Det är inte min erfarenhet. Har inte träffat många som gillar spåravgifter. Avgifter för nåt så tvivelaktigt som längdspår och som tidigare varit fritt att åka i.I en alpin anläggning pågår ju arbeten under den tid då anläggningen är stängd. Preparering av pister, underhåll av liftar m.m. som kan innebära risker. Jag tror att man som pistmaskinsförare gärna vill känna sig säker på att man inte bakom nästa krön riskerar att möta någon på randoutrustning på väg upp eller har folk i backen som åker sopsäck. Sen är man väl i praktiken rätt pragmatisk men det ligger ju också i personalens/pistörernas uppgifter att se till att det inte finns folk i anläggningen när man börjar arbeta med tunga maskiner, röjer is från stolpar, underhåller snökanoner och allt vad man gör.
Det låter väl utmärkt, vill man åka på enklare spår så bör den möjligheten finnas om någon vill ordna det, men jag är rätt säker på att en övervägande majoritet av de som faktiskt åker skidor, inklusive barnfamiljer, gärna lägger en liten slant på att åka i bra spår på samma sätt som en övervägande majoritet av de som åker utför gärna lägger en slant på att åka i välpreparerade pister. Min poäng är att om det inte finns en ekonomisk hållbarhet i spåren så finns det stor risk att inte spåren kommer finnas och det vore dåligt för skidsporten och skidintresset i landet. Nu finns det ju en massa gratisspår redan, men många är väldigt eftersatta och prepareras lite sporadiskt. Jag tycker det är fine, de ska finnas också, men vill även för skidsporten kunna främja riktigt bra spår nu när skidsporten faktiskt ökar och med det också efterfrågan på bra spår och där båda alternativen finns så väljer också de flesta de bättre preparerade spåren även om det kostar en liten slant. Så frågan handlar ju om vem som ska vara med och betala. Du som åker, eller någon annan.
Trenden håller i sig - fler unga vill åka längdskidor
www.skidor.com
En vecka i Orsa Grönklitt för en tvåbarnsfamilj går på 3400 kr i bara spåravgift, men de jag känner som åker där betalar inte. Har inte jag heller gjort och skulle aldrig göra.
210 kr för ett dagpass!
Senast ändrad: