Vattenhjul eller turbin sak samma
Klart att orörd bäck är bäst. Men tidigare (till för nåt tiotal år sen) fanns ju en kvarn, som också hindrade vandringen, och då var där ingen trappa. Nu är ju trappa planerad. Det ä'r vad jag menade med eventuell förbättring.
Men min poäng var mest att varken du eller jag vet detta. Vi har, både du och jag, bara fragmentarisk kunskap om ärendet. Låt rättsapparaten rulla och tyck sen.
Vad tror du händer med de utvandrade öringungarna när de skall passera turbinen? Fiskfärs! Hade du ens haft grundläggande kunskaper om minikraftverkens inverkan på allt levande i dessa små känsliga vattendrag så hade du förstått att ett kraftverk aldrig kan göra det bättre för den vandrande öringen.
Bra att länsstyrelsen agerade så snabbt. Miljöbrott måste beivras för allas våran skull!
Klart att orörd bäck är bäst. Men tidigare (till för nåt tiotal år sen) fanns ju en kvarn, som också hindrade vandringen, och då var där ingen trappa. Nu är ju trappa planerad. Det ä'r vad jag menade med eventuell förbättring.
Men min poäng var mest att varken du eller jag vet detta. Vi har, både du och jag, bara fragmentarisk kunskap om ärendet. Låt rättsapparaten rulla och tyck sen.