Är syrgas dopning?

korrekt, enligt definition ja. men alplin höghöjdsklättring, nej!

Och ändå tävlas det i att vara snabbast att bestiga 7 toppar, eller första svenska kvinna att göra det etc. Även om det inte finns ett vm i alpinism, så tävlar alpinister att bli först eller snabbast med att göra något berg eller led ingen annan gjort. Flera gånger har två expeditioner varit på samma berg samtidigt, för att få sina namn förevigade med en förstabestigning.

Och ändå tävlas det i att vara snabbast att bestiga 7 toppar, eller första svenska kvinna att göra det etc..

vem är den offentlige arrangören av dessa tävlingar.?

ni måste förstå att jag jävlas med er..

Jag är så trött på dessa "klättrare" med sina egon stora som badbollar.. man kämpar för att verka fräckare än vad man är, det finns få saker som är så pinsamt som själv tala om hur tuff och farlig en syssla är och att nästan kräva beundran och respekt av andra, dessutom argumentera för hur farligt det är.. hade dom gjort det för sin egen skull och inte för att impa på andra och få sponsorpengar så hade vi inte haft den här diskussionen.

Jag är så trött på dessa "klättrare" med sina egon stora som badbollar.. man kämpar för att verka fräckare än vad man är, det finns få saker som är så pinsamt som själv tala om hur tuff och farlig en syssla är och att nästan kräva beundran och respekt av andra, dessutom argumentera för hur farligt det är.. hade dom gjort det för sin egen skull och inte för att impa på andra och få sponsorpengar så hade vi inte haft den här diskussionen.

Nu håller jag med till 100%, det handlar om respekt. Det förtjänar man kanske genom att klättra i berg men definitivt inte genom att klättra på andra. Ditt ljus lyser inte starkare för att du blåser ut nån annans.

Tillhör inte den typen av klättrare, så jag tar inte åt mig. Kan hålla med om att det är patetiskt att klättra för att sedan skryta om vilken jävel man är. Men...

Så enligt dig måste det alltså vara en officiell utlyst tävling för att vara en "riktig" tävling. Så Amundsen och Scott tävlade inte om att komma först till sydpolen? De var kanske ute på en motionsrunda? Sträng tävlade inte om att bli snabbast på 7 toppar mot den andre killen som höll på samtidigt? Det är inga officella tävlingar när sportfiskare håller ordning på de största fiskarna. Iaf inte mer än när klättrare håller koll på vem som först klättrade en viss led.

släpp doping fri

doping är en subjektiv fråga och det enklaste vore om dopingen släpptes fri. Konsekvenser får man ta själv. om man behöver preparat för att vinna/ta sig till ett visst ställe/höjd får man göra det. När man sedan pratar om ens bedrifter bör det klart framgå vilka substanser man tagit. Etik och moral är grunden. Om man sedan vill ljluga för att höja sin insats, det får man själv leva med. Fusk är fusk, inget annat.

Det är inga officella tävlingar när sportfiskare håller ordning på de största fiskarna. Iaf inte mer än när klättrare håller koll på vem som först klättrade en viss led.

jag ska vara helt ärlig, definitionerna kanske inte håller.. MEN du har fel på en punkt, i sportfiske finns det väldigt många officiella tävlingar men det finns det vad jag vet inte i alpin klättring, sportklättring tävlas det hejvillt men inte alpint. men det är egentligen skitsamma, frågan är: "är syrgas doping" och svaret är entydigt NEJ.

Det svenska ordet sport är inte samma som det engelska bara för att det stavas lika, och Hemingway var cool på många sätt men hade inte en jävla siffra rätt när det gäller tjurfäktning...
Jag säger inte att wikipedia har alla svar, men om ni vill ha en rimlig definition på orden sport och idrott så finns det att få där.

alltså, jag ville egentligen inte spinna för långt på det här med begreppet sport. Jag vill bara att folk ska ha klart för sig när de håller på med en sport och när det bara håller på med en aktivitet associerad med en sport. Petter Solberg utövar ju inte sin sport när han kör till affären för att köpa cigg, liksom..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg