7 dygn utan mat

Har svårt att tro att det plötsligt kan bli livshotande, det är ju ett varmt land så jag kan omöjligt frysa ihjäl och jag kommer dricka mycket vätska. Vad är det egentligen som kan bli så farligt? Kramper var det nån som sa?

Börja med att läsa på lite vad som händer med kroppen vid svält.

Dåligt omdöme är en av de saker som dyker upp. Det innebär att du löper en mycket större risk att råka ut för en olycka.

Och hur vet du att du kommer dricka mycket vätska? Det som svälten gör är just att den gör dig apatisk och orkelös. Du orkar kanske inte dricka så mycket som du behöver.

Ja, jag har läst på litegrann nu och har förstått att det kanske inte är bra att helt avstå från föda. Inte så att jag tror att det skulle innebära någon fara men det som skulle ske är att mina muskler till viss del bryts ned och det vill jag undvika. Man får vara rädd om det lilla man har. .. Så jag skall nog göra någon slags kompromiss, kanske dom 2 första dygnen halt utan mat och sedan kanske 500 kaolorier per dag under resten av veckan.

/Gustav

Ja, jag har läst på litegrann nu och har förstått att det kanske inte är bra att helt avstå från föda. Inte så att jag tror att det skulle innebära någon fara men det som skulle ske är att mina muskler till viss del bryts ned och det vill jag undvika.

/Gustav

jag hoppas du är med på att DU är det största hotet mot din överlevnad, de livshotande farorna dyker upp när du börjar agera irrationellt, det hjälper inte om du har 200 m till räddning när hjärnan lägger av. du kan köra ganska tufft om du vill lära dig hur du reagerar i den situationen men gör det inte ensam.

Det är inte tomt prat det här om att ha en kontrollant med, var rädd om dig! Hitintills har du svarat att du struntar i det, sluta med strutsattityden!

Undrar också om någon på forumet har provat en vecka utan mat?

/Gustav

ja, det har jag.. flera tillfällen olika årstider och förutsättningar.. det är flera här som svarat i tråden som gjort liknande, det vet jag. så råden du får är inte för att vi är negativa eller så, det är för att vi vill att du gör detta med rätt förutsättningar.

I princip skulle man väl kunna jämföra beteendet vid svält med en rejäl fylla. Man agerar troligen precis lika rationellt när man är stupfull som när man svälter...

vad det gäller hjärnas funktion i svält så är det inte så farligt, det som slår ut funktioner som är allvarligt är sömnbrist sover du bra så är det en mindre risk att du blir pukad. (förutsätt att man klarar av att svälta och inte lackar ur helt)
det är bättre för kroppen att helsvälta än att små äta under en kortare period. små äter du så bildas det inte så mycket ketonkroppar i blodet, ketonkropparna gör så att hjärnaf föstår att den är under svält och den anpassar sig till ett lägre socker behov. mindre soker behov är = mindre protein förbränning. under längre svält så kan hjärnan lära sig att andvända ketonkroppar som bränsle.

ska du äta för att få en bättre tankefömåga så krävs det att du äter mera än 500 kcal. 500 kcal gör så att du mårbättre men hjärna är fortfarande inte i ful fuktion.

var med i ett försök angående hjärnas funktion under svält och sömnbrist och jag tog mitt rekord att komma i håg siffror fram och baklänges efter 3 dygns helsvält med 1.7 i blodsocker.
vi avslutade våra svält dygn med att äta 500 kcal under ett dygn men det förbättrade inte hjärnas status från helsvälten.

Vid ca 1200 kcal börjar knoppen gå någorlunda, käkar du vegitariskt kan detta vara rejält stora portioner. Men inte ens det är helt säkert för vi vet inte hur din kropp reagerar i den specifika situationen.
Har upplevt under svältövningar försök till simturer som inte fungerat ens under sommarkonditioner, brännt sig på brasan helt i onödan samt kräkningar så att det var tveksamt som offret visste vad som var upp och ner. Den farligaste fienden var den som svalt själv.

Eftersom det är första gången jag provar något sådant här, har jag bestämt mig för att prova lite försiktigt. Jag skall under en vecka äta högst 500 kcal per dag. Har startat idag med detta. Det innebär idag en liten fralla med ost utan smör samt 1,5 dl juice till frukost. Resten av dagen skall kryddas med 2 st små äpplen. Jag uppskattar detta till totalt 500 kcal. Jag vill inte avstå helt från föda eftersom det då, enligt försvarets bok, bryts ned mycket muskelmassa. Det är jag livrädd för, har ju redan brist på den varan. Jag skall även promenera 2-3 timmar per dag.
Experimentet kommer ske hemma eftersom jag inte hittat någon billig restresa.

/Gustav

Alla resor börjar med första steget.... låter enkelt men tog mig lång tid att få grepp om efter många havererade grandiosa planer som aldrig kom längre än excelbladet på datorn. Lycka till!

Eftersom det är första gången jag provar något sådant här, har jag bestämt mig för att prova lite försiktigt. Jag skall under en vecka äta högst 500 kcal per dag. Har startat idag med detta. Det innebär idag en liten fralla med ost utan smör samt 1,5 dl juice till frukost. Resten av dagen skall kryddas med 2 st små äpplen. Jag uppskattar detta till totalt 500 kcal. Jag vill inte avstå helt från föda eftersom det då, enligt försvarets bok, bryts ned mycket muskelmassa. Det är jag livrädd för, har ju redan brist på den varan. Jag skall även promenera 2-3 timmar per dag.
Experimentet kommer ske hemma eftersom jag inte hittat någon billig restresa.

/Gustav

Är du rädd om muskler ska du INTE svälta. 500 kcal är för lite för att det ska ha någon inverkan. för mig brukar det ta minst 3 månader att komma tillbaka i samma form som jag var innan svätturen. Först måste man återbilda musklerna man tappat och sedan bli av med fettet som man har lagt på sig efter man kom hem.
titta dig inte blind på de där 500 kcal det är uppgifter i från 80 talet och en medicinsk sanning gäller bar i 5 år sedan är det tvärt om ;)

vad det gäller hjärnas funktion i svält så är det inte så farligt, det som slår ut funktioner som är allvarligt är sömnbrist sover du bra så är det en mindre risk att du blir pukad. (förutsätt att man klarar av att svälta och inte lackar ur helt)

du har naturligtvis rätt ur fysiologisk synpunkt men samtidigt gör du en förenkling av människans psyke, det finns som du vet massor med faktorer som påverkar det psykiska tillståndet när du är i en "överlevnadssituation" även om den är fiktiv, är man ensam finns det risker att man börjar agera överilat, felaktigt där man till och med kan sätta i riktigt svåra situationer. det som är viktigt är att ha någon form av säkerhetslina om man börjar agera irrationellt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg