Är syrgas dopning?

...Jag ar overtygad om att vi kommer fa anleding att aterkomma till detta amne vad det lider.

Japp, så snart WADA eller t.ex. Svenska Klätterförbundet kallar syre för doping så är det doping, och då finns det ju anledning att återkomma till diskutionen igen. Eller inte.

(Förlåt, jag var bara tvungen att trolla lite och peka på det uppenbara. Det har varit en kul tråd att skumma igenom.)

Det är trist att läsa att David tycker illa om de som debatterar med honom. Ego olgillar inte David men protesterar mot hans tillvägagångssätt under debatter. Det vore roligt om David lärde sig skilja på sak och person, men måhända har det att göra med läggning och erfarenhet. YMMV

Det som gör denna tråd intressant.

Den utgår från ett resonemang om o2 men innehåller frågeställningar om vad som är sport och vad som är idrott. Vad som är tävling och vad som är friluftsliv.
Diskussioner om vad som är fusk, vad som är doping och vad som är drogklassat/olagligt.
Och vilka förbund som har synpunkter och regler. Till och med etik och stil behandlas.
Därför tycker jag tråden är intressant. Av mina inlägg borde framgå att jag INTE är klättrare.

2. Semantik. Sa det ar battre att fuska? Att springa runt pa stan och droppa massa claims baserade pa fusk ar ok?
Är det många som ägnar sig åt att "droppa massa claims baserade pa fusk"?
På vilket sätt är detta ett problem för DIG och de som klättrar "cleant"?

3. Please sluta med allat fjanteri om att O2 ar bra for sakerheten. Det vet ni inte ett skit om. Inget ar sakrare an att elimniera den tid man spenderar pa hog hojd. Trenden ar att sova ca 3 natter pa 6000 meter sedan ca 2 natter kring 6800/7000m. Sedan vila. Till toppen gar man sedan i en single push fran ABC/Ca 6000 meter. Klattring ar farligt!!!!!
Alldeles rätt, det vet jag inte skit om. Däremot TROR jag o2 tas på turistexpeditioner dels för att turisterna ska klara att nå toppen dels för att det kan rädda livet på dom (även på väg ner).
Är detta helt fel?

5. I December nummret av Bergssport (Svenska Klatter Forbundets Tidning, kanns basta att saga vad det ar har pa Utsidan) sa har jag forsokt att va hyggligt nyanserad i min kritik mot fusk, fuskare, posers, aventyrare, kretiner och alla andra jag tycker illa om.
Den ska jag försöka få tag på, ditt budskap kanske blir lite tydligare när du har "silat snacket".

Slutligen eftersom det efter plus 230 inlagg inte ar uppenbart for nagra sa ar O2 doping! Jag ar overtygad om att vi kommer fa anleding att aterkomma till detta amne vad det lider.
Nej o2 ÄR INTE doping ÄN! Men du kanske har rätt i att det BORDE vara dopingklassat. Under vissa väl specade omständigheter.

Jo det är det. Det man testar efter på friskis & svettis är doping som även är drogklassat.. och olagligt att inneha och ha i blodet.

Så man kan dopa sig med de medel som inte faller under doping eller narkotikalagstiftningen även om man är med i en förening ansluten till WADA? Intressant! Jag får inte det intrycket av RF och WADA hemsidor men de är inte helt klara.

Klättring utvecklas hela tiden. Vissa vägar överges. T ex att borra sig upp för El cap, förstabestigningar måste göras on sight, ingen rap-bultning eller rensning, 24 h regeln m.m. Det hade varit fullt möjligt att vi haft alpinstil paralellt med att hårdare turer gjordes med syre och belägring. Lite som on-sight och red-point. Det ser vi inte. Syrgas var logiskt på 50-talet men är inte vägen framåt idag. En dopingklassning skulle nog kunna sprida den uppfattningen bättre än något annat sätt.

En annan aspekt är att en dopingklassning av O2 nog skulle minska dödsfallen i Himalaya genom att färre skulle åka dit.

En annan aspekt är att en dopingklassning av O2 nog skulle minska dödsfallen i Himalaya genom att färre skulle åka dit.
Kanske bland alpinister, men hur än man vrider och vänder på det så kan jag inte säga att de som pröjsar för att få gå upp för everest med fasta rep och varsin sherpa utövar alpinism. Så även om O2 kommer att klassas som doping så kan man inte påstå att dessa turister utövar en sport. Den enda skillnaden mot dem och en som tar den brantaste vägen upp för kullen hemma under sin söndagsprommenad är längden och höjden. Därför kommer inte dessa turister att påverkas av någon doping regel, de utövar ej sport eller alpinism... Eller? Vad är det då för sport de utövar egentligen? Anses de som alpinister bara för att de har stegjärn på fötterna och är på hög höjd?

Det enda som kan minimera turisterna är ett total förbud mot O2 på höjd i alla sammanhang utom räddning. Är det det man vill ha kanske man ska säga det rakt ut, för den som säger att dessa turister är alpinister, och därför faller in under ett ev doping krav, hånar ju de som verkligen sysslar med alpinism.

Klattring ar farligt!!!!!

det är farligt att leva, klättring är så fruktansvärt farligt att man kan spela in dokusåpor på toppen av mount everest, det är så fruktansvärt farligt att det är kö till toppen.. en 120 kg biff på steroider och amfetamin är farlig, sätt sedan en 9mm i näven på samma pucko så snackar vi fullkomligt livsfarlig.. bestiga mount everest, verkar ganska simpelt och ointressant, handlar mest om pengar.. dom kånkar upp rullstolsbundna på mount everest..

Kanske bland alpinister, men hur än man vrider och vänder på det så kan jag inte säga att de som pröjsar för att få gå upp för everest med fasta rep och varsin sherpa utövar alpinism. Så även om O2 kommer att klassas som doping så kan man inte påstå att dessa turister utövar en sport. Den enda skillnaden mot dem och en som tar den brantaste vägen upp för kullen hemma under sin söndagsprommenad är längden och höjden. Därför kommer inte dessa turister att påverkas av någon doping regel, de utövar ej sport eller alpinism... Eller? Vad är det då för sport de utövar egentligen? Anses de som alpinister bara för att de har stegjärn på fötterna och är på hög höjd?

Det enda som kan minimera turisterna är ett total förbud mot O2 på höjd i alla sammanhang utom räddning. Är det det man vill ha kanske man ska säga det rakt ut, för den som säger att dessa turister är alpinister, och därför faller in under ett ev doping krav, hånar ju de som verkligen sysslar med alpinism.
Jag håller med dig men jag tror du underskattar "turisternas" känslighet för allmänhetens gillande. Jämför raggfaktorn i baren på "jag har bestigit mt everest" och "jag har bestigiit mt everest dopad upp över öronen". Jag inbillar mig att många skulle dra sig för att bestiga berg med O2 om det betraktades som icke halal även om de inte skulle bli bestraffade på något sätt (vilket de inte skulle som icke medlemmar i den organisation som dopingklassat).

Ditt inlägg svarar väl rätt bra på Kal-p-dals fråga ovan: varför "turisterna" stör den som klättrar rent.

Vi klarar oss bra utan
fripassagerare på skutan

(Norrlåtar om jag inte minns fel)

Seriösa fotbollsupporters vill inte förknippas med huliganer, illusionister gillar inte illusionister som påstår sig ha magiska förmågor osv. Man skämdes när "turisterna" gick förbi en döende kille utan att hjälpa på väg upp. I allmänhetens ögon var detta klättrare, såna som du och jag. Äckligt.

det är skillnad på sport och idrott, sport kräver ett tävlingsmoment medan idrott inte kräver det samma..

Även pysen.

Ni tycks tro att dessa ord har en definierad betydelse vilket de inte har.

Bergsport får byta namn till Bergrekreationsaktivitet

"Det finns bara tre sporter, tjurfäktning, racing och klättring, alla andra är lekar" som Hemmingway aldrig sa.

"Att ragga brudar har för oss blitt en sport" som Uggla sa

Sportklättring, sportdykning, sportlov, sportfiske, vintersportort.

En stilla fråga till de som hävdar att doping kräver tävling: Det finns inga tävlingar på 8000 m toppar. Varför är UIAA då alls intresserat av frågan om O2 och doping?

Ditt inlägg svarar väl rätt bra på Kal-p-dals fråga ovan: varför "turisterna" stör den som klättrar rent.
Nej inte egentligen. Kan dessa grupper inte samexistera?

Man skämdes när "turisterna" gick förbi en döende kille utan att hjälpa på väg upp. I allmänhetens ögon var detta klättrare, såna som du och jag. Äckligt.
Låter vidrigt. Är det representativt för "turisterklättrare"?

OT.... Om det är fallet bör man ju sluta använda uttrycken sportfiske, sportklättring, sportflygning ...

Edit... var lite sen där ser jag :p

sportfiske - det tävlas ganska ofta i fiske
sportklättring - där tävlas det oxå (dock inte i alpinism)
sportflygning - finns massor med tävlingar..

fler frågor?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg