Är syrgas dopning?

O2 inte bara fusk och doping.

Om man bara tänker på de som är turister på Everest. Dvs de som fått för sig att de bara måste upp på världens högsta berg, kosta vad det kosta vill. Dom lär sig precis så mycket eller lite som dom måste, inte mer. Dom tänker förmodligen inte klättra mer i sitt liv. Men dom ska upp på Everest. För sin egen skull, en annan sorts upplevelse än klättring önskas. Dom har bärhjälp och använder fasta rep och allt annat fult. Men dom bryr sig inte om någon stil, dom är turister.

Jag antar att det finns ganska många sådana. För dessa vore det en helt onödig risk att inte använda O2. Det är ju faktiskt skadligt för hjärnan med för lite syre. Här är O2 ett nödvändigt hjälpmedel för att klara höjden och ev strapatser för relativt oerfarna.

Argumentet att dessa turister ska klättra på andra berg tycker jag är OT. För tråden handlar ju om vad O2 är, emellanåt i alla fall. Inte vilka som får klättra på Everest.

Om O2 är fusk eller doping när man talar om ren alpin stil tänker jag inte yttra mig om.

Men det finns amatörer på bergen också. Precis som söndagsseglare i skärgården och söndagsflanörer på promenad. Och NATURLIGTVIS en massa klättrare som inte tävlar alls.
 
@ Patric och pysen: Ni hävdar att sport kräver tävlingsmoment. Vad har ni för stöd för det? Det är inte ens krav på tävlingsmoment för att bli med i RF.

Doping är inte enbart koplat till tävling, det har varit dopingfall på friskis och svettis. Alla som är anslutna till RF står under WADAs doping regler.

Termen doping är äldre än WADA och det är inte självklart att WADAs definition avses.

Viss doping är enligt svensk lag dopingbrott (tillväxthormon och anabola), annat t ex cannabis och kokain givetvis narkotikabrott. Påståendet att doping utanför idrott skulle vara narkotika brott vekar alltså tveksamt.

Värt att notera är att vissa preparat, t ex betablockare endast är förbjudet i vissa idrotter (i de flesta skulle de vara minst sagt kontraproduktiva). Det mesta av detta är redan skrivet i tråden.

@ Kal-p-dal: du tror alltså inte att "turisterna" skulle bry sig om det de gör skulle vara dopingklassat? Fullt möjligt att du har rätt. Jag tror dock att allmämhet och massmedia skulle bry sig. Vad det nu har för betydelse.
 
@ Kal-p-dal: du tror alltså inte att "turisterna" skulle bry sig om det de gör skulle vara dopingklassat? Fullt möjligt att du har rätt. Jag tror dock att allmämhet och massmedia skulle bry sig. Vad det nu har för betydelse.

I vilket fall tror jag inte "turisterna" skulle bry sig om att o2 räknas som fusk inom den grupp som klättrar alpin stil. Och jag tror också det vore korkat av "turister" att inte använda o2. Människan kan ju egentligen inte vistas på dessa höga höjder utan risk för skada.
 
Fel! Allt som förhöjer prestationsförmågan är inte doping. Isf skulle även t.ex kaffe klassas som doping. Alla som styrketränar vet att det finns enorma mängder med lagliga tillskott som ökar prestationsförmågan utan att för den sakens skull vara dopingklassade.
Faktum är att koffein är dopingklassat...

Sedan kan följande sida vara intressant med tanke på den diskussion som förs map "tävlande" vs "motionärer":

http://rf.se/Statistik--forskning/Antidoping/
 
I vilket fall tror jag inte "turisterna" skulle bry sig om att o2 räknas som fusk inom den grupp som klättrar alpin stil.
Det vet vi. Frågan var om "turisterna" skulle bry sig om om syre var dopingklassat av WADA och i förlängningen om de skulle bry sig om massmedias och allmänhetens uppfattning om deras bravader (vilken säkert skulle påverkas av om syre var dopingklassat).
Och jag tror också det vore korkat av "turister" att inte använda o2. Människan kan ju egentligen inte vistas på dessa höga höjder utan risk för skada.
Himalaya är nog inte rätt plats öht om man vill undvika risk för skador.

Kaffein är sen 2004 inte länge dopingklassat. Tidigare fanns ett gränsvärde som var rätt svårt att nå genom kaffedrickande.
 
Det vet vi. Frågan var om "turisterna" skulle bry sig om om syre var dopingklassat av WADA och i förlängningen om de skulle bry sig om massmedias och allmänhetens uppfattning om deras bravader (vilken säkert skulle påverkas av om syre var dopingklassat).
Himalaya är nog inte rätt plats öht om man vill undvika risk för skador.

Kaffein är sen 2004 inte länge dopingklassat. Tidigare fanns ett gränsvärde som var rätt svårt att nå genom kaffedrickande.

Kanske är det just det som upprör mångas känslor, att massmedias och allmänhetens uppfattning är ovetande. Man ser ingen tydlig skillnad på stilar. Det är bara initierade som begriper skillnaden. Men det finns väl troligen för mycket pengar i att hjälpa upp turister på topparna för att dopingklassa en förutsättning för att turisterna ska klara det.

Det var ju tur med kaffet! Nu kan jag ju claima att jag joggat 5km på 30min! Kanske få sitta i TV-soffa också.;)
 
Det vet vi. Frågan var om "turisterna" skulle bry sig om om syre var dopingklassat av WADA och i förlängningen om de skulle bry sig om massmedias och allmänhetens uppfattning om deras bravader (vilken säkert skulle påverkas av om syre var dopingklassat).

Ja alltså, om "turisten" är aktiv i någon annan idrott (vilket knappast lär vara ovanligt, eftersom det trots allt krävs en rätt skaplig träningsnivå för att klara av även "turiststil") så har just ordet "doping" väldigt konkreta konsekvenser.
 
Kanske är det just det som upprör mångas känslor, att massmedias och allmänhetens uppfattning är ovetande. Man ser ingen tydlig skillnad på stilar. Det är bara initierade som begriper skillnaden. Men det finns väl troligen för mycket pengar i att hjälpa upp turister på topparna för att dopingklassa en förutsättning för att turisterna ska klara det.

Det var ju tur med kaffet! Nu kan jag ju claima att jag joggat 5km på 30min! Kanske få sitta i TV-soffa också.;)
Bra sammanfattning.

Kaffet är safe men konjaken är dopingklassad (ibland).;)
 
@ Patric och pysen: Ni hävdar att sport kräver tävlingsmoment. Vad har ni för stöd för det? Det är inte ens krav på tävlingsmoment för att bli med i RF.

Jämför "idrott" med "sport" på Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

Det är klart att man kanske egentligen måste göra en stipulativ definition av de begrepp man använder innan man börjar diskutera, men ändå. Man kan ju alltid falla tillbaka i den åsikt som många språkforskare har, att språket är föränderligt och aldrig egentligen kan låsas fast och definieras bortom missförstånd.

Att en rena motionsaktiviteter som inte kan kallas sport ändå finns under idrott, faller sig naturligt för mig. När jag hör ordet idrott tänker jag på journalfilmer från 30-talet med damer som står i grupp på Stockholms Stadion och kastar bollar i luften i takt. Men det är ju bara jag. Sport däremot är något annat.

Att sen många motionsinriktade klubbar osv har egna regler som i princip ansluter till sportens dopingregler betyder ju inte att det faktiskt handlar om doping, utan mer att "Vi vill inte ha sånt på vår klubb". Även om det är pensionärs-pilates det handlar om.
 
Bergssport

1. O2 ar kanske det mest uppenbara sattet att hoja prestationen pa generellt sett. Doping i andra sporter ar mer sublimt matt i ressultat. Jag skulle saga att andra sporter ligger ljusar efter i sin stravan att hitta nagat sa simpelt som ger saden extrem effekt.

2. Semantik. Sa det ar battre att fuska? Att springa runt pa stan och droppa massa claims baserade pa fusk ar ok?

3. Please sluta med allat fjanteri om att O2 ar bra for sakerheten. Det vet ni inte ett skit om. Inget ar sakrare an att elimniera den tid man spenderar pa hog hojd. Trenden ar att sova ca 3 natter pa 6000 meter sedan ca 2 natter kring 6800/7000m. Sedan vila. Till toppen gar man sedan i en single push fran ABC/Ca 6000 meter. Klattring ar farligt!!!!!

4. K2 West Face ar val den sista stora "rape ascent" Himalaya har sett vad jag kan minnas.

5. I December nummret av Bergssport (Svenska Klatter Forbundets Tidning, kanns basta att saga vad det ar har pa Utsidan) sa har jag forsokt att va hyggligt nyanserad i min kritik mot fusk, fuskare, posers, aventyrare, kretiner och alla andra jag tycker illa om.

Slutligen eftersom det efter plus 230 inlagg inte ar uppenbart for nagra sa ar O2 doping! Jag ar overtygad om att vi kommer fa anleding att aterkomma till detta amne vad det lider.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar