Re: Dubbelmoral?
Tja Tomas ("Gecko")
Du skriver: "En liten fråga: Köper du klätterskor med läder? OM du gör det har du en dubbelmoral utan dess like!"
Japp, hittills har jag gjort det. Håller med om att det är snett. Skor överhuvudtaget är ett knepigt kapitel. Läder är så förbaskat bra som material...
Dubbelmoral? Det kan jag inte neka till. Å andra sidan kan man också se det som att jag med min livsstil orsakar färre djurs död eller lidande än om jag åt kött dessutom. Dubbelmoral är bättre än ingen moral, som jag brukar säga. All heder åt dem som lyckas vara mer konsekventa i detta avseende, tex veganer.
"Bara för att vissa organismer inte kan uttrycka smärta behöver det väl inte vara så att det inte känner smärta?"
Sant. Och man får inte förledas att tro att tex hundar (vars kroppspråk vi förstår ganska väl) lider mer än höns (som de flesta av oss inte alls kan tolka).
Mitt ena svar är rent pragmatiskt: Jag måste ju äta något. Än så länge tror jag inte vi kan syntetisera allt vi behöver få i oss. Jag MÅSTE däremot INTE äta kött. Därför äter jag grönsaker, som jag tror inte känner smärta.
Det andra svaret är mer vetenskapligt: Min filosofi går ut på att minimera lidande för alla varelser. Då måste man fundera över vilka organismer som kan lida. Det har forskats en del om just detta. Smärta är helt subjektivt, och vi kan aldrig vara helt säkra, men vi kan se på de yttre tecknen hos en organism, för att åtminstone få några ledtrådar.
Vi kan kanske vara överens om att tex virus inte känner smärta. Hur är det då med bakterier? Djurplankton? Ett äpple? Forskarna ställer upp en del måttstockar man kan använda sig av i praktiken.
* Har organismen ett centralt nervsystem? Det måste helt enkelt finnas ett "jag" som uppfattar smärtan. En samling celler räcker inte.
* Bland högre djur: försöker djuret fly från källan till smärta om det får chansen?
* Påverkas djurets beteende av smärtstillande medel?
* Finns det receptorer (nervändar eller liknande) som kan signalera smärta?
* ...och en massa annat.
Själv brukar jag ta till lite evolution också. Har individer av arten haft anledning att utveckla smärtförnimmelse? Smärta är ju en signal om att det är dags att fly. Men en växt kan inte det. Inte heller en mussla eller en manet.
Själv drar jag gränsen någonstans vid just musslor, som jag faktiskt äter då och då. Men att sluta äta morötter för att de kanske känner smärta vore inte baserat på någon som helst fakta (men det finns knäppgökar som bara äter fallfrukt...)
Tipsa mig gärna om "vegan"-klätterskor, någon!
Ciao
John