Ätlig andmat?

Som gurka

Förmodligen är andmat som gurka; dvs inehåller mer vatten är havsvattnet gör (västkusten ca 4%). Då andmaten flyter på vattnet, som visserligen även änderna gör, så är nog vattenhalten hög i och med att de har lätt at få i sig vatten. Annars sjönk de väl? Änderna sjunker ju inte så de kanske också innehåller mycket vatten? Nu har jag nog trasslat till det tror jag?
Men allt grönt innehåller protein enligt Källman. Han har recept på bladproteinkoncentrat men då får man nog samla en hel del.
 
Andmat har (om det är rätt typ) 44% protein!!!! what what!!

Jag är intresserad av det mest för att jag är lite sugen på aquaponics. Men även som överlevnad/self reliance. Den dubblar sin massa på ett dygn vid rätt förhålanden. De som hade den i "Doomsday preppers" fick för mycket till fisken så de åt själva också.
 
Kjällman har ingen andmat med i vare sig FOAstudien eller i 2a utgåvan av Vilda växter som mat och medicin. Växtplatsen kan ge en fingervisning.
Volymerna som behöver förtäras för att komma upp i näringsbehovet är avsevärda. Fett är knepigt utan nötter och frön.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg