@Jagaren:
Kan vi ha hållbara energilösningar om 100 år?
Jag tror att det går. Du ”vet” att det inte går.
Min och din syn på vind- och vattenkraft
Det är inte det jag diskuterar. Jag skriver att någonting som är miljörörelsen kärt måste offras för att få energi i dagsläget. Går man på din linje offrar man saker som andra miljövänner prioriterar. Det vill du inte diskutera. Du tycker att saken är avgjord, för dina prioriteringar om vad som ska offras upplever du som sanningen. Lyssna mer på andra människor är väll det bästa jag kan säga.
Grundfrågan
Ovanstående är betydelselösa meningsskiljaktigheter i jämförelse med tilltaget att använda ett stort internetforum för att peka ut en privatperson och hetsa allmänheten till hämnd. Jag hoppas verkligen inte att det sättet att använda internet sprider sig.
"Veta" med 100 & säkerhet kan ingen ta på sig, eftersom all vetenskap alltid är och måste vara preliminär. Men om jag formulerar mig så här: Med dagens teknik och den som finns vid den tidsmässiga horisonten kopplat till nuvarande utveckling vad gäller energiförbrukning och ökande levnadsstandard i världen ser det inte bra ut.
Olja och kol kan av skäl som alla nu känner till inte användas i ett långt perspektiv, tvärtom måste de fasas ut så fort som möjligt. De förnybara energikällornas tillkortakommande beror inte på att de är dåliga, utan på just oljan och kolets inneboende energiinnehåll. Vi använder nu miljontals års lagrad solenergi och vi använder den till bristningsgränsen. En liten belysning av problematiken, ett exempel: Oljan "kostade" 1 energiekvivalent att ta upp tidigare och vi fick tillbaka 100. Nu ligger den på mycket sämre värden beroende på att vi mer och mer måste utvinna otillgängliga källor. Samtidigt ligger den absolut bästa bioersättningen (och de flesta är sämre) på en effektivitet på 1:10. I vissa fall hade det varit bättre energimässigt att mata hästar direkt med fodret istället för att transformera det till högvärdig energi för maskiner.
Enbart för att försörja Tysklands personbilsflotta räcker deras egen åkermark inte till även om de inte odlar någon mat alls...
Detta är ett problem som går igen överallt. Och det gäller ju inte bara energin. Vad används energin till? Jo, att producera och distribuera varor tillverkade av jordens ändliga resurser. Fler och fler är helt övertygade om att detta inte går i längden och tron att tekniken ska rädda oss i framtiden bygger på en "fetischism" runt olja/kolet och maskinen. Hade vi inte haft det som vi alltså inte kan använda längre (av snar resursbrist eller pga. koldioxidhotet) hade vi inte befunnit oss där vi dag är av levnadsstandard. Living Planets rapporter och Planetary Boundaries-rapporten från 2009 pekar ut åtta andra områden som är lika livsviktiga för vår överlevnad som klimatfaran. Det är bland annat biologisk mångfald, giftspridning, cirkulationen av uppgrävd fosfor och kväve, surheten i haven och några till. Vissa gränser är överskridna sina hållbara gränser mer än klimatdelen, just biologisk mångfald är en sådan.
Förlusten av biologisk mångfald och ekosystem är idag 1000 gånger den "naturliga" av människor icke påverkade takten. Det innebär att ekosystemtjänster som är livsavgörande för oss och alla andra livsformer på jorden försvinner i en takt som gör planeten livsoduglig om vi inte snabbt ändrar på detta. Och där fungerar inte tekniklösningar. Vi måste helt enkelt ta hand om denna lilla gröna pärla i rymden på ett bättre sätt, vilket innebär att energilösningar måste ta hänsyn till ovanstående faktorer för att kunna kallas "hållbara" och inte bara "förnyelsebara".
Bemöt gärna detta med bra argument, det är spännande och för framåt...
När det gäller miljörörelsen och deras ovilja att offra något som helst är det en missuppfattning. Av ovanstående skäl i denna kommentar och även tidigare tror jag att mina incitament för att vindkraft är betydligt bättre än vattenkraft är fullt förklarat. Däremot är det så att verkligheten aldrig, säger aldrig är lika enkel som teorin...
Det innebär att miljöorganisationer ibland protesterar mot vindkraft av biologiska skäl, men absolut inte alltid. Ett vindkraftverk som är felplacerat ur perspektivet naturmiljö kommer givetvis SNF och andra att protestera emot. Du förenklar det hela till svart och vitt, vilket inte går i verkligheten. Ett exempel: I mitt hemområde planeras nu 2,7 TWh vindkraft av SCA och Statkraft i deras egen skog. Bra tycker jag och de flesta andra (också styrelsen i SNF:s krets i Sollefteå som är de som skulle möjligen klaga över själva projektet som sådant). Det är redan en monokultur, industriskog med väldigt få miljövärden kvar. Däremot kunde exploatören inte låta bli att ha fingrarna för djupt i syltburken och struntade i Ornitologernas rekommendation på 2 kilometer till närmaste örnbo, man valde istället 1 kilometer. Istället för 400 snurror skulle det blivit kanske 380...
Nu kom överklagandet som ett brev på posten och projektet är fördröjt ett år. Är det SNF:s fel eller SCA och Statkraft som inte vill lyssna på rekommendationer som man också gjorde tydligt skulle leda till överklagande om de inte följdes? Istället för 2,7 TWh hade vi fått 2,57 TWh NU direkt...
Energimixen som jag redogjort för tidigare är en variant av flera mycket liknande som de flesta inom miljörörelserna utan problem ställer upp på...
Alltså är ditt påstående om oviljan att ställa upp på exploatörernas idéer deriverad från enskilda fall som du uppenbarligen inte studerat grunderna i sakframställan i. Det är inte en generell ovilja mot vindkraft, det är en i många fall speciell anledning i specifika fall. Onödiga sådana eftersom vi som tidigare sagts har en teknisk potential på 400 TWh i Sverige av vindkraft.
Däremot är det många "utsiktsöverklaganden", framförallt i södra Sverige, vilket är något helt annat och inte framträdande för miljörörelsen...
Vi har inom Älvräddarna inte äskat hämnd, däremot åtgärder från myndigheternas sida, vilket nu har skett. Som jag också sagt minst två eller tre gånger tidigare i denna tråd; vi stödjer inte den typen av beteende. Däremot är vi givetvis helt klara med att dessa överträdelser ska beivras och lyftas fram i media och på internet, eftersom de är vanligt förekommande (dock inte lika grova oftast) och många gånger inte behandlas lika bra av tillsynsmyndigheterna som de gjorde i detta fall.
Allt gott,
Christer