Akto - funkar det på en klippa i skärgården?

För egen del gick jag ut i garaget och slipade till ett gäng muttrar av olika storlek till osymetrisk form med vinkelslipen. Till detta lite paracord och vips så har man en hel arsenal av fästmöjligheter i klippa till en synnerligen låg kostnad coh dom sitter så in i .....:)


Ett tips värt att prova för någon annan kanske?

Enkelt och billigt

R
 
Kilar o snören

Tältade med mitt Staika på ren klippa stormnatten 2002, då halva västra Orust spolades i havet pga 8 timmars åskväder och 130 mm regn... Då hängde vi i stenar (som jag knopar till tältets hörn och staglinor med öglor av halvmeterlånga snören) och några kilar typ RURP, alltså en liten vass stålkil med en wire-stump. Men jag tvangs ändå ligga i lovart i tältet och tynga ner det, för stormbyarna drog in under tältet och ville lyfta det...

Detta sagt för att illustrera att även det självstagande tältet kräver förankring vid allt annat än svaga vindar.

Till Hannas fråga om vad som då var finessen med självstagande: Det är trots allt så att det kräver mindre stagning än tunneltältet, och att det självstagande tältet är lätt att flytta runt osv. Och vid svagare vind (som ju är mer normalt) slipper man jobbet att leta upp stenar, sprickor osv.

Som familjetält har jag en Moskoselkåta. Den har jag också lyckats sätta upp bland stenar och klippor, funkar också i hård vind, bara man hittar åtta stora stenar för att förankra dess nödvändiga markpunkter.

hälsningar Jens
 
Själv föredrar jag självstagande av det enkla skälet att jag oftast är snortrött när jag går iland, och då är det underbart skönt att bara kunna trycka i två pinnar och lägga sig och sova.
 

avslutad210712

Gäst
Det jag mest uppskattar med kupoltält är att jag kan vända och flytta det så att jag får öppningen åt det håll jag vill och att jag får det så slätt och bra som möjligt under. Fast det vete tusan om det ser alltför svårt ut att flytta ett tunneltält innan man tryckt i alltför många pinnar.

Har själv funderat på ett Akto som enmanstält men efter att ha kollat in i ett som var med på jobbhajken så tyckte jag att tältduken var alldels för nära ansiktet för att passa min smak så det blir nog en lillebror till mitt Staika dvs ett Soulo :)
 
Har man förmånen att inte behöva bry sig om vikten och priset när man köper ett tält så tror jag detta tält är bättre val än Akto, om man vet om att man ska tälta på berg och man vill ha ett enpersonerstält.


Även om jag personligen nog skulle vilja att den lösa ”takbiten” var lite större så den täckte mer av absiden

Här har utställaren spänt upp alla linor finns, med det behövs nog inte

Foto: undetecknad

Per Brune
 

Bilagor

  • Hilleberg Soulo IMG_1467.jpg
    Hilleberg Soulo IMG_1467.jpg
    66.4 KB · Visningar: 427
Har man förmånen att inte behöva bry sig om vikten och priset när man köper ett tält så tror jag detta tält är bättre val än Akto, om man vet om att man ska tälta på berg och man vill ha ett enpersonerstält.

Jag har ett Soulo (bilden), och jag vågar tro att ventiationen är ordentligt mycket bättre i Akto (en ventil i varje ända, och minst lika bra öppningsmöjligheter i absiden). Jag kan inte tycka att Soulot är toppenbra då solen gassar på tältduken, å andra sidan kan man gå ut och sova vidare utomhus då...

My 2p.
 
Jag har ett Soulo (bilden), och jag vågar tro att ventiationen är ordentligt mycket bättre i Akto (en ventil i varje ända, och minst lika bra öppningsmöjligheter i absiden). Jag kan inte tycka att Soulot är toppenbra då solen gassar på tältduken, å andra sidan kan man gå ut och sova vidare utomhus då...

My 2p.

Jag har ett Akto sedan flera år och har nyligen införskaffat ett Soulo. Reflektioner - Akto är ett utmärkt tält men antalet fästpunkter för tältning på klippa är för många. Det krävs 8 för att få det att stå. Lämpliga sprickor brukar saknas så det blir oftast att baxa fram stenar.... Vad gäller ventilationen är de lika bra (eller dåliga) när solen gassar och vinden stilla. Ventilationsluckorna på Akto sitter så lågt att värmen (som stiger) inte slipper ut om det inte blåser. För kajakändamål är Soulo ett bättre val enligt min ringa mening, trots att det är lite mindre inuti (som jag upplever det, inte uppmätt).
 
Det krävs 8 för att få det att stå.

Hrmm... *Fick tänka efter* Mina polare, åtminstone två av dem, har moddat så att det räcker med fyra fästpunkter, det är mer okey...

ps. Sen brukar det blåsa rätt ofta vid havet tycker jag. Tillräckligt ofta för att jag skall fundera på ett Aktoliknande enmanstält då och då.
 
Jag har ett Soulo (bilden), och jag vågar tro att ventiationen är ordentligt mycket bättre i Akto (en ventil i varje ända, och minst lika bra öppningsmöjligheter i absiden). Jag kan inte tycka att Soulot är toppenbra då solen gassar på tältduken, å andra sidan kan man gå ut och sova vidare utomhus då...

My 2p.

Ska man sova i ett sådant tält när solen gassar så kan om nog ta bort yttertältet. Det kräver dock om jag fattat det hela rätt ett stånghållarset för 150 kronor.

Vis av andras misstag har jag lärt mig att man ska undvika att i onödan ha sitt tält uppslaget i solsken. Tältduken mår i längden inte bra av solsken (UV)

Hilleberg_1.jpg


Hilleberg_2.jpg


Foto Undertecknad

Per
 
Åter till ursprungsfrågan

I Bohusläns skärgårdar finns det ofta gräsbevuxna relativt plana ytor lämpade för tältning. Jag tycker det har varit lättare att finnna bra tältplatser i Bohuslän än i Stockholms skärgård, Åland Åboland etc.

Ett tunneltält kan ibland vara lättare att ventilera än ett självstagande tält men jag har ingen erfarenhet personligen av Akto.

I det tunneltält som jag använde under 2 decennier för kajakturer sydde hustrun i ett extra myggnät i ena gaveln och därmed var det bra genomdrag tvärs igenom tältet när det var soligt och varmt.

I skogrika skärgårdar kan det vara en fördel att placera tältet så att man får morgon/förmiddagsskugga.

Svalaste tältet jag har erfarenhet av är en Moskoselskåta som ger bra skortstenseffekt med maximal öppning i markluftintag och i tälttoppen.

Ett annat tält att överväga kanske är Marmots http://www.getout.se/item.asp?item=14272 de hade en tvåpersonersvariant på Getout tidigare i vår också men den kanske är slutsåld?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar Reedkapell på Måsen? Paddling allmänt 16
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Whitesky Funkar det ? Paddling allmänt 3
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 5
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar