Betala för vadå? Folk är redan ersättningsskyldiga om något förstörs. Ska du ha betalt om jag flanerar i skogen, råkar gå på din mark?Tja, så som naturvårdsverket och länsstyrelserna bråkar om stängselgenombrott, privatisering av privatägda stränder, privatägda bryggor etc., så verkar inte myndigheterna själva tar sina rekommendationer på allvar. Anledning till att det finns så många skyltar om privat mark, fordonstrafik förbjuden etc. visar ju med all önskvärdhet att allmänheten de facto stör och/eller förstör för markägarna.
Snarare ett skott i foten för dig och andra debattörer i denna tråd. Allemansrätten är faktiskt hotad. Och varför att markägaren njugg, när friluftsfolket vägrar betala för sig?
Som jag skrev tidigare. Rekreationsbehovet blir minst lika väl tillgodosedd på statlig och kommunal mark, som på privatägd mark. Dessutom har markägaren ingen som helst vinning av att folk ränner på markägarens mark.
/Niklas
Du förstår fortfarande inte. Det är just ditt sätt att skriva så det framskymtar att du vill sabotera allemansrätten och framstår som väldigt njugg, som får vinden att blåsa mot dig. Om du av sakskäl eller fiktiva skäl vill förbättra din situation som markägare borde du som jag redan skrivit försöka lyfta allemanskyldighet-begreppet tillsammans med allemansträtts-begreppet. Och även särskilja kommersiella intressen från privata.
Men kör på du; så förstår nog fler och fler att allemansrätten inte är en så stor självklarhet hos alla som vi idag uppfattar den som, och att den bör förankras mer i lagstiftningen. Jag tycker också att begreppet allemansskyldighet mer bör användas och förklaras i samband med allemansrätten, trots att det finns bra förklaringar hos Naturvårdsverket om vad som gäller. De borde dra några tv-infokampanjer.
Jag tycker äganderätten å sin sida ska stärkas genom att endast privata och enskilda kommersiella intressen i liten skala, typ bär/svampplockare och inte större kommersiella intressen gäller i samband med allemansrätt. Annars spårar det ur. Bäst definiera, föregripa och förbjuda större kommersiella intressen på annans mark så de större bärplockningshistorierna m.fl. kväses i sin linda. Att allemansrätten är förknippad med inte störa, inte förstöra, att det handlar om nyttjande i liten skala som inte vållar markägaren ekonomisk förlust eller uppenbar störning exempelvis i närheten av boningshus, är vad som borde poängteras, plus den rätt allmänheten har.
Här finns om allemanskyldighet och allemansrätt: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Nu har jag sagt mitt i den här frågan.
Raskesven