För egen del är jag inte alls säker på att alla eftersträvar superbra spår som tillfredställer elitåkarnas krav. Jag är heller inte säker på att skididrottens tävlingsfokus främjar skidkulturen generellt. Där jag bor vet jag flera barn som avskräckts just på grund av skidklubbens hårdträning och tävlingsfokus. Vi talar om barn som får svårt att sova natten före träning, börjat gråta på vägen dit t ex. Jag, som verkligen inte är särskilt engagerad i skidåkning, känner mig knappt välkommen i spåren där jag hasar fram i långsam takt med min risiga teknik.
Jag tror mer på en skattefinansierad verksamhet med sänkta krav i de kommunala anläggningarna. Hur länge har inte det fungerat? Om det fungerat i årtionden kan man fundera på om det var så fel? Jag tänker att det är viktigare att få ut folket i spåren för folkhälsans skull, snarare än att elitmotionärer ska ha perfekta förhållanden. Avgift kan avskräcka, det är många som har det knapert.
Jag tror mer på en skattefinansierad verksamhet med sänkta krav i de kommunala anläggningarna. Hur länge har inte det fungerat? Om det fungerat i årtionden kan man fundera på om det var så fel? Jag tänker att det är viktigare att få ut folket i spåren för folkhälsans skull, snarare än att elitmotionärer ska ha perfekta förhållanden. Avgift kan avskräcka, det är många som har det knapert.