7 dygn utan mat

Ja, jag har läst på litegrann nu och har förstått att det kanske inte är bra att helt avstå från föda. Inte så att jag tror att det skulle innebära någon fara men det som skulle ske är att mina muskler till viss del bryts ned och det vill jag undvika. Man får vara rädd om det lilla man har. .. Så jag skall nog göra någon slags kompromiss, kanske dom 2 första dygnen halt utan mat och sedan kanske 500 kaolorier per dag under resten av veckan.

/Gustav

Vad gäller välmående så skulle jag säga att 500 kcal om dagen snarare gör det hela sämre. Att hela tiden komma i och ur ketos är inte speciellt bekvämt. Bättre då att låta kroppen köra på ketoner i större utsträckning hela tiden. Muskler kommer du garanterat att tappa. Efter kanske 36-48 timmars svält så kommer en ganska rejäl ökning av proteinnedbrytning att inträda och sen är det svårt att bryta kurvan där proteinet får stå för glukosproduktionen. Visst kommer kroppen också att använda fettet men proteinet kommer att ryka. Fettanvändandet kan nog sägas nå sin topp vid 14-20 timmars svält och sen börjar muskler användas i större utsträckning.

Om du genomför detta så räkna med en ganska rejäl muskelförlust. Efter ett par dagar kommer också glykogenlagret att tömmas till stor del, vilket ytterligare påverkar vätskebalansen. I och med att det är första gången så gör inte detta ensam. Att tro att du är så pass närvarande att du bara tar sikte på närmaste by och börjar äta igen om det börjar krisa är inte realistiskt. Lyssna på de som faktiskt gjort detta. När militären gör dylika övningar finns förmodligen alltid folk som följer det hela.

Från början tänkte jag prova att vara helt utan mat, sedan tänkte jag att det nog är bättre att äta litegrann,, nu känns hela grejen fel, det verkar som det är skadligt för kroppen, muskelförminskning mm.... skulle man hamna i en överlevnadssituation så klarar man naturligtvis några dar utan mat och man får då ta smällen med minskad muskelmassa etc,,, men kanske inte så bra att frivilligt utsätta kroppen för det. Avslutar detta projekt och går vidare till nästa - ett vedkök på 70 gram.

Tack för alla synpunkter. Jag tror mig ha blivit lite klokare.

/Gustav

Från början tänkte jag prova att vara helt utan mat, sedan tänkte jag att det nog är bättre att äta litegrann,, nu känns hela grejen fel, det verkar som det är skadligt för kroppen, muskelförminskning mm.... skulle man hamna i en överlevnadssituation så klarar man naturligtvis några dar utan mat och man får då ta smällen med minskad muskelmassa etc,,, men kanske inte så bra att frivilligt utsätta kroppen för det. Avslutar detta projekt och går vidare till nästa - ett vedkök på 70 gram.

Tack för alla synpunkter. Jag tror mig ha blivit lite klokare.

/Gustav

Vedkök låter som en rolig idé! Återkom med resultat och åsikter.

Vad gäller maten så klarar du dig bra länge helt utan bara du måste. Men det tar som sagt ut sin rätt på kroppen.

... Efter kanske 36-48 timmars svält så kommer en ganska rejäl ökning av proteinnedbrytning att inträda och sen är det svårt att bryta kurvan där proteinet får stå för glukosproduktionen. Visst kommer kroppen också att använda fettet men proteinet kommer att ryka. Fettanvändandet kan nog sägas nå sin topp vid 14-20 timmars svält och sen börjar muskler användas i större utsträckning.

Om du genomför detta så räkna med en ganska rejäl muskelförlust.
....

Mycket intressant hela tråden. Fantastiskt Jonas! Men stämmer det verkligen att man redan efter 1-2 dygn går in i "svält"-mode och att det tar hela 3 månader att hämta sig från det?

Saftfasta att rekomendera.

Intressant tråd om svält och viktnedgång. Jag har provat saftfasta några gånger. Syftet har då varit att gå ner i vikt några kilo och det funkar riktigt bra. "Saften" består då av olika grönsaks och fruktjuicer. På två - tre veckor så tappar jag ca 5 kg späck kring buken. Det som sakta smyger sig på när man nått vuxen ålder och börjar köpa längre livremmar... Klen som jag redan är så har jag dock inte märkt av någon muskelnedbrytning. Kaloriintaget skall dock ligga på ca 500 kcal/dygn. De tre första dagarna är tuffa, sedan bara flyter det på. Jag har känt mig väldigt pigg och har jobbat under tiden (kontorsjobb) som jag fastat. Lite frusen blir jag dock. Dock inga större kraftansträngningar utförda, ingen lust liksom. De positiva effekterna förutom viktnedgång är minskat sockersug och en enorm uppskattning av måltiders betydelse ur både social och mental hälsoaspekt. Mat har aldrig varit så uppskattat som efter en fasteperiod. Jag känner folk som saftfastar för att bli av med segdragna infektioner i kroppen också. Det verkar händ något med immunförsvaret då blodsockret ligger lågt.

Mycket intressant hela tråden. Fantastiskt Jonas! Men stämmer det verkligen att man redan efter 1-2 dygn går in i "svält"-mode och att det tar hela 3 månader att hämta sig från det?

det är lite fiffigt med kroppens katastrofplanering, efter ca: 3 dygn går kroppen in i "överlevnads mode" där den börjar spara på resurser och efter man börjar äta normalt tar det 3 månader för kroppen att ställa om sig till normal resurshantering vilket är grymt fiffigt om man bor i en grotta och jagar mammut, det handlar om att kroppen under 3 månader ska lägga på sig extra energi tills nästa gång man hamnar i en liknande situation.. man kan säga att man blir fetare helt enkelt. samma sak med träning och muskeltillväxt och kondition, kroppen anpassar sig efter yttre påverkan.

Det där kan sägas vara lite olika. Drar du ner på energiintaget kraftigt så kommer också basalmetabolismen att sjunka. Att kalla det svältläga kanske är att ta i men det kan handla om en sänkning på 10-15%. Skulle du sedan börja äta normalt så återgår metabolismen till det normala relativt snabbt, kanske inom ett par dagar eller en vecka. Det är hormonellt styrt och det systemet är ganska kvickt. Det som istället tar tid efter en längre tid utan mat är att lägga på sig muskelmassa. Metabolt återhämtar kroppen sig bra mycket snabbare.

Har du ett energibehov på 2500 kcal så handlar det om en sänkning på kanske 300 kcal, motsvarande ett vanligt mellanmål. Inga jättemängder alltså. Man kan se det här ofta hos anorektiker men där motarbetas det, medvetet eller omedvetet, med en ökad fysisk aktivitet. Ett lågt energiintag kan också leda till att NEAT (non-exercise activity thermogenesis) ökar, vilket leder till att vikten rasar ytterligare. Knepigt det där.

Intressant tråd om svält och viktnedgång. Jag har provat saftfasta några gånger. Syftet har då varit att gå ner i vikt några kilo och det funkar riktigt bra. "Saften" består då av olika grönsaks och fruktjuicer. På två - tre veckor så tappar jag ca 5 kg späck kring buken. Det som sakta smyger sig på när man nått vuxen ålder och börjar köpa längre livremmar... Klen som jag redan är så har jag dock inte märkt av någon muskelnedbrytning. Kaloriintaget skall dock ligga på ca 500 kcal/dygn. De tre första dagarna är tuffa, sedan bara flyter det på. Jag har känt mig väldigt pigg och har jobbat under tiden (kontorsjobb) som jag fastat. Lite frusen blir jag dock. Dock inga större kraftansträngningar utförda, ingen lust liksom. De positiva effekterna förutom viktnedgång är minskat sockersug och en enorm uppskattning av måltiders betydelse ur både social och mental hälsoaspekt. Mat har aldrig varit så uppskattat som efter en fasteperiod. Jag känner folk som saftfastar för att bli av med segdragna infektioner i kroppen också. Det verkar händ något med immunförsvaret då blodsockret ligger lågt.

Att vikten går ned beror helt enkelt på energiunderskottet. Men om man är tvungen att göra detta flera gånger så kanske det ska ses som ett tecken på att det är en metod som inte ger så väldigt bra effekt sett över längre tid. Att istället anpassa energiintag efter min idealvikt och sedan hålla denna år efter år låter som mer lockande.

Sen tror jag återigen att 500 kcal kan vara jobbigt för många då det lär vara precis på gränsen mellan ketos och icke-ketos. Ligg lite högre om du nödvändigtvis ska köra efter en sådan VLCD-diet.

Ska man fasta/banta/deffa för att gå ned i vikt så se till att styrketräna och håll gärna proteinintaget högre. Orsaken är att styrketräning ganska kraftigt uppreglerar muskelproteinsyntesen samtidigt som det ökade intaget av protein och aminosyror ger signaler om att skapa bra anabola förutsättningar med ökad proteinsyntes och minska proteinnedbrytning.

redn efter ca 24 timmar så börjar du att tillverka ketonkroppar vilke är ett tecken på att du börjar svälta.
ett urdrag från ett förtest som vi gjorde innför våran forskningsstrapats . resultatet kommer i från en grunkurs och ketonkropparna är i från urin. urin kan bli misvisande då man kan ha olika urindensitet. men under en grundkurs så har i stortsätt ingen vätskebrist utan de som ligger sämst i vätskenivå är instruktörena.
viewpic.htm

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=51240

den mängd rötter som vi försökte få deltagana att äta var ca 500kcal men det var ingen som kunde äta upphel mängden :)

Ok. Nu har jag lagt ut en video på det lilla vedköket jag byggt idag. Imorgon skall jag ut o testa det. Åter kommer med video imorgon från testet.

Video gamla köket http://www.youtube.com/watch?v=hNOx3kPPH1Q

Video nya köket som jag byggt idag: http://www.youtube.com/watch?v=_lFhceJvp7A

Köken är väldigt lika clickstan och triangias triangel men jag gjorde mitt första ca 15 år före dom :)
Det funkar ju att ställa in en spritbrännare även i mina kök men jag tycker spritbrännaren är för tung. Jag brukar ha med mig några metatabeltter. Tänder en tablett och matar sedan på med pinnar. Jag brukar använda mig av metatabletten för att snabbt få fart på brasan men det går ju lika bra med vad man hittar - papper, plast, näver mm mm

/Gustav

Vad hände Gustav?

Har med spänning följt diskussionen kring huruvida Du ska ut i skogen och leva på vatten i en vecka! Såg med mer spänning fram emot en rapport, men om jag nu förstått saken rätt har man nu fått dig på andra tankar? Synd isf.

Ketoner hit och kalorier dit... Min ödmjuka åsikt är att vi behöver fler som Du, som opretentiöst vill testa vad vi egentligen går för. Personligen verkar det i mina ögon närmast sinnessjukt att inte äta i en vecka och samtidigt vandra, dessutom i oträngt mål, men det bygger jag helt och hållet på mina personliga preferenser för vad jag gillar att göra.

Ingen tror väl att Du ska må som en prins efter den veckan, men när man larmar om krampanfall efter mindre än ett dygn så känns det som att Du i sådana fall viker ner dig på fel grunder.

Jag hoppas att Du gör som Du själv vill, och att inte exempel på synnerligen osannolika skeenden ska avskräcka dig.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg