1kg mat för överlevnad?

Är det fri tillgång till vatten? Och hur är denna vattenkvalitet?

Räkna med att skogen skulle vara ungefär som den är nu. Spelar ju stor roll vart i världen eller Sverige man befinner sig och vad man kan tänkas hitta i skogen. Du får självklart dra nytta av dina överlevnadskunskaper efter bästa förmåga, vilket torde generera olika val av föda hos olika individer.

Ett alternativ som jag funderat på är att ha med sig en stor del Pemmican (alternativt Biltong), har lång hållbarhet och rikligt med proteiner och fett, dessutom lagringsbeständigt. En del nötter. Har även funderat på om proteinpulver som används vid träning kan vara en ide att ta med sig, då det innehåller mkt och har en låg vikt.

Enligt listan nedan så ska man gå för Jordnötter för högst protein, Pekannötter för fett, Cashewnötter för kolhydrater och Kokosnötter för kostfibrer. Känns som fiberrik mat är det enklaste att få tag i. Skulle nog välja en blandning av Jordnötter och Pekan. Ev lite choklad också för att det är gott.

Från hemsida om träning:
"Hur mycket protein man behöver är något som varierar väldigt mycket från person till person. För att överleva behövs ungefär 0,4g protein per kilo kroppsvikt och dygn. Ett så lågt proteinintag är inte alls att rekommendera men tillräckligt för att hålla oss levande. För att behålla muskelmassa under träning och enligt SNR (svenska näringsrekommendationer) är ett intag på 0,8g/kg kroppsvikt/dag rekommenderat."
Så för mina 63kg blir det ca 25g per dag (50g vid träning).
Enligt matkalkyl.se så fick jag för mina 181cm och för att behålla vikten vid måttlig träning följande resultat (Hurvida överlevnadsaktiviteter kan ses som föga träning eller måttlig har jag svårt att bedöma, likaså tillförlitligheten i uträkningen)
Beräknat för en dag:
-------
Basalt energiintag: 1618 kcal

För att behålla vikt: 2225 kcal

Protein (20 E%) = 111 gram = 445 kcal

Kolhydrater (50 E%) = 278 gram = 1112 kcal

Fett (30 E%) = 74 gram = 667 kcal

-------
Inser snabbt att om de siffrorna skall stämma så kommer jag få svårt att komma upp i den energimängden som krävs för att behålla vikten.

Blockchoklad (den jag hade hemma) 100g
Energi: 496kcal
Protein: 6g
Fett: 25g,
Kolhydrater: 58g

Marabou choklad 100g
Energi: 545kcal
Protein: 4.7g
Fett: 32g,
Kolhydrater: 59g

Lite olika energiinnehåll i nötter/mandlar:
Paranötter
Näringsinnehåll per 100 gram:
Energi: 678 kcal
Protein: 15,0 gram
Fett: 65 gram
Kolhydrater: 13,8 gram
Kostfi brer: 5,3 gram

Jordnötter
Energi: 576 kcal
Protein: 24,9 gram
Fett: 42,7 gram
Kolhydrater: 28,4 gram
Kostfibrer: 7,7 gram

Hasselnötter
Energi: 640 kcal
Protein: 14,9 gram
Fett: 54,4 gram
Kolhydrater: 29,3 gram
Kostfibrer: 8,2 gram

Valnötter
Energi: 678 kcal
Protein: 14,3 gram
Fett: 64,3 gram
Kolhydrater: 16,2 gram
Kostfibrer: 5,6 gram

Kokosnötter
Energi: 370 kcal
Protein: 4,4 gram
Fett: 36,5 gram
Kolhydrater: 14,9 gram
Kostfibrer: 14,0 gram

Mandel
Energi: 527 kcal
Protein: 20,5 gram
Fett: 39,1 gram
Kolhydrater: 29,5 gram
Kostfibrer: 9,2 gram

Pekannötter
Energi: 707 kcal
Protein: 9,2 gram
Fett: 72 gram
Kolhydrater: 13,9 gram
Kostfibrer: 9,6 gram

Pistagenötter
Energi: 566 kcal
Protein: 20,6 gram
Fett: 44,4 gram
Kolhydrater: 28,0 gram
Kostfibrer: 10,3 gram

Macadamianötter
Energi: 718 kcal
Protein: 7,9 gram
Fett: 75,8 gram
Kolhydrater: 13,8 gram
Kostfibrer: 8,6 gram

Cashewnötter
Energi: 597 kcal
Protein: 15,3 gram
Fett: 46,4 gram
Kolhydrater: 32,7 gram
Kostfibrer: 3,0 gram

Vill minnas att hjärnan/centrala nervsystemet förbrukar ca 500kcal glukos/dygn i vila. En matsked socker motsvarar ca 50 kcal dvs ungefär en tiondel.

500 kcal/dygn brukar väl sägas vara den mängd kolhydrater som krävs för att fettförbränningen skall fungera. Jag vill minnas att man räknar med att glukosen i kroppen tar slut på några timmar (lite beroende på hur hårt man jobbat).

Med ett stabilt lugnt tempo klarar man kanske att dra ut på det i 5-6 timmar. Därför bör de där kolhydraterna antagligen ätas uppdelat på 3-4 tillfällen på dygnet (precis som det sägs att man ska göra med sina vanliga måltider, med största sannolikhet beror det på samma sak).

Kroppen kan ju inte lagra glukos, den glukos som finns är den som finns i blodet och levern om jag inte minns fel.

Att pemmican är bra är en myt som lever kvar. När USAF skulle ta fram nödproviant för piloter som flög över polarområden så tittade de på vad inuiterna åt, för de trodde att det var det som var vettigast att äta där. Det blev såvitt jag läst ett fiasko, numera har man insett att lokalinvånare äter inte alltid det som är bäst att äta. Vad man äter beror på lokal flora och fauna men även till stor del kulturell påverkan. Och när det gäller unuiter så har de tydligen kraftigt förstorad lever som gör att de klarar av att hantera stora mängder fett och protein.

500 kcal/dygn brukar väl sägas vara den mängd kolhydrater som krävs för att fettförbränningen skall fungera. Jag vill minnas att man räknar med att glukosen i kroppen tar slut på några timmar (lite beroende på hur hårt man jobbat).

Med ett stabilt lugnt tempo klarar man kanske att dra ut på det i 5-6 timmar. Därför bör de där kolhydraterna antagligen ätas uppdelat på 3-4 tillfällen på dygnet (precis som det sägs att man ska göra med sina vanliga måltider, med största sannolikhet beror det på samma sak).

Kroppen kan ju inte lagra glukos, den glukos som finns är den som finns i blodet och levern om jag inte minns fel.

(klipp)

Nej, 500 kcal är det centrala nervsystemets ungefärliga förbrukning av glukos i vila på ett dygn. Nervsystemet ska för att upprätthålla funktionerna i princip bara använda glukos som bränsle (ketonkroppar är verkligen ett nödbränsle), så om det inte intas via föda div i kolhydrat- eller proteinform, så kommer kroppen bryta ner eget protein för att få fram glukos (en omständlig process). Att äta protein kan alltså ge lite glukos också...men som sagt, det är en omständlig och inte särskilt effektiv process.

Och muskulaturen lagrar normalt in ca 10-20 gr glykogen per kilo. Hos en uthållighetstränande person kan upp till 40 gr glykogen lagras in i muskulaturen (per kilo muskel). Leverglykogenet är en mindre andel av kroppens totala glykogendepåer...

//J

Och märk då väl att musklernas glykogen inte kan anändas för att reglera blodsockret. Det kommer endast att användas vid muskulärt arbete.

Att pemmican är bra är en myt som lever kvar. När USAF skulle ta fram nödproviant för piloter som flög över polarområden så tittade de på vad inuiterna åt, för de trodde att det var det som var vettigast att äta där. Det blev såvitt jag läst ett fiasko, numera har man insett att lokalinvånare äter inte alltid det som är bäst att äta. Vad man äter beror på lokal flora och fauna men även till stor del kulturell påverkan. Och när det gäller unuiter så har de tydligen kraftigt förstorad lever som gör att de klarar av att hantera stora mängder fett och protein.

Denna mat är väl tänkt att komplettera det man kan finna i skogen. Inte att det skall vara den enda födokällan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
realout 7 dygn utan mat Överlevnad 53
Cremytos 100 timmar utan medhavd mat Överlevnad 56
Gabriel1985 Torkad vs Rökt Mat Överlevnad 29
J-man Värma mat i bilen Överlevnad 13
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52
Kristian24 Mat? Överlevnad 10
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg