Vilka klätteresmål är ett måste?

Alla lederna på Kazalnica ("Predikstolen") och Mnich ("Munken") - med flera, med flera... i Höga Tatra.
Allt mellan en replängd till 500 höjdmeter skön granit, allt från helbultat till ren trad, alla svårighetsgrader.
Sökare av adrenalinkickar kan med fördel göra lederna under vinterförhållanden ;).
Bo off-season i gamla delen av fjällstugan i Morskie Oko och frossa i bigos :).

Några smakprov (rulla längst ner på sidan & klicka vidare efter behag):
http://topo.uka.pl/content/english/morskie_oko/morskie_oko_e.php

Senast ändrad:
Alla lederna på Kazalnica ("Predikstolen") och Mnich ("Munken") - med flera, med flera... i Höga Tatra.
Allt mellan en replängd till 500 höjdmeter skön granit, allt från helbultat till ren trad, alla svårighetsgrader.
Sökare av adrenalinkickar kan med fördel göra lederna under vinterförhållanden ;).
Bo off-season i gamla delen av fjällstugan i Morskie Oko och frossa i bigos :).

Några smakprov (rulla längst ner på sidan & klicka vidare efter behag):
http://topo.uka.pl/content/english/morskie_oko/morskie_oko_e.php

Det DÄR var nyheter för mig! Läckert!

Höga Tatra är fantastiskt. Nordnorge också. Hmmm...nja...Nordnorge är nog det som lockar mest om jag ska på klättring igen vilket inte lär ske. Sen kan man ju på några hundra grotturer samtidigt om man vill. Sen när säsongen är över för grottning kan man isklättra istället. Är det dåligt väder för klättring bjuder Saltstraumen på fiske i världsklass.

Ok, då ska jag bara göra Jan nöjd också, sen får det vara slut på reklamen ;).
Två dalar bort från Morskie Oko börjar det geologiskt helt annorlunda Västra Tatra, med sina 650 spännande kalkstensgrottor:
http://www.sktj.pl/epimenides/tatr_e.html

Nej, inga glaciärer eller vita nätter, men heller inga atlantiska lågtryck (man slipper alltså fiska ;)) och noll myggor. Däremot gott om isklättring vid rätt årstid och, som sagt... bigos ;)

Nej, det var just det. Har aldrig klättrat dem men sett några vackra bigwalls med havet nedanför. Det är speciellt att vara havsnära. Slovakien har en annan charm. Om man bor vid gröna sjön (http://www.zelenepleso.sk/) finns där en av Europas högsta vertikaler på 900 meter i två steg. En imponerande vägg. Dessutom alltid öl. Vart man än är. Sen slipper man alla klämkäcka Norrmän. Karpaterna ligger mig varmt om hjärtat på grund av att det i princip är en högrygg med sinnessjuk utsikt både norr och söderut.

Att träffa bergsklättrare i sextioårsåldern som fortfarande håller på är helt vanligt både vid Elbsandstein och Höga Tatra. Man får respekt.

...en av Europas högsta vertikaler på 900 meter i två steg...
Malý (="lilla") Kežmarský Štít, norra sidan :)
Nedre delen...
...och övre:
Jag drog dock till med småsyskonen kring Morskie Oko p g a deras IMHO starkare egna personligheter ;)
Priset är den betydligt större trängseln i den polska fjällstugan. Till alldeles nyligen kunde man, mot uppvisande av medlemskap i Klätterförbundet, få bo i polska motsvarighetens egna tältläger strax intill, men det är under avveckling "av naturskyddshänsyn" :(
...Karpaterna ligger mig varmt om hjärtat på grund av att det i princip är en högrygg med sinnessjuk utsikt både norr och söderut....
Skönt att läsa detta - trodde nästan det var nåt fel på mig :). Alperna är ju absolut räknat högre, men varje gång jag är där saknar jag den speciella dramatik och förtätning, som jag upplever i Tatra.

När jag är i Norge eller i svenska fjällen är det lika fantastiskt, men så annorlunda, att alla jämförelser blir meningslösa.
NU lovar jag att sluta kapa tråden ;)

NU lovar jag att sluta kapa tråden ;)

du får "kapa" den när du vill, med sån där info!

Blev ohyggligt sugen på att lägga våren/försommarens tradresa dit.

Edit: Glömde ju fråga, hur är graderna kontra sverige/frankrike? Vågar man springa loss på en V+ om man är stabil i graden? Har ingen aning om vad polackerna använder för gradsystem?

(Har blivit rejält biten i rumpan i bla USA)...

Senast ändrad:
Eftersom det började spinna iväg om High Tatra så kan ni få några intryck från vår resa för 2-3 år sedan. Jag var med på vinterdelen och det som lockade var just "vintergräsklättringen" som området är känd för....

Isklättring:

Vi hann med att klättra 5-6 isfall runt i området och det var intressant, men långt ifrån fall i världsklass, eller jämfört med isklättring man kan hitta på andra ställen i alperna. Jag skulle inte riktigt rekommendera en resa enbart för isklättring. Fanns även lite drytooling områden för att leka lite vid dåligt väder.

Vinterklättring:

Där finns det väldigt unika möjligheter till vinterklättring och jag skulle lätt åka tillbaka för fler turer. Vi hade lite otur med vädret och kunde bara klättra två mindre turer, men stället har stor potential. En typ av vinterklättring (inslag av gräs eller turf) på klippa som nog är ganska unik. Dock ganska annorlunda om man jämför med Skottland - Ben Nevis som har en betydligt större inslag av is/snö på sina turer gentemot High Tatra. Man måste nog gilla den typ av vinterklättring som finns där....annars tycker man nog inte om stället alltförmycket?

Sommarklättring:

En bekant åkte tillbaka på sommaren och var väldigt nöjd med det man klättrade, dock inte direkt så att han ville åka tillbaka. Men kanske åkte man inte till de bästa ställen, vad vet jag? Ibland måste man nog åka fler gånger innan man kan få ett bra intryck?

Om någon vill se några bilder från vinterklättringen/isklättringen hör av Er? Annars bifogar jag en video som vi gjorde:

http://www.youtube.com/watch?v=hjVafHimZ5s

/Christian

Av de polska klättrare jag pratat med har jag fått intrycket att Tatra är bra men inte världsklass typ High Sierra/Yosemite, Patagonien, Alperna etcetera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg