighet, vilket tyvärr blir allt vanligare idag.

Potentiellt kan alltså allemansrätten ge stora problem för markägaren, när folk inte sköter sig eller uppträder i större grupper.

I ditt inlägg nr 1745 så säger du att du försöker hålla en nykter saklighet i dina inlägg. Tycker du att det är det när du i inlägg nr 1722 använder uttrycken allemanssvin och friluftssvin? Eller när du i inlägg 1728 får text raderad av moderator?!

Har du något bättre uttryck än friluftssvin eller allemanssvin för de oinbjudna gäster som fördärvar planteringar, skräpar ner, kör motordrivet i "naturen" och så vidare. Alltså sådana oinbjudna gäster som fullständigt skiter i devisen "inte störa och inte förstöra".

Vad censureringen beträffar, så var det just sådan censurering jag varnade moderator Christer Lind för när Outsides mailinglista runt 1997 omvandlades till Utsidan med alla dess ämnesområden (bl.a mitt förslag). Jag kan bara beklaga att moderator Christer Lind har en låg toleransnivå i denna tråd. Har f.ö. blivit censurerad en gång tidigare i denna tråd då jag var mitt i en intressant debatt med en uttalad nynazist (enligt motdebatören själv alltså).

IDet råder ingen tvekan om att du är passionerad när det kommer till denna frågeställning men att du är mer radikal än de flesta markägare råder det ingen tvekan om för min del. Funderar på om du ser dig som förespråkare för alla markägare eller enbart för dig själv?

Formellt sett representerar jag bara mig själv, men jag vet att det är många markägare som vill ha betydligt mera rådighet över sin fastighet än vad som erbjuds idag. Ock då dessa inte tycks skriva i denna tråd, så får jag dra ett stort lass själv...

Förövrigt så har jag idag tagit en skogspromenad, inte fårgat om lov eller betalat något! Så gott som alla träden var markerade med en orange prick. Men skogägaren har tydligen ändrat sig för skogen har ett biotopskydd. Blev glad över detta beslut av skogsägaren att spara denna fina skog!

Har skogsägaren bett om biotopskyddet, eller är det möjligtvis så att diverse myndigheter har (som vanligt) nekat avverkningstillstånd och därmed konfiskerat marken med hot om vite?
/Niklas

Fakta: Nilkas, du vill utöka markägarens befogenheter i förhållande till vad de har idag. och detta utan att kompensera det allmänna för deras då minskade rättigheter.

du förespråkar alltså stöld och konfiskation. stå för det.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg