Ja, jag har läst på litegrann nu och har förstått att det kanske inte är bra att helt avstå från föda. Inte så att jag tror att det skulle innebära någon fara men det som skulle ske är att mina muskler till viss del bryts ned och det vill jag undvika. Man får vara rädd om det lilla man har. .. Så jag skall nog göra någon slags kompromiss, kanske dom 2 första dygnen halt utan mat och sedan kanske 500 kaolorier per dag under resten av veckan.
/Gustav
Vad gäller välmående så skulle jag säga att 500 kcal om dagen snarare gör det hela sämre. Att hela tiden komma i och ur ketos är inte speciellt bekvämt. Bättre då att låta kroppen köra på ketoner i större utsträckning hela tiden. Muskler kommer du garanterat att tappa. Efter kanske 36-48 timmars svält så kommer en ganska rejäl ökning av proteinnedbrytning att inträda och sen är det svårt att bryta kurvan där proteinet får stå för glukosproduktionen. Visst kommer kroppen också att använda fettet men proteinet kommer att ryka. Fettanvändandet kan nog sägas nå sin topp vid 14-20 timmars svält och sen börjar muskler användas i större utsträckning.
Om du genomför detta så räkna med en ganska rejäl muskelförlust. Efter ett par dagar kommer också glykogenlagret att tömmas till stor del, vilket ytterligare påverkar vätskebalansen. I och med att det är första gången så gör inte detta ensam. Att tro att du är så pass närvarande att du bara tar sikte på närmaste by och börjar äta igen om det börjar krisa är inte realistiskt. Lyssna på de som faktiskt gjort detta. När militären gör dylika övningar finns förmodligen alltid folk som följer det hela.