Jag vet inget mer om fallet än vad som står skrivet i den här tråden. De aktuella personerna kan mycket väl ha gjort fel. Men jag tycker ändå man ska vara väldigt försiktig med att hänga ut människor på internet. Tänk tanken att vi tar reda på din identitet och offentliggör dina (eller dina kollegors/familjemedlemmars) handlingar som kan tänkas störa någon. Det skulle bli ett rätt obehagligt samhälle...
Vi alla konsumerar en stor mäng elkraft. Merparten kommer från vatten- och kärnkraft. Den rabiata falangen av den välbehövliga miljörörelsen vill inte ha något dera. Inte heller småskalig vattenkraft eller vindkraft (när snurrorna väl ska placeras ut). Det går inte ihop i praktiken. Plats för en bredare diskussion tycker jag.
Återigen plats för några klargöranden:
Älvräddarna som organisation har aldrig och kommer aldrig att argumentera för att vi ska riva ut all befintlig vattenkraft, vet inte var du fått det ifrån, om du nu inbegrep oss i den "rabiata miljörörelsen". Mig veterligen (och då syftar jag på Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna och Greenpeace) är det ingen förening inom miljörörelsen som vill riva ut vattenkraften. Tvärtom anser jag att den samlade miljörörelsen generellt har en för "snäll" attityd gentemot vattenkraft som energikälla.
Vi arbetar för att det som inte är utbyggt ska förbli så. Gäller alla typer av vattendrag som är orörda.
Vi vill också att det som är utbyggt ska restaureras, framförallt med fiskvandringsvägar av olika slag, inte generellt genom att riva ut. Dock finns det större incitament inom den småskaliga vattenkraften att riva ut om man jämför energiproduktion med skada på biologisk mångfald. Något som både länsstyrelser och Naturvårdsverket observerat och arbetar med i lämpliga fall, ibland också kommuner (Falkenberg som exempel). Ingen av de sist nämnda myndigheterna kan klassas som "rabiat miljöfalang"...
Argumenten för denna vår ståndpunkt är att vi har energi så vi klarar oss, vi behöver energieffektivisera, inte bygga mera. För denna ståndpunkt finns det forskning från både Sverige och internationellt. Att restaurera de utbyggda stora älvarna likväl som de små åarna hotar inte på något sätt vare sig Sveriges energisystem, våra klimatmål, eller överlevnadspotentialen för kraftbolagen som är i den mest lukrativa bransch som finns.
Kärnkraft är inget som vi inom Älvräddarna tar upp, men min personliga inställning är att vi både kan restaurera vattendrag, stoppa all fortsatt utbyggnad och samtidigt bli av med kärnkraften. Återigen baseras det på flera års studier av frågan med otaliga kontakter med forskare inom fältet. Vindkraft är generellt bra, vi bör klara 30 TWh utan alltför stora miljöskador. om vi bara får en miljöbalk värd namnet och domstolar som kan tolka den rätt (vilket alltså inte är fallet nu).
En hållbar energimix (bekräftad i stora drag av Sweco m.fl.): 66 Twh vattenkraft (som idag, men restaurerad -3,5Twh, + 1 Twh för effektiviseringar + 2, 5 i ökad nederbörd), 30 TWh vindkraft, 20 TWh biokraft, 5-10 TWh geotermisk- och vågkraft. Ger totalt 116-121 TWh. Dagens konsumtion är 145 TWh. Vi kan effektivisera mellan 35-50 % enligt forskarna, med idag tillgänglig teknik. Det ger ett behov av cirka 100 TWh om vi räknar med att personbilsflottan ställs om helt till rena elbilar (+10 TWh). Ingen kärnkraft...
Därför vår ståndpunkt i fallet som tråden handlar om:
Att bygga mer småskalig vattenkraft är helt onödigt även i de fall det sker med tillstånd på korrekt sätt. A
tt bygga utan tillstånd, vilket alltså är olagligt, är dubbelfel med andra ord.
Det ska beivras, vilket nu helt korrekt sker.
När det gäller småskalig vattenkraft är det väldigt svårt att skilja på person och företag, eftersom det i princip är samma sak. I detta fall är det så, det är privatpersonen som begått brottet. Hade det varit Jämtkraft eller något av de större bolagen är det enklare att peka på bolaget, skiljt som juridisk person från de som arbetar inom det.
I detta fall är den som utfört handlingarna också registrerad ägare av friluftsföretaget.
Allt gott,
Christer