Varför fokuseras det inte på goda nyheter? Varför plockar man hundbajs istället för kantareller? Jo, för att redaktionerna tror att folket hellre vill ha hundbajs på tallriken, och att de tänker att det är viktigare och nyttigare än kantareller.
Kan ju vara för att det tillståndet i världen just nu faktiskt är eländigare än kanske någonsin förr? Visst, världskrigen var nog inte kul, men nu har vi liksom allt på en gång. Pandemin (som folk fortarande lider av sviterna av även här), krig i Europa, bindgalna ledare för stormakter som griper ikring sig, klimatet och miljön generellt, inflation, skenande priser, konkande företag och hög arbetslöshet med många förstörda privatekonomier till följd. Visst ja, gänkriminaliteten som gjort ankdammen Sverige till ett avskräckande exampel. Och kolllapsande sjukvårt och skola. Ska man inte skriva om det?
Vet inte om jag vill plocka kantereller om det ligger jävligt mycket hundbajs ikring, liksom. 😉
Fast jag håller delvis med dig ändå. Man kunde rapportera mer om ljusglimtarna, t.ex. om forskning som ser ut att leda till lösningar på miljöproblem, sånt.
Jag säger som Hjalmar Söderberg: "Jag är glad att jag är gammal. Att vara ung var för djävligt.". Nå, det tyckte jag väl inte riktigt, men jag tror att det är hårt att vara ung nu. Hur kul kan det vara när allt går åt helvete + det är svårt att få jobb och hitta bostad ens?
Senast ändrad: