@Jagaren: Det är helt tydligt att det finns en klick inom miljörörelsen som protesterar mot nästan all el-produktion när det kommer till kritan. Det går inte ihop. Ska vi avveckla kärnkraften får vi acceptera en _väldig_ massa annan kraft. T.ex. vindkraft och/eller småskalig vattenkraft. Gärna vindkraft, men inte där jag bor brukar det heta. Plus en del andra argument som störd havsmiljö, hackade fåglar, vägar i känsliga områden osv.
Utöver dränkta dalgångar och torrlagda älvar kom man på ett nytt argument mot den storskaliga vattenkraften för en del år sedan: Vattenkraften orsakar koldioxidutsläpp! Hur då undrar man? -Jo, det organiska materialet i de dränkta jordlagren oxiderar.
Du råkar vara emot utbyggnad av småskalig vattenkraft. Andra inom miljörören ser det som en möjlighet, en välgärning som minskar koldioxidutsläppen. Den här killen kanske tänkte så? Men han fuskade med bygglov. Det har rättsapparaten tagit tag i, han får ta konsekvenserna och det kommer att lösa sig.
Jag tycker det är en oroande utveckling om man börjar hänga ut folk på internet på det här viset och uppmana till bojkott osv. Det kan dra iväg riktigt långt. Den här människan gjorde någonting som retade dig. Om alla skulle vända sig till allmänheten via stora internetforum och uppmana till bojkott eller något annat varje gång de tycker någon gör fel så blir det social härdsmälta.
Du skriver att det inte finns någon chans att ersätta vår energianvändning med hållbara alternativ inom 100 år. Jag tror tvärt om. Jag tror att tekniken kan lösa väldigt många av dagens miljöproblem. Om vi vill. När solcellerna blir billigare borde vi kunna köra elbil hur mycket vi vill, t.ex. med el från Sahara via likströmsöverföring. Bara ett exempel.
Det är jättebra att du "tror". Jag har studerat frågorna intensivt de senaste åran på heltid, bland annat på högskolenivå.
Vill du föra fram att vattenkraft är lika bra som vindkraft (eller dålig, svårt att tolka vad du tycker) måste du ha på fötterna. Då ska du undanslå de senaste 30 årens forskning, som är samstämmig i frågan om biologiska konsekvenser...
Jag har inte sagt att vindkraft är utan problem, men den är ofantligt mycket mindre problematisk än vattenkraft. OM RÄTT PLACERAD. Ta gärna diskussionen från där den var, gå inte tillbaka till saker som vi redan klarar av, det är samma taktik som klimatskeptiker brukar köra (och tobakslobbyn före dem).
Jag har också sagt flera gånger bara i denna lilla tråd, ATT VI INTE VILL RIVA ut befintlig vattenkraft. Samma sak igen, ta det därifrån. Vad jag säger är att vi inte behöver bygga mer, eftersom behovet redan legat stilli 10 år och eftersom vi kan minska det till och med. Ta lågenergilampan som exempel, det finns tiotusentals tekniska lösningar framme idag som minskar förbrukningen. Och vi i Älvräddarna räknas nog som de mest "radikala" och vi vill alltså INTE RIVA UT. Är det tydligt nog?
Jag har i denna tråd lagt ut en energimix, som redan nu håller på att bli förverkligad. Det som fattas är effektiviseringarna...
ta diskussionen därifrån är du snäll, kom med någon form av fakta som avvisar det jag säger istället för att upprepa frågeställningar som jag redan svarat på.
Du ahr ända till söndag på dig nu, du ska nog kunna hitta något att slå mig i huvudet med!
Allt gott,
Christer