Är elden ett MÅSTE?

Jävligt intressant tråd! :)

Nu bryr jag mig inte om att göra efterforskningen, men är kolen i en engångsgrill träkol? Är inte det fossil kol? Samma som kolbriketter, eller? (jag frågar för att jag inte har koll, hade för mig att kolbriketter var fossil kol, sån som man bryter i Tyskland, bl a, och eldar i Vattenfalls kolkraftverk). Jag sa aldrig att träkol är fossilt bränsle, det hör man väl på namnet att det inte är.
Jag tar inte illa upp om det dyker upp en gammal lägerplats med en eldstad i skogen...det hör liksom till. Jag kan heller inte säga att jag aldrig eldar i skogen, men det sker kanske en gång om året, mest för att det inte brukar finnas iordningställda eldstäder där jag vistats.
Ang. energinåtgången i framställningen av ett gasolkök gentemot en elds föroreningar så vore det kul att se vilket som förorenar mest. Om man bortser från mysfaktorn så är det ju extremt mycket energiförluster att laga maten över en eld. Mitt lilla markstående kök väger 94 g. Och förbrukar några gram lpg för att tillaga en måltid. Annars kan man använda etanol i sitt multifuelkök, eller rapsdiesel. Ännu bättre vore väl syntetisk biodiesel som man framställer från biogas innan den blir fordonsgas. Det är ju ett bränsle gjort på avfallsprodukter. Går även att göra syntetisk biodiesel på avfallslut från skogsindustrin (som Preem blandar i i sin diesel).
När man ändå kan tanka bilen med biogas så kanske nästa steg kan vara lbg (liquid bio gas), att ha i skogsköket.
När vi ändå pratar om energiåtgång i framställningen av varor så är det faktiskt miljövänligare att ha kläder av polyester än av bomull. Knasigt kan man tycka. Säkert miljövänligare än ull också.
Finns det ingen forskare som klurat fram hur mycket olja vi (planeten) kan förbruka för att det ska vara förnyelsebart? Det är ju "förnyelsebart"...men det tar ju väääääldigt lång tid.
 
Hittade ett snabbt svar: längden på tiden det tar för olja att formas beror på var det formas, men man har hittat olja som formades på 4240 år, koldaterat.
Så egentligen skulle vi kunna slänga all kompost på såna ställen där det går snabbt och vips så har vi ett naturligt sätt att producera olja för framtiden, ha ha. Jag har löst oljekrisen!
 
Kol för matlagning är alltid träkol. Sen finns det stenkol och brunkol och säkert fler mellanformer, vilka används till annat. Brunkol bildas från fossiliserad torv (om mitt minne inte sviker mig), och med tiden övergår brunkolen till stenkol. Endast träkolen räknas som förnyelsebar.

Träkol tillverkas man genom pyrolys, dvs att man förbränner en träbit i en syrefri miljö.
Man stoppar i en massa ved i en behållare och värmer behållaren så att träet uppnår pyrolystemperatur (inget syre får tillföras) . Vid den temperaturen avgår de brännbara ämnena i gasform, och kvar blir bara kolet i träet (kol brinner inte). Denna gas kallas i folkmun för gengas, och under krigstiden fanns en hel del gengasfordon som man alltså tankade med ved =)

Pyrolys sker även när du eldar en träbit.
Skillnaden ligger i att då finns syre närvarande, vilket gör att gaserna börjar brinna så snart de lämnar veden. De tar dock med sig en del av kolet, varpå man förlorar en hel del kol. Flammorna i en eld är gula pga de glödande kolpartiklar som dras med ut av gaserna.
 
Nu bryr jag mig inte om att göra efterforskningen, men är kolen i en engångsgrill träkol? Är inte det fossil kol? Samma som kolbriketter, eller? (jag frågar för att jag inte har koll, hade för mig att kolbriketter var fossil kol, sån som man bryter i Tyskland, bl a, och eldar i Vattenfalls kolkraftverk).

Ang. energinåtgången i framställningen av ett gasolkök gentemot en elds föroreningar så vore det kul att se vilket som förorenar mest. Om man bortser från mysfaktorn så är det ju extremt mycket energiförluster att laga maten över en eld. Mitt lilla markstående kök väger 94 g. Och förbrukar några gram lpg för att tillaga en måltid. Annars kan man använda etanol i sitt multifuelkök, eller rapsdiesel. Ännu bättre vore väl syntetisk biodiesel som man framställer från biogas innan den blir fordonsgas. Det är ju ett bränsle gjort på avfallsprodukter. Går även att göra syntetisk biodiesel på avfallslut från skogsindustrin (som Preem blandar i i sin diesel).
När man ändå kan tanka bilen med biogas så kanske nästa steg kan vara lbg (liquid bio gas), att ha i skogsköket.

Nu börjar diskussionen bli riktigt intressant... Vare sig Träkol (inte för att du skulle ha påstått det) eller briketter är fossila produkter. Vanlig grillkol består av träkol och briketter består av exempelvis flis eller sågspån som pressats samman - alltså inte fossil kol. Tändvätska består i regel av paraffin och är därför (om det inte är tillverkat genom Fischer-Tropsch-processen med biomassa, men det är inte särskilt troligt) ett fossilt bränsle. Gasol som har föreslagits som alternativ till uppvärmning med kol är precis som du nämner också en fossil petroleumprodukt ...

Det är lite som att vegetarianer äter både ost och diverse produkter innehållande gelatin utan att fundera på varifrån råvarorna egentligen kommer... :)
 
Din burkar har ju börjat i någon gruva, ett anrikningsverk, smältverk, valsverk, transporter, PLM etc.
Gott Nytt År!

Mina burkar är som sagt inte miljövänliga i tillverkningen, men de är tillverkade för att innehålla mat resp läsk/öl.
Istället för att slängas i metallåtervinningen och pantas blir de friluftsprylar under en period innan de hamnar i metallåtervinningen.

Jag skulle sagt att de i sin nuvarande form inte tillförde någon miljöpåverkan i tillägg, men att de vid närmare eftertanke gjort det ändå. Det blir väl dock försumbart i jämförelse med att köpa in ett redan tillverkat kök.
Poängen är ju att man kan påverka mycket eller lite, men ingen människa har väl noll påverkan på miljön.
 
Klart man ska ha en myseld när man är ute och även ta det ansvar det gäller för eldandet... etc.

Köp inga fyrverkerier, tänk på tamdjuren men även dom vilda och glöm inte miljöpåverkan etc.

Skänk era fyrverkeri-pengar till något nobelt: Räddabarnen, Cancerfonden, Svenska Röda Korset, eller välj något annat 90-konto, dessa pengar behövs användas på ett bättre sätt tycker jag.

90-konton

Gott Nytt År!

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Oj vad denna tråd gled iväg!
Kul.

Jag ifrågasatte bara nödvändigheten av att elda jämt och har funderat ut att elden har en negativ miljöpåverkan. Räcker mysfaktorn osv osv...

Kommer att tänka på en parallell insikt.
En kompis går på en miljökurs (inledande utbildning för att hålla ett ISO14001-projekt). Kursledaren tar upp problemet med påssnus. Alltså innehållet är inget problem miljömässigt men själva påsen är en riktig bitch.
För att göra en lång utläggning kort: en påssnus ska läggas i sopen (efter användandet såklart) och INGEN annanstans. Inte spolas ner på muggen, inte kastas i naturen, inte i havet, bara i sopen.
Kommer på mig själv med att ha slängt påssnus på väldigt olämpliga ställen. Om jag nu får en insikt om att jag gjort fel så är det bara att börja ändra beteendet. Inte så lätt visade sig.
Men det kommer att gå. Bara gamla hundar kan inte lära sig sitta på gamla dar.
Det kommer att ta lite tid men jag kommer att lyckas ändra mitt beteende. Men bara därför att jag förstår att det jag gjorde var fel / inte bra.

Det var detta tråden egentligen skulle handla om.

Visst vi belastar miljön med våra inköp och våra resor men dom gör vi ju ändå.
Eldandet kommer till. Oftast onödigt. Med miljöpåverkan och i väldigt många fall förfulande eldningsplatser. Naturligtvis eldar vi på utsidan på ett korrekt sätt med absolut minsta effekt på naturen. Men dom andra (som skräpar ner också) spräcker berghällar och tar fel virke och bär sig åt.

Var och en får väl komma till sina egna insikter och förhålla sig till dessa.
(Nej något fyrverkeri köper jag inte men det är kanske dags att medvetet reflektera över varför och komma till någon insikt man kan diskutera!)

mvh thomas
 
Apropå ingenting...

I Sydamerikas hjärta finns ett litet land som jag besöker ofta. Resan in till city i landets huvudstad från där jag bor tar mig ca trettio minuter. När jag är framme kliar huden och näsborrarna är kolsvarta av sot. Alla föroreningar från gamla lastbilar, bussar och rullande skrotbilar välkomnar mig tillsammans med de fattiga halvnakna barnen som tigger vid rödlysena. När jag förpassat mig ut på landet bjuds jag på nyslaktat djur som skriker i dödsångest där det hänger med huvudet uppochner för att stickas med kniv. Allt medan grisar och hundar väntar förväntansfullt på blodspillan att smaska i sig. Och barnen likaså ser framför sig en mättande middag. Elden de gör är på det enkla sättet som kräver ved under djuret och grytan.

Åter hemma i Svedala stannar man på Mac Donalda för att stilla hungern på väg mot Nordanland.

Hemma så har man kvar minnena och tänker på de vänner och kamrater som lever ett helt annat liv än mig och min fru.

Så läser man denna tråd med alla fina naturvänner som ryms inom denna sida. Vad mycket man lär sig och hur fantastiskt diskrepansen är mellan oss människor.

Huruvida jag fjuttar på några pinnar och utför nån slags rituell begravningshandling av korven ter sig futtigt i sammanhanget. Tycker jag.

Är jag att betrakta som en miljöbov. Kon har pruttat och elden har skapat ett sår i marken och dessutom fått luften illa tilltygad.

Trots mina intentioner om god miljövård, ansvar och klimatsmart hanterande av de ändliga resurserna känner jag när jag läser denna tråd att jag är att betrakta som en naturvandal,

Varför eldade jag korvarna till småpojkarna, varför tog vi den bensindrivna bilen tre kilometer ut i spenaten för denna handling. Varför varför varför...

Jag minns min kompis ingenjören, han som ogillade mygg o knott o skit som sa; Naturen är bäst på TV.

En skäggig gubbe höll en gång ett försvarstal där han försvarade hans och sina gelikars handlingar, det gick under namnet; historien ska förstå oss.

Undrar om min korvgrillning ska förstås i skenet av historien?

No Se - jag vet inte

Tagga ner vänner!
 
...

Bara gamla hundar kan inte lära sig sitta på gamla dar.
...

Ha! Osanning. Har lärt en 7 år gammal greyhound (tävlingshundarna kan knappt sitta pga muskler och benvinklar och annat jox) att sitta. Med mycket bacon går det. Du får ha nån i din närhet som belönar dig när du slänger snusen på rätt ställe.

"Bbbrrrrraaaaa, Thomas! Vad du kan! Duktig! Här, ta en bit bacon/torkad blodpudding/12-årig whisky"
 
Jag tycker att globalt miljömässigt så skjuter man bredvid målet om man vill minska miljöföroreningarna genom att inte tända ett brasa på tur.
Det finns så många andra områden som är viktiga att prioritera, t.ex åka kollektivt/cykla/, äta närproducerad mat, semestra i Sverige osv.

På ett lokalt plan däremot älskar jag att komma till en plats där jag har intrycket av att vara den första människan, kommer jag då till resterna av en brasa minskar det känslan en del.
Spårlöst övernattande är min filosofi, därför blir det sällan brasa när jag inte är en iordningställd eldplats. Undantag vid behov av vämebehov eller torkbehov, men då ställer jag platsen gott i ordning före och efter eldningen.
 
När man ändå kan tanka bilen med biogas så kanske nästa steg kan vara lbg (liquid bio gas), att ha i skogsköket.

Här är en idé som faktiskt redan är genomförbar, ekonomiskt, materiellt och organisatoriskt. Tänk alla frilufsares lättvilktstuber fyllda från den komunala gasstationen samt alla husvangsägares gastuber och båtfolkets gastuber och resturangernas gastuber osv, osv. Dags att skriva medborgarförslag och motioner till våra politiker!

http://www.ostersund.se/boleva/gato...ingtankstallen.4.5caab9b01419990a61219b7.html
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
rimn släcker ni elden efter er? Allmänt om friluftsliv 47
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69

Liknande trådar