Är det inte så det redan är? Det beror väl litet på vad markägaren har för intressen också. Om markägaren är intresserad av taggtråd och kameror, (eller kanske minor?) bara för sakens skull, så kan det väl vara lämpligt att inskränka litet på intressena?
Vad gäller stängsel, så används det främst för att hänga in tama betesdjur eller för att stänga ut vilda betesdjur (fyrbenta skadedjur). I det första fallet blir resultatet öppna landskap, som ofta är relativt artrika. I det andra fallet blir det chans att få upp något annat än gran. Fast du kanske föredrar igenväxta betesmarker och granplanteringar istället för öppna beteslandskap och lövskogar?
Vad gäller övervakningskameror så är det antingen för att underlätta jakten (åtelkamera) eller för att övervaka sin mark för att förhindra brottslighet (t.ex. dieselstölder eller nedskräpning).
Skräckscenariot är väl något liknande public footpaths i England. Det är inte trevligt att gå mellan två tre meter höga taggtrådsstängsel fyllt av stora skyltar om hur privat och förbjudet det är att avvika från stigen. Sånt vill jag faktiskt förhindra till varje pris, och hur förhindrar man det om man ger all makt åt markägaren?
Vad du glad att du över huvud taget får gå där.
Mitt skräckscenario är att markägaren måste be diverse myndigheter om tillstånd för en massa självklara saker på sin egen mark. Något jag vill undvika till varje pris, men som dessvärre redan håller på att förverkligas redan idag. Hur undviker man sådant utan att stärka upp markägarnas rådighet på sin egen mark?
/Niklas