7 dygn utan mat

Hej Pontus. Ja, man kan väl säga att jag vek ner mig, det var väldigt många påståenden om hur illa jag kommer må och hur dåligt det skulle vara för min kropp. Jag fick intrycket att jag knappt skulle komma undan med livet. Men ärligt talat, det är alltid så när man skriver något på detta forum, jag bryr mig egentligen inte så himla mycket, det är mest det att jag inte hittat någon billig restresa ännu, jag vill inte gärna göra detta experiment i svinkalla sverige, nej, det får vara skön vandring längs soliga stränder. Måste ju ha lite kompensation när man inte får roa sig med att äta. Jag kommer säkert göra detta experiment, i någon form, lite längre fram när jag hittat någon lämplig resa. Om och när så sker, skall jag höra av mig. Under tiden läser jag vidare i ämnet och skaffar mig lite mer kunskap. Förvånansvärt få tips på bra litteratur tycker jag?

OK, hej så länge. Tack för uppmuntran. Det värmer.

/Gustav

Hej igen!

Om Du efterlyser hard facts avseende din metabolism och när saker och ting verkligen börjar gå på arslet, så har jag några boktips som kanske kan vara intressanta;

- Svikt av vitala funktioner, Hans Renck, sid 175-254.
- Klinisk nutrition och vätskebehandling, Mossberg, kap 2-5.

Dessa kräver en del förkunskap för att man ska fatta allt, men det kanske du besitter.

Pontus

Hej.
Jag har nu köpt en restresa till Kanarieöarna. Tänker där genomföra min ursprungliga idé - 72 timmar utan mat (3 dygn) samtidigt som jag vandrar längs kusten. Tror att detta blir lagom att börja med. Kan bli tufft nog. Jag kommer sova under bar himmel med minimalt med packning, dock ej ett riktigt överlevnadsscenario eftersom jag kommer ha uppblåsbart liggunderlag samt sovsäck. Utöver det - kniv, papper o penna, liten kastrull för kaffe, pulverkaffe samt kamera o gps. En påk mot hundar kan också vara bra. + lite extra smågrejer ex pannlampa, pincett, tandborste osv..
Jag reser ensam.

Resan skall jag göra 21 till 28 jan så jag återkommer med resultat i slutet på januari.

/Gustav

Har nu gjort testet

Nu har jag gjort mitt försök att vara utan mat i 3 dygn.
Jag flög till Gran Canaria, vandrade längs kusten och sov under bar himmel. Så här gick det.

De första två dygnen åt jag ingenting. Drack mycket vatten, vandrade ca 10 timmar per dag men i mycket lugnt tempo. Jag uppskattar att jag vandrade ca 3 mil per dag. Kände ingenting de två första dygnen, ingen hunger, ingen yrsel, inte något. Mådde helt perfekt. Sov också som en stock under bar himmel, första natten 10 timmar, andra 11 timmar. Detta måste bero på all den friska luften.
Tredje dagen började jag se lite suddigt inbillade jag mig och jag åt därför 2 äpplen och 2 frallor under detta dygnet. Vandrade ca 7 timmar. Man kan väl säga att jag på ett sätt misslyckades eftersom jag ville vara utan mat i 3 dygn men å andra sidan blev jag förvånad över hur bra jag mådde och hade jag haft lite starkare karaktär tror jag att även det tredje dygnet hade funkat fint.
Jag var helt utan mat i 50 timmar, efter det tog jag ett äpple, senare under kvällen blev det ett äpple till och 2 frallor. Med tanke på hur mycket jag vandrade tycker jag kroppen skötte sig bra och det känns nu fint att veta att jag iallafall klarar mig bra i minst 2 dygn utan mat. Det gör att man känner sig lite mindre beroende av sin omgivning och situation. Jag drack mycket vatten men inte enorma mängder - kanske 5-6 lit / dygn.
Hur som helst är jag ganska nöjd eftersom det var mitt första test av något sådant här.

/Gustav

Spännande!

Är det möjligt att träna kroppen att klara sig långa perioder utan mat? Till exempel genom att förlänga perioden utan mat stegvis. Ungefär som när man tränar sig att hålla andan under vatten.

Tester jag varit med om inom Triathlon visar att det går att träna kroppen i att angripa fett mer direkt istället för muskler (Ironman var målet med undersökningen så att säga).

Annars går det ju bättre att träna huvudet än kroppen, lära sig att gå lugnt. Inte göra saker i onödan, sova länge etc.

Tester jag varit med om inom Triathlon visar att det går att träna kroppen i att angripa fett mer direkt istället för muskler (Ironman var målet med undersökningen så att säga).

Annars går det ju bättre att träna huvudet än kroppen, lära sig att gå lugnt. Inte göra saker i onödan, sova länge etc.

låter spännande har du några kul länkar som stödjer detta?

Spännande!

Är det möjligt att träna kroppen att klara sig långa perioder utan mat? Till exempel genom att förlänga perioden utan mat stegvis. Ungefär som när man tränar sig att hålla andan under vatten.

Börjar påminna om veterinärens historia. En bondes häst hade dött. Veterinären tyckte att skrället var vådligt magert och sporte odalmannen. Som svarade ja höll på att vänja honom av med att äta, men han drack så förskräckligt på slutet.

Dina styft 50 timmar verkar vara ett klokt ställe att göra avslut på. Erfarenheter väger lätt, tack för redovisningen.

Med tanke på hur fint det gick att vara utan käk i 50 timmar är jag redan sugen på att försöka utöka detta till de ursprungliga 72 timmarna. Problemet är väl att min karaktär inte är speciellt stark, jag brukar ge upp lätt. Men rent fysiskt tror jag inte att så hemskt mycket mer kunde ha gett mig problem inom de 22 timmarna som återsod, lite yrsel, matfantasier, allmän trötthet kanske. Skall göra ett nytt försök i vår när vädret tillåter camping o vandring i skogarna. Tycker trots allt att det var ett kul experiment med tanke på hur bra jag ändå mådde. Jag tror att vi generellt äter alldeles för mycket, kroppen behöver nog inte dessa mängder och framför allt tar den nog vara på mer,, man slutar ju direkt skita när man drar in på maten exempelvis. .... En sak jag tänkte på när jag var på gran canaria ( syftar då på lokalbefolkningen) , var att dom var dom fetaste människorna jag hittills stött på och jag har ändå rest en hel del i världen. Det var första gången jag faktiskt såg människor som faktiskt var bokstavligt talat klotrunda, om dom snubblat tror jag dom hade rullat iväg längs gatan som bollar...

Men i övrigt var det en fin tur,, härligt klimat och mäktiga berg som jag skulle vilja utforska mer,, kanske med motorcykel... Las Palmas bör man besöka eftersom det är i det närmaste fritt från turister......stor stad faktiskt,, nästa som Göteborg.. och fantastiska stränder på båda sidor... Blev helt klart imponerad av denna stad.

/Gustav

Gustav, jag har svärföräldrarna i Färgelanda och brukar alltså inte vara så långt bort från Ed under större helger och spontant på sommaren. Vi får väl planera in något i sommar där vi sporrar varandra att hålla ut.

Javisst, gärna det. Finns ju fina skogar här omkring och vill man ha fjällmiljö kan vi bara tar bilen några timmar norrut.

Mvh Gustav

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg