Allemansrätten

Om äganderätten, med hopp om en sakligare fortsättning

Av delvis professionellt intresse kastar jag ibland ett öga i denna tråd i hopp om en saklig debatt, men den verkar inte vilja ta sig. I stället får man plöja genom en massa pajkastning och en konstig debatt om vad "äganderätten" är för något.

"Samhället" är ju något vi skaffat oss för att hantera de konflikter mellan gemensamma och enskilda intressen, som alltid finns och alltid kommer att finnas. De flesta inser att det finns "kostnader" i detta, bl a i form av frivilligt och gemensamt beslutade inskränkningar i vår privata frihet att göra vad som helst - men att "vinsterna", även för den enskilde, överväger i längden. Det betyder inte att det är självklart eller enkelt, hur man gör avvägningarna i konkreta fall - och det var den debatten jag hoppades på att få läsa i tråden...

I det perspektivet är det ingen principskillnad mellan att den som köper skogsmark får kalkylera med lagligen gällande begränsningar av hur den får användas, och att den som köper en byggtomt får räkna med de begränsningar av byggrätten, som följer av t ex strandskyddslagen, naturvårdsplaner och/eller gällande detaljplan - ibland ner till färgen på takteglet och inskrivna lednings- och passageservitut.

Konstigt nog är det ingen, inte ens de mäktigaste exploateringsföretagen, som ifrågasätter samhällets s.k. planeringsmonopol i det senare fallet. Kanske för att de är proffsiga nog att inse, att även de vinner i längden på att "samhället" sörjer för en fungerande infrastruktur, en effektiv framkomlighet (annars skulle vi snabbt bygga/stängsla igen landet för varandra), och det skydd av bl a "naturvärden", som garanterar att deras investeringar inte tappar i attraktionskraft, och därmed ekonomiskt värde.

Det finns naturligtvis rättssäkerhetaspekter i bägge fallen, t ex skall man inte utan ersättning behöva råka ut för icke rimligen förutsägbara, retroaktiva villkorsändringar. Men den som köper ett gammalt hus får faktiskt räkna med att det byggnadsminnesförklaras. Vad som då diskuteras är återigen inte principen - ägaren får faktiskt inte riva eller förvanska huset - utan storleken och formerna för ersättning för de kostnader byggnadsminnesförklaringen medför.

Ser man det i ett historiskt perspektiv, så inser man snabbt att mäniskan sedan väldigt lång tid tillbaka varit duktig på att reglera nyttjandet av det fysiska rummet. Visst finns det många exempel på att hon inte vetat sitt eget bästa och t ex, som i Grekland, försämrat sina egna livsvillkor genom att hugga ner skogen. Men inte på något ställe på jorden, som varit tillräckligt tätbefolkat för att intressekonflikter överhuvudtaget skall kunna uppstå, och så långt bakåt vi kan överblicka, har någon enskild kunnat "använda sin mark fritt" i nikings mening. Analysera "spontant" växta antika städer eller kulturbygder med uråldriga bevattningssystem, om ni inte tror mig.

Man behöver inte ens, som vissa försökt i tråden, göra någon principiell skillnad på en markbit och en traktor. Inte heller den senare får brukas, ändras eller köras utan att "samhället" ställer upp en hel del begränsningar för hur det får gå till.

Men, Raskesven har på sitt som vanligt välformulerade sätt skrivit om allt detta grundläggande i inlägg nr 1538, och Spikbjörn i nr 1522, så min ödmjuka önskan är att vi kunde sätta punkt här för den "principiella" avdelningen och komma vidare i tråden - ner till de högst reella intressekonflikter och ev. lösningsförslag som den varit ämnad att handla om.

Det jag lärt mig av den äldre generationen är att "allemansrätten" är mycket äldre än så.
Grundtanken är att en markägare skall ges "rätt" att korsa grannens mark (med häst) för att komma åt
sin egen mark. Fast med att ta hänsyn till ev skador på marken.

Den torde då ha uppstått när skogsmarken delades upp i olika privata skiften från att ha varit samägt
i olika byalag.
Vid oss var det det Stora Kopperbergs Bergslag som påskyndade privatägandet för att i syfte att
sen kunna köpa marken billigt av nya ägaren. (1 liter brännvin/ha)

Semestertänket är en slags påbyggnad av den ursprungliga tanken att ha rätt att färdas över annans mark.

Att markägare har rätt att nyttja vissa vägar för att nå sitt skifte, har ju inget med allemansrätt att göra. Och ja, markägaren är skyldig att betala till vägen för detta. Något som allmänheten struntar blankt i när den nyttjar markägarnas mark för allehanda fritidsändamål.
/Niklas

Du behöver inte utreda ägarförhållandena. Med få undantag gäller strandskydd 100 m in från strandlinjen. De sällsynta undantagen är lätta att få reda på med ett enkelt telefonsamtal till resp. kommuns byggnadsnämnd. Anmäl överträdelse direkt till samma ställe, eller till resp. länsstyrelse.

Dagens tillämpning av strandrätten är ett hån mot berörda markägare, varför strandrätten helst bör avskaffas i sin helhet. Den som tvivlar, kan ju t.ex. studera remissvaren på Sandells och Svennings utredning. Nog jäser det allt bland drabbade markägare (dit jag inte tillhör).

Äganderätten är, till skillnad från strandrätten, en del av de mänskliga rättigheterna.
/Niklas

Äganderätten är, till skillnad från strandrätten, en del av de mänskliga rättigheterna.
/Niklas
Nu är ju detta en strid om ord och definitioner, men om du med "de mänskliga rättigheterna" menar FN:s deklaration från 1948, så får du nog visa, var det står att man har rätt att göra vad som helst med det man äger.
Som allt annat mänskligt har även ägandebegreppet tolkats olika i olika tider och kulturer. John Locke, som av många anses vara en av "de mänskliga rättigheternas" fäder, ansåg t ex att man bara fick äga så mycket jord, som man själv kunde odla :).

Synd att det inte går att komma vidare till en sakdebatt.

PS Fundera på varför det heter "strandskydd", och inte "strandrätt".

(forts, som råkade falla bort)
Strandskydd är förresten ett klockrent exempel på den grundläggande skillnaden i majoritetens och din syn på äganderätten, och kanske även på vad ett samhälle är för något. Skillnaden stavas rättsuppfattning. Den som vill köpa mark vid en sjö har ju alla villkoren på bordet. Tycker hen att strandskyddet (eller vilka andra villkor som helst, som gäller vid tillfället) är "ett hån", är hen ju i sin fulla rätt att avstå köpet.
Det är inte konstigare än att du inte får köra din egen ägandes bil utan körkort, och att jag alltid börjar ett nytt projekt med att kolla gällande detaljplan. Att jag är inläst på gällande lagar och föreskrifter är en självklarhet.

Eftersom detta handlar om en grundläggande värderingsskillnad, så är det inte meningsfullt att försöka övertyga varandra. Kan inte alla inblandade underteckna detta oenighetsprotokoll, och gå vidare till att diskutera trådens ämne?

Sluta skriv Hen. Kan inte ta folk som använder det idiotiska ickeordet på allvar. Patetiskt är vad det är.
OT av OT.
Jag med flera tycker att det behövs en lösning på det uppenbara behovet av könsneutrala pronomina. "Han eller hon" tycker jag är för otympligt, nikings "h*n" fungerar fint i skrift men hörs inte när man talar. Finsk-ugriska språk använder sig inte av könsbestämda pronomina, och "hen" är troligen inspirerat av finskans "hän". Jag tycker själv att "hän" vore vackrare att importera oförändrat (kan inte låta bli att tänka "höna" annars), men nu är det ju så, att det som är "rätt" i ett språk är vad som allmänt brukas och förstås. Tror inte det är många idag, som inte vet vad "hen" betyder, även om de inte använder ordet själva.

Hädanefter skall även jag försöka hålla mig till trådens ämne ;)

OT av OT.
Jag med flera tycker att det behövs en lösning på det uppenbara behovet av könsneutrala pronomina. "Han eller hon" tycker jag är för otympligt, nikings "h*n" fungerar fint i skrift men hörs inte när man talar. Finsk-ugriska språk använder sig inte av könsbestämda pronomina, och "hen" är troligen inspirerat av finskans "hän". Jag tycker själv att "hän" vore vackrare att importera oförändrat (kan inte låta bli att tänka "höna" annars), men nu är det ju så, att det som är "rätt" i ett språk är vad som allmänt brukas och förstås. Tror inte det är många idag, som inte vet vad "hen" betyder, även om de inte använder ordet själva.

Hädanefter skall även jag försöka hålla mig till trådens ämne ;)

Dravel. Att andra språk har andra ord är helt ointressant. Ett argument med en patetiskt låg nivå.
"Hen" grundar sig på en vansinnig ideologi där man ser på kön som en social konstruktion. Sånt trams hör inte hemma bland tänkande människor.

Om du inte kan hantera svenska språket utan att behöva uppfinna nya ord så är lösningen en språkkurs, inte ideologiskt skräp.

Kul tråd det här!

Jag har själv massor med synpunkter, åsikter och idéer men jag känner att det skulle ta alldeles för lång tid att redovisa dem här.
Vissa debattörer ligger på en nivå som kräver ultratydliga resonemang för att de inte ska kunna förvränga och tolka det som skrivs och då krävs det en enorm textmassa för att undvika missförstånd.
Inte desto mindre kände jag att jag måste skriva något i alla fall. Så det får bli som med allt annat som man inte har tid att utöva själv, man får heja på sina idoler istället.

HEJA JOANNA!

Kram på er!;)
O.

Dravel. Att andra språk har andra ord är helt ointressant. Ett argument med en patetiskt låg nivå.
"Hen" grundar sig på en vansinnig ideologi där man ser på kön som en social konstruktion. Sånt trams hör inte hemma bland tänkande människor.

Om du inte kan hantera svenska språket utan att behöva uppfinna nya ord så är lösningen en språkkurs, inte ideologiskt skräp.

Eh, språk utvecklas just genom att nya ord tillkommer för att fylla ett behov. Personligen tycker jag att "hen" eller "hän" är betydligt elegantare än "han eller hon". I synnerhet om det upprepas flera gånger i samma text. Alternativet i en hen-lös svenska är att antingen använda ett felaktigt pronomen eller helt undvika personliga pronomen.

Stör dig på det om du vill, men det är ungefär lika fånigt som att störa sig på uttrycket "lattemamma" för att man inte gillar kaffe.

OT
Tyvärr kommer jag göra uppfinnarna besvikna. Vi svenskar har redan orden DEN eller VEDERBÖRANDE. Användandet av dessa funkar i alla situationen där man inte kan eller vill nämna kön.
Jag har varken problem i varken tal eller skrift att använda dessa.

Måste vara jobbigt att vara inskränkt från att kunna nyttja de orden.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg