Nikings inlägg 1674, sida 140.
Våra ömsesidiga citat förökar sig genom delning, så nu skall jag köra kompaktvarianten
.
Jag har ingen känsla av att du läst mina inlägg - dina svar håller sig inom ett strikt individuellt perspektiv, medan jag (med flera) försöker diskutera gemensamma problem och konflikter.
Du skriver: "
samhället är en drös individer". Men den tankemodellen blir otillräcklig, så snart vi inte lever på var sin totalt självförsörjande jordplätt, utan att någonsin vilja/behöva lämna den. Inte ens så snart dess luft och vatten gör det.
Om metaforen "lunchkö" känns alltför urban, så kan vi ta ditt förslag med "frivillig" allemansrätt. Anta att hälften av en landsändas markägare, med ägor i ett schackmönster, ingår ett sådant avtal, medan den andra halvan vägrar och stängslar in sina marker. Har detta "samhälle av en drös individer" löst det gemensamma framkomlighetsbehovet på bästa möjliga sätt?
Du skriver:
"det är aldrig fel att fråga", men det är ju inte samma sak som
"du är skyldig att fråga". Dina "konkreta" svar skiljer inte på faktiskt rådande lagar och föreskrifter, och sådana du hade önskat dig. Det gäller både dina påståenden om rättigheter/skyldigheter förknippade med markägande i Sverige, dina upplysningar åt dem som ställt frågor i tråden, och nu till slut Alf Svenssons rättigheter på sin ägandes strand.
Du skriver om naturskydd:
"utan tipset till länsstyrelsen, så skulle markägaren få avverka sin skog som planerat". Det är som sagt inte den frilufsande upptäckaren som avgör skyddsvärdet, men du är tydligen ute efter att även de faktiskt skyddsvärda fallen skall få förbli oupptäckta.
Uppgiften att skydda naturen - om inte annat så för kommande generationer - är återigen en gemensam angelägenhet. Med ditt inlägg visar du ju, att inte heller den blir löst på bästa sätt, om man förlitar sig på summan av markägarnas frivilliga beslut. Är din ambitionsnivå representativ för Sveriges markägare, så stärker du tvärtom uppfattningen att det är bättre med lagstiftning och bibehållen omfattande tillgänglighet för utomstående.
"Förmågan att höja sig över sin flock är för mig måttet på individers och gruppers civilisationsgrad."
Så lät Susan Sontags elaka kommentar, när folk förvånat sig över hennes kritik av den israeliska framfarten i Palestina, "trots" att hon själv var av judisk härkomst. Men jag tycker att den passar ovanligt bra i denna tråd.