Är elden ett MÅSTE?

På vintern tycker jag eld hör mera till än på sommaren.
Sedan är det många som tar för mycket ved i från skogarna än att kunna göra upp eld o spara på veden så snålt det går.
Tur att kök som man kan elda i är inne på friluftslivet.
 
I år har jag eldat i stort sett alla dagar jag varit ute utom under älgjaktens första två veckor då det var klart, soligt och varmt så elden kändes överflödig. Kaffet kokades då på "Triangeln" med spritbrännare. Jag har ca: 50 utedagar med fjällvandring, fiske och jakt per år och ska jag stanna på en och samma plats under en längre tid så blir det i stort sett alltid en eld utom på fjället, av naturliga skäl då det inte finns någon ved. Finns det en eldplats, i ordninggjord eller en lämning efter någon annan, använder jag den. Finns det inte, ordnar jag den själv efter konstens alla regler och döljer den sedan så gott det går.

Som svar på TS fråga om man alltid MÅSTE elda så säger jag nej, det måste man inte. Men jag har väldigt svårt att ta till mig tanken på att friluftsmänniskornas lägereldande skulle vara ett miljöproblem.
 
Den lilla värmade och samlande elden hör i min värld sällskapet till, att elda spårlöst och efteråt städa efter sig hör till god ton. Av en del lägereldsbilder här på utsidan har jag förstått att städningen efteråt kommer att ta mandagar. Tyvärr varesig tror eller hoppas jag att dylik städning genomförts.

Årligen börjar det brinna ute i markerna för att brasor inte släckts eller att det eldats direkt på backen så att roteld börjat. Sen kan man släcka och vattenbejuta de översta 5 cm men pyr och glöder 7cm ner hjälper det inte alls.

En liten eld på en hopsamlad stenfot får både luft nerifrån och stenmagasinet konserverar värmen och kan ge varma stenar till skotorkning.

Hopsamlad plockved som inte brukats bör spridas ut igen, liksom stenarna från stenfoten. Innan dess en rejäl vattenbegjutning om det inte spöregnar.

De framförda behoven av stora knivar och yxor samt sågar för ved gör att antalet skogsägare inom leden måste vara vida större än vad som framgår av debaklerna kring allemansrätten. Eller är det så att det finns vedtjuvar i leden? Plockeved på marken är fri men inte det som måste tas från stående träd.

Men att elda dagligen som solist skulle rensa fikamålen från ved och skapa sot och träkolsdepoter som skulle frångå principen för att elda spårlöst. Friluftskök med gas eller fotogen fungerar utmärkt för att koka upp soppan och vattnet till kaffebryggningen. Kylslagna dagar går det bra att sitta i värmeströmningsriktningen och varma dagar kan man välja den andra sidan.

Visst är värmen och ljuset från elden en samlande kraft för vintersällskapet, men uppenbart kan inte alla elda spårlöst och ärrbildande eldning kan leda till förbud. Liknande de regler som gäller inom många reservat eller totalt.

Att få elda på andras marker är en förmån och dylika bör man vara rädd om.
go tur
 
Som svar på TS fråga om man alltid MÅSTE elda så säger jag nej, det måste man inte. Men jag har väldigt svårt att ta till mig tanken på att friluftsmänniskornas lägereldande skulle vara ett miljöproblem.

För det första gläder det mig att du också kom fram till att man inte alltid MÅSTE elda.

För det andra har jag också svårt att ta till mig tanken på att rödhåriga elektriker i Knäckebyhult som kör vita kombis skulle vara ett miljöproblem. Formuleringen är lika lögnaktig som statistik.

Faktum är att den typ av ofullständig förbränning som vanlig öppen eld ger är inte bra för miljön. Första gången detta uppmärksammades mer allmänt (som jag kommer ihåg) var när braskaminerna blev populära. Då började man räkna på effekten om tex hela Stockholm var uppvärmt av braskaminer. Det hade definitivt påverkat miljön direkt mätbart.

För att närma sig fullständig förbränning måste man ha mycket höga temperaturer. Sen måste man också ha partikelfilter innan man släpper ut rökgaserna. Men detta trodde jag var allmänt känt.

Så egentligen handlar frågan mera om insikt och beteende hos oss som mer eller mindre ofta vistas ute i naturen. Att vi, som grupp, inte plockar upp skräpet efter oss är ganska lätt att konstatera. Oavsett vad vi skriver här på utsidan.

En gång för inte så länge sedan var det helt ok att sänka sina ölburkar i havet. Bara man hade gjort hål i botten på burken. Nu gör vi inte så längre (hoppas jag). Vi har tänkt om.

Det börjar alltså med en tanke om att elden inte är bra för miljön. Sen en tanke om hur man ska förhålla sig till det.

Eller en insikt att pissa i Östersjön inte är bra för miljön där. Vad kan man göra åt det?
Osv.

mvh thomas
 
Den lilla värmade och samlande elden hör i min värld sällskapet till, att elda spårlöst och efteråt städa efter sig hör till god ton. Av en del lägereldsbilder här på utsidan har jag förstått att städningen efteråt kommer att ta mandagar. Tyvärr varesig tror eller hoppas jag att dylik städning genomförts.

Årligen börjar det brinna ute i markerna för att brasor inte släckts eller att det eldats direkt på backen så att roteld börjat. Sen kan man släcka och vattenbejuta de översta 5 cm men pyr och glöder 7cm ner hjälper det inte alls.

En liten eld på en hopsamlad stenfot får både luft nerifrån och stenmagasinet konserverar värmen och kan ge varma stenar till skotorkning.

Hopsamlad plockved som inte brukats bör spridas ut igen, liksom stenarna från stenfoten. Innan dess en rejäl vattenbegjutning om det inte spöregnar.

De framförda behoven av stora knivar och yxor samt sågar för ved gör att antalet skogsägare inom leden måste vara vida större än vad som framgår av debaklerna kring allemansrätten. Eller är det så att det finns vedtjuvar i leden? Plockeved på marken är fri men inte det som måste tas från stående träd.

Men att elda dagligen som solist skulle rensa fikamålen från ved och skapa sot och träkolsdepoter som skulle frångå principen för att elda spårlöst. Friluftskök med gas eller fotogen fungerar utmärkt för att koka upp soppan och vattnet till kaffebryggningen. Kylslagna dagar går det bra att sitta i värmeströmningsriktningen och varma dagar kan man välja den andra sidan.

Visst är värmen och ljuset från elden en samlande kraft för vintersällskapet, men uppenbart kan inte alla elda spårlöst och ärrbildande eldning kan leda till förbud. Liknande de regler som gäller inom många reservat eller totalt.

Att få elda på andras marker är en förmån och dylika bör man vara rädd om.
go tur

+1 Instämer med föregående skribent.
 
Faktum är att den typ av ofullständig förbränning som vanlig öppen eld ger är inte bra för miljön. Första gången detta uppmärksammades mer allmänt (som jag kommer ihåg) var när braskaminerna blev populära. Då började man räkna på effekten om tex hela Stockholm var uppvärmt av braskaminer. Det hade definitivt påverkat miljön direkt mätbart.

För att närma sig fullständig förbränning måste man ha mycket höga temperaturer. Sen måste man också ha partikelfilter innan man släpper ut rökgaserna. Men detta trodde jag var allmänt känt.

Ja det är nog ganska allmänt känt, men du jämför äpplen och päron. Det är ju en sak om en hel stad använder primitiva braskaminer, och en helt annan om en försumbar minoritet friluftare eldar upp ett par kilo ved någon gång i månaden. Miljöpåverkan att ta sig till skogen lär vara mångdubbelt större (för att inte tala om vad texmexkläder kostar miljön). Dessutom är det förnyelsebar energi man eldar i skogen, och de farliga utsläppen handlar i stort sett enbart om partiklar (vilka inte är farliga i de mängder som släpps ut av friluftare). Sen behöver man ju naturligtvis inte slänga på en hel säck ved för att grilla en korv.
Miljöargumentet känns i mitt tycke som att göra en höna av en fjäder.


För att återgå till ämnet.
Jag anser inte att man måste elda varje gång man är ute, men det går inte att komma ifrån att det är fördjävla mysigt och avkopplande.

Jag brukar i regel elda varje gång jag är ute. Finns eldstad använder jag den. Finns ingen eldstad städar jag efter mig.
 
Hur förhåller sig frilufsarnas lägereldar till kolgrillarna som tänds mer eller mindre dagligen över hela landet, under hela sommaren, av väldigt, väldigt många?
 
Att jämföra en eld med dagens friluftskök ur en miljösynvinkel kan slänga sig i väggen direkt!
Hur mycket föroreningar tror ni det släpptes ut när man tillverkade dagens kök, från att man bryter malmen ur jorden (vilket lämnar spår som verkligen inte läker) till att få fram allt bränsle som ni använder varje tur?

Om man vet HUR man eldar med ved så kommer elden alltid att vara mer miljövänlig än än andra alternativ!
Tyvärr så finns det folk som tror att man endast kan elda på ett sätt; en stor brasa på barmark för att sedan lämna allt utan att sopa bort sina spår...
 
eldar aldrig med kol: kol är fossilt bränsle, vilket jag inte ens tankar bilen med.

Alla ni som eldar varje gång ni är ute: här har ni fått mängder med vettiga och sakliga argument mot att elda varenda gång (det finns liksom en poäng med att inte elda varje gång). Ändå envisas ni med att "så gör jag och så tänker jag fortsätta att göra". Varför? Varför vill ni inte ta till er denna informationen?
Jag bara undrar.
 
Jag vill slå ett slag för fotogenlyktan. Det är ett substitut för min del, men man slipper oset, och dessutom är det välidgt rogivande att sitta mitt i skogen i en hammock med den här framför sig. Lite folie på ena sidan av glaset ger en lyskraft jag alltid förvånas av. Dietz Air Pilot mina vänner, med regntopp (500 kr):

dietzno8airpilot.jpg
 
Att jämföra en eld med dagens friluftskök ur en miljösynvinkel kan slänga sig i väggen direkt!
Hur mycket föroreningar tror ni det släpptes ut när man tillverkade dagens kök, från att man bryter malmen ur jorden (vilket lämnar spår som verkligen inte läker) till att få fram allt bränsle som ni använder varje tur?

QUOTE]

Mycket bra argument! Ska vi jämföra miljöpåverkan måste vi titta på hela kedjan inte bara ett specifikt tillfälle. Att påstå att elda är sämre ur miljösynpunkt jämfört med ett tillverkat kök av div metaller och syntetiska material + bränsle, tveksamt om det håller.
För att svara på trådstartarens fråga så måste man inte elda på varje tur, jag gör det inte heller. Men det finns de gånger där jag väljer att göra det för att det är mysigt, det är trevligt, det är gott med grillat, det är varmt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
rimn släcker ni elden efter er? Allmänt om friluftsliv 47
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69

Liknande trådar