1kg mat för överlevnad?

jag läser ganska ofta om fällor och att hugga ner träda och buskar.. jag tycker att det är viktigt att ifrågasätta ett sådant beteende om vi nu vill bevara rätten att vistas ute i skog och mark.. mitt liv hade blivit ganska trist om det blivit inskränkningar för privatpersoner att vistas ute..

Lätt fråga... 10 stycken Flap Jacks. Då behöver jag inte heller bära på något kök eller annat som tynger ner mig. Första veckan kommer jag må bra och vara ganska funktionell.

Från dag 10 kommer jag behöva gå in i ketos och bör klara mig fint ytterligare 2-6 veckor beroende på skydd och temperatur.

Självklart ska man inte göra saker man inte får, men...
Skulle jag hamna i en riktig "överlevnadssituation" så hade jag nog inte tvekat en sekund att ta ett par slanor och granris eller vad jag nu behöver. Därför kan det vara av intresse att läsa om sådana saker så man åtminstone har en teoretisk kunskap om hur man bör göra.
Märk väl att jag säger en riktig situation, dvs ej det som diskuteras här nämligen självförvållade scenarion, då gäller de vanliga reglerna.

Vill minnas att hjärnan/centrala nervsystemet förbrukar ca 500kcal glukos/dygn i vila. En matsked socker motsvarar ca 50 kcal dvs ungefär en tiondel.

...sen tillkommer också de röda blodkropparna och övriga delar av nervsystemet...vad jag minns...

//J

Jag uttryckte mig ju inte så glasklart - den där "skeden" betecknade litet skämtsamt den lilla omställningsmängd, som vissa människor tycks behöva, innan ketogenesen i levern kommit igång. Därför skrev jag också "för de första dagarna". Ketonproduktionen ökar ju i takt med att leverglykogenet minskar, och själv verkar jag inte ens behöva den dät matskeden ;).

Vi är alla olika, och i en annan tråd berättade jag nyss om kompisar som svimmade, om de inte fick mat varannan timme, medan andra oberört "glömde" äta hela dagen. Det gäller väl att lära känna just sin egen kropp innan man utsätter sig för konstiga experiment bortom "point of no return".
Men ur ett evolutionshistoriskt perspektiv framstår IMHO farhågorna för genomsnittsindividens förmåga att tåla svält som överdrivna. Vad skulle annars vitsen vara med att lägga på sig fettdepåer? Utan förmågan till omställning av ämnesomsättningern för att klara perioder av svält skulle vår art antagligen ha dött ut för länge sedan.

Men herregud vilka angrepp. Frågan är helt hypotetisk.

Jag är själv en främjare av allemansrätten och tycker det är mycket viktigt att den bevaras.

Förutsättningen var ju att man fick sätta snaror fiska fånga djur etc. Vilket scenario som föregår detta är av mindre intresse. Tredje världskrig, postapokalyps etc. Du tvingas iaf bege dig ut i skogen och behöver vistas där i flera veckor och klara dig på det skogen har att ge. Om man någon gång ställs inför en situation där det gäller överlevnad så skulle iaf jag hellre välja att snara ett stackars djur för att hålla mig själv levande.

Frågan är ställd i sektionen för överlevnad, inte i "friluftsliv" eller "vilken fjällrävenjacka är bäst". Överlevnad per definition handlar väl om att leva före att dö. I stort sett alla diskussioner i denna sektion är därför hypotetiska, då sannolikheten att någon skulle hamna i en sådan situation är tämligen liten. Jag tycker det finns en vits med frågor trots att de är hypotetiska.

Det känns som fokus hamnat på fel sak. Frågan är ställd för att få fram vilka näringsämnen, föda man skulle prioritera att ta med sig för att lättare överleva.

@joanna: Du verkar veta mycket socker och hur det påverkar kroppen, mycket intressanta inlägg med massor med information.

@fson: Du har nog en poäng där :) Det sägs ju att det är när hoppet försvinner som man dör. En flaska whiskey lättar nog upp humöret ett bra tag. Se bara till att portionera ut det hela, annars kan det nog gå illa.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i förutsättningarna. (...)
Det var nog inte din beskrivning som var oklar - problemet är väl snarast att hela upplägget, i likhet med de flesta andra av den sortens "överlevnads"-experiment, är så förbaskat konstruerat. Där finns nog en del av förklaringen till alla stickspår och missförstånd i diskussionen.

Med vetskapen om att man skall återvända till sin varma säng och välfyllda kylskåp efter två veckor, är det ju inte så noga med det där kilot. Själv skulle jag (mest för att jag tycker det är gott utan att man tröttnar), ta med en påse lättrostade frön och nötter, salt, torkad frukt och mörk choklad. Därmed skulle jag utan att ens behöva laga mat "säkra" en hyfsat allsidig grundbult på ca 500 kcal/dag, men det går antagligen lika bra med Cremytos, eller t o m fsons metod ;). Vi skulle alla magra, men överleva de två veckorna.

Någon "överlevnad" på riktigt, dvs uthållig och egenhändig anskaffning av all näring, värme och skydd, inkl all tillverkning av alla därtill behövliga hjäpmedel, klarar vi ju inte som ensamma individer på våra breddgrader. Det är vi inte gjorda för heller.

PS I den "efter katastrofen" - situation du nu beskriver blir det helt andra saker som bestämmer din överlevnad, och det där kilot med mat framstår som ett än mer meningslöst antagande.

Senast ändrad:
Alla övningar och utbildningar i ämnet felar ju i att de är begränsade i tid. De jag träffat som råkat ut för skarpa lägen var i dem mellan timmar och veckor samt en extrem herre som gick i ett par månader och stal andras mat bl a. Det värsta ego råkat ut för var enehanda mat. En gång en månad, trist utan vitaminer, en gång 3 v, båda gångerna visste vi oxså att det skulle ta slut. Långt ifrån en oviss framtid

Wolfheat- Jag förstår dig inte. Tråden är rent hypotetisk om du/man skulle hamna i en riktig överlevnads situation. Typ krig, katastrof eller bara att man hamnar vilse på 7-8 dagar... Då ska du hämta en påse med 1kg näring. Eller ska du ha den påsen med dig för jämnan ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
realout 7 dygn utan mat Överlevnad 53
Cremytos 100 timmar utan medhavd mat Överlevnad 56
Gabriel1985 Torkad vs Rökt Mat Överlevnad 29
J-man Värma mat i bilen Överlevnad 13
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52
Kristian24 Mat? Överlevnad 10
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg