16 kg personlig packning

Missade det där med underställ - med tanke på hur tung din sovsäck är, trodde jag att den klarade mer. Mitt sovunderställ är av den gammaldags fluffiga ullfrottesorten (faktiskt över 30 år gammalt...) och jag har klarat mig bra med det + min fina dunsovsäck, fast jag är frusen av mig. Har hänt att jag också dragit på mig tjocktröjan och mössan, om jag velat rota runt med armarna ute, däremot använder jag inte gärna det underställ jag går i på dagen - jag svettas mycket och det känns försiktigt uttryckt inte så fräscht ;).

Den principiella skillnaden mellan sovsäckslakan och underställ att de senare även går att använda till annat än att sova i.

Har man för mycket kläder på sig i sovsäcken, blir det nästan motsatt effekt, eftersom de måste värmas upp. För det mesta är de också mer fuktiga än man tror, och stjäl avdunstningenergi.
 
Senast ändrad:
Ska allvarligt fundera över det där med vatten... Men jag är ganska dålig på att dricka, framförallt om jag måste stanna och packa upp ryggsäcken för att plocka fram en flaska, så det blir nog att jag bara fyller upp lite grann i vätskesystemet.

Vattenflaska ska man inte ha i ryggsäcken utan framme. Min är fäst upptill i en ring; nedtill sitter på axelremmen en ögla som kan dras åt och hålla flaskan på plats så att den inte börjar svänga.
 
Jag som är en törstig svettapa vill också ha vattnet lättillgängligt, men det måste ju inte vara någon jättemängd som är framme samtidigt. Har en sidoficka i ryggan som jag når under gång, men i lättare terräng hamnar 0,5 l-petflaskan i en benficka. Drickventil tycker jag är jättepraktiskt, allt sköts med en hand och utan risk att tappa några korkar. Sådana flaskor kostar 8 kr på ICA ;).
 
kartfodral,(räcker med det vanliga kartan ligger i vid köp.)


Silvertejpen lagar det mesta(så ståltråd etc kan vara överflödigt)
Tändstål,stormstickor;vanliga tändstickor har för oss alltid varit tillräckligt.

När det gäller kartfodral hör jag själv till dem som alltid vill ha kartan och kompassen framme, så jag har i flera år använt ett Ortlieb av format aningen större än en hopvikt karta. Det väger, med snöret om halsen, 42 gram; kompassen väger 32. En fördel gentemot vanliga fodral är att det är genomskinligt åt båda hållen; en nackdel är, om kartan behöver tas fram, att den är lite knölig att stoppa tillbaka, p g a ett veck vid förslutningen. Och är kartan i skala 1:25 000 (normalt använder jag 1: 50 000) vill man nog ha ett större fodral.

I min reparatursats ingår, utom vävtejp, även kiltnålar - de har löst många problem, t ex brustna ryggsäcksremmar.

Jag måste erkänna att jag aldrig fått tändstickor att fungera (utom en gång, när jag köpte franska stickor under resan). Vad är det de har istället för plån på askarna? Nu har mitt kök piezotändare och strejkar den nån gång använder jag den tändare jag har till toapapperet.
 
Jag har bytt karta til vattentålige tyvek karta - ex. utekartan och förvarar dette i benfickaen. dvs. fordralet behövs inte.

Pia
 
Eftersom det är många som skrivit sedan du la ut packlistan är risken stor att jag skriver saker som andra redan tagit upp. Jag har inte tittat särkilt mycket på småvikterna som till exempel tandkräm (68g) eftersom det i första läget inte finns särskilt mycket att vinna på enskilda artiklar. Shelby.fi säljer till exempel tandkrämstuber på 9,4ml som väger 16g… :)

Foppatofflorna: byt ut mot antingen gymnastikskor eller ett par Dadorun Oceanside (förvisso 390g, men riktigt bekväma och torkar snabbt. pris 150:)

Ryggsäck: den väger mycket… Jag använder en Osprey Exos 46 som väger 1050g.

Sovsäck: tung… Om du inte är jättefrusen av dig bör du kunna använda en syntetsäck som väger kring ett kilo - jag använde en sådan förra sommaren, men nu har jag istället en WM Highlite (455g).

Sovsäckslakan: lämna hemma. Du har ändå underställ med dig.

Vätskesystem: lämna hemma. Där du tänker vandra borde det räcka med 2x50cl PET-flaskor som du bär i sidfickorna på ryggsäcken. Min favorit är MER eftersom den har bred hals och därför fylls snabbare.

Tändstickor, stormstickor och tändstål: Om du ska ha dem till att tända gasbrännaren med är det nog både enklare och lättare med en engångständare. Den ger gnista även om den är blöt.

Vattentät packpåse: en helt vanlig stor svart sopsäck väger mindre och håller all din utrustning torr om du inreder ryggsäcken med den.

Sjukvårdsväska: vad väger själva väskan? Kan du stoppa innehållet i en plastpåse istället?

Kartfodral: om du använder en tyvekkarta behöver du inget sådant. Jag vet inte vilken karta du har, men Utekartan har en 1:50000 som är riktigt bra - om kartan du redan har är 1:100000 tycker jag ändå att du ska ta med den (i en vanlig plastpåse och nerstoppad i höger benficka) för att få överblick över fjälltoppar en bit bort, men 1:50000 är riktigt bra att orientera med.

Kompass: ska givetvis med, men om du kan välja ska du ta en syftkompass.

Kamera: om den inte väger flera kilo behöver du inte fundera på om den ska med - det ska den.

Nödladdare: om du inte tänker ha telefonen påslagen finns det egentligen ingen anledning att ha med den. Men det är ju alltid en extra säkerhet så här är jag inte helt säker på hur jag skulle göra...

Jag blir inte riktigt klok på hur du räknar den gemensamma utrustningen. Är det du som ska bära på den eller ska den vikten delas på två? I så fall har du ju sparat över tre kilo bara där…

Och se till att så mycket som möjligt av det du tar med går att navända på flera sätt - med en bit extra tält- eller fallskärmslina kan du till exempel improvisera ihop en Tourniquet. En nödfilt i aluminium (55g) går att använda både vid olyckor och för att få ner värmen i tältet om solen ligger på.
 
Snälla, vad du än beslutar att ta bort från listan.. Ta med systemkameran.

Glädjen den kommer skänka dig i höst är obetalbar. Jag vandrar hellre naken utan myggmedel över myren än att strunta i min systemkamera.
 
Hej!

Jag tycker packlistan ser bra och avskalad ut. Bra idé att ta med en termos. Jag hade stor nytta av en under sommarens fjällvandring då det var väldigt blåsigt och regnigt. Då är det fint att kunna ta en blåbärssoppa till mellanmål utan att behöva plocka fram stormköket!

Jag håller inte med dem som tipsar om att inte använda foppatofflor, de är ju oslagbara vid vad, halkar inte, sitter stadigt, torkar snabbt och väger noll.

Ett par saker i packlistan skulle jag skippa. Vissa väger inte mycket men ändå:

- Vätskesystem. Låter överflödigt. Har personligen aldrig hört talas om något sådant, men det är kanske bara jag... Släpa inte på vatten. Drick vid fjällbäckar. Ta med en 0,5-liters petflaska vid toppbestigning eller in i tältet. Kan ev fästas vid höftbältet med snöre och karbinhake.
- Skavsårsplåster. Helt onödiga. I mitt tycke funkar de inte särskilt väl heller, när fötterna blir svettiga tenderar de att skrynkla ihop sig och lossna. Använd kirurgtejp istället (leukoplast). Sitter som berget oavsett svett och annan väta. Tejpa fötterna så fort du börjar känna var skavsår kan uppstå och du får garanterat inga.
- Sjukvårdsväska på 350 gram. Kirurgtejpen kan ersätta vissa förband, och plåster behövs definitivt inte. En bra allt-i-allo-pryl alltså. Ofta är desinfekteringsmedelsflaskor överdimensionerade. En del första förband innehåller räddningsfilt. Är det nödvändigt om man har tält och sovsäck med sig?
- Bok. 'Nödvändig' är den väl inte? Njut av naturen, tystheten och dina tankar istället.
- Sovsäckslakan. Sov i underställ, skippa lakan.
- Myggmedel. Funkar sådant verkligen eller stinker det bara? Ta med ett nät till huvudet att använda i extrema situationer. Ett helt hekto myggmedel är i vilket fall väldigt mycket.
- Tandkräm. Här kan du säkert spara något gram. Tappa upp i en filmburk.
- Ett helt sykit? Det räcker med en nål och en bit grövre tråd. Till större lagningar använder du silvertejp. Vira ett par meter silvertejp hårt och ta ej med en hel rulle.
- Lättare ryggsäck borde du kanske satsa på nästa gång.
- Nödladdare. Ha inte telefonen påslagen utan sätt bara på den när den ska användas (dvs sparsamt eller i nödfall) så räcker batteriet.
- Packpåse på nästan 2 hekto. Den väger ju lika mycket som ett lättare liggunderlag!
- Kartfodralet ser tungt ut? Använd det som följer med kartan eller tunn A5-plastficka.
- Stripes. Vet inte ens vad det är, men det låter som något som säkert kan ersättas med kirurgtejp! ;)


På packlistan saknar jag vax till kängorna (lägg över i liten burk/filmburk), ryggsäcksregnskydd, och en kniv.

God tur!!
 
Iom att du har fått ganska utförlig hjälp i tråden redan..

Bojsänket i packningen är sovsäck och ryggsäck, du behöver inte bära mycket vatten en halvliter räcker got och väl. Dela det som är gemensamt så får du en vikt att utgå från..

Och kom ihåg att om ni bär mat för 10 dagar så är min gissning att den matpåsen för två personer nog kommer väga minst 10 kanske 15 kg totalt.. så det är ingen liten grej som bör förbises i packningen :)

Edit: men det var en väldigt tjusig packlista! :)
 
Oj, vad du blir fingranskad ;)
Jag koncentrerade mig först på de stora posterna, men skall man ner på sådana detaljer så håller jag ju med Elvah att det känns väldigt mycket overkill i "bra att ha" - avdelningen (toalett, medicin, verktyg, reservdelar o.d.).
Detta är vad som får följa med i min ryggsäck:

Toalett & medicin:
Kam, pytteliten stump olivoljetvål, tandkräm (minitub) + tandborste, litet sol- och/eller myggstift, arméns salva (pyttestiftet, verkligen "all purpose"), 1-2 sterilkompresser, 2-3 olikformade vattenfasta plåster, några spritkuddar ("injektionstork"), liten karta strips eller liten rulle tunn kirurgtejp till ev. skärsår (tejp är bra till mycket annat också), 1/2 (dvs till hälften förbrukad) rulle skavsårstejp ("idrottstejp", även bra till provisorisk lagning av kläder, tält och sovsäck, tejpning av stukningar, "plåster" till ev. större förband etc), en karta alvedon. Om jag är ensam: en mini-spegel (för att t ex kunna plocka skräp ur ögat m m).

Övr. verktyg, redskap och reservdelar:
Liten fickkniv m. sax, tång, skruvmejsel & pincett; grövre nål & björntråd (upprullad på pappersstump), några säkerhetsnålar i olika storlek, en stump klädd gummibandstråd (sådan som finns i tunnare hårband, otroligt användbar), tandtråd (mckt lätt och stark, används till tvättlina, lagningar etc), ett skalpellblad, en stump tältlina, vattentät självhäftande laglapp, rep-hylsa till tältstång, ett par fryspåsar

Allt ovanstående väger sammanlagt, inkl. de små zip-påsar det är packat i, ca 230-250 g, beroende på aktuell förbrukningsgrad. Motsvarande i din packning ligger på väl över 1 kg, så det börjar kanske bli lönt att titta på det.

Tejpa stukningar är effektivare än elastisk binda. Vätskeersättning fixar du vid behov själv med en matsked socker och en knivsudd salt per 1/2 l kokt vatten.

För att småpeta lite till, så tyckte jag att din vattentäta påse vägde ovanligt mycket. Expeds helt vattentäta 22-literspåse väger som exempel 80 g, Packalätt har ännu lättare, prisvärda silnylonpåsar, som man dock måste sömtäta själv. Jag körde länge med oanvända ica-kassar tillslutna med påsklämma, men har tröttnat lite på att behöva kolla/byta dem hela tiden.
Ev. behov av mindre plastpåsar löser sig allteftersom matförpackningarna blir lediga.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg