nu kastar jag mig in här...
Nån sade semantik.
Det verkar råda förvirring kring vissa begrepp..
Sport = Aktivitet med tydliga fördefinierade tävlingsmoment. (Dvs INTE klättring generellt, men visst kan man tävla inom klättring, och då kallas det så klart sport.
Fusk (Inom sport) = Att bryta mot regler som tidigare satts upp för just den sport man deltar i.
Att utnyttja ett kryphål eller en ny idé för att vinna är oftast inte fusk, utan ger vinst på första försöket, och kallas sedan för fusk lagom till nästa tävling.
Doping = Att använda ett preparat eller en metod som kallas doping, alltså något som är hårdare än fusk. Man blir ofta avstängd om man dopat sig, vilket man ju inte blir om man fuskar.
Narkotika = Preparat, enligt lagen definierat som narkotika. Vissa dopingpreparat hör hit.
Man kanske inte måste prata om WADA för att reda ut vad som är doping. Det är ju bara en organisation som tagit till sin uppgift att definiera det. T.ex. kan man tänka sig andra mindre organisationer som ändå blir högsta instans inom en viss sport.
En rimlig definition på doping blir då "preparat som är dopingklassat enligt den organisation som har mest Say-so inom given sport".
Det blir många olika kombinationer av de ovanstående som ställs mot varandra i den här tråden och kallas för liknande. Det gör det svårare att diskutera. Man kan förenkla lite genom att dra några exempel:
Att käka ryssfemmor är inte doping om man aldrig nånsin tävlar. Däremot är det frågan om narkotika, och därmed olagligt. (I sverige)
Att trycka ett helt rör med koffeintabletter innan man kör bil, ystad-haparanda för att hälsa på släkten är inte doping. Däremot tänker jag mig att reglerna för någon sorts uthållighetsmotorsport skulle kunna se allvarligt på en sån sak.
Eller:
Klättring och alpinism är fritidsaktiviteter, liksom utförsåkning och jogging är det.
Pysslar man med någon av dessa aktiviteter inom ramen för någon sorts organiserad tävling, kan det kallas sport.
Om man -under tävling- utnyttjar något som definierats som doping, så är man dopad.
Översatt betyder det att om man tävlingsklättrar och använder syrgas, är det doping, eller fusk, eller ingenting alls beroende på vad som definierats av den organisation som gäller.
Om man däremot aldrig tävlar utan bara klättrar för att ha nått att impa med på förfester, ja, då kan man inte kalla något alls för doping eller ens fusk, vare sig det är syrgas, blodtransfusioner, amfetamin, eller helikopter. Det handlar ju då inte om sport, och då finns ju inga regler som bestämmer vad som är vad.
Och så är det, för det har pappa sagt!