16 kg personlig packning

Jag bär två lätta 50 cl flaskor för påfyllnad efter vägen. Utöver detta en 2 liters påse från vätskesystemet, dock utan slangen. Denna används endast vid läger eller då det är snålt med vattenkällor, vilket det väldigt sällan är i fjällen. Annars ligger den tom i väskan och väger inte många gram.

Jag anser maten vara den största viktboven om man inte tänker till vad gäller vätskeinnehåll. Det går att spara en del på kläder och utrustning men då drar pengarna iväg ganska snabbt. Dock bör du kunna hitta en klart lättare ryggsäck för en inte alltför stor summa. Tunga kängor tar även det på krafterna. Jag går numera i lätta skor under sommarsäsongen i svenska marker och det är en märkbar skillnad på hur tungt det är att klampa omkring.
 
Hej ellka!
Kollade på Din lista, ganska heltäckande...
Men åtminstone jag saknar en rulle toapapper, bra att ha även som hushållspapper.
Sedan undrar jag om Ni behöver en klocka, Ni har ju mobilen med och det är väl klocka i den?
Vätskesystemet skulle jag också skippa. Jag har aldrig haft med mer än en kåsa att dricka ur.

och ..kamera. Absolut ska en så'n med. Hur ska man annars kunna sitta i höst/vintermörkret och njuta av sin vandring?

Men ha det bra och njut så mycket Ni bara kan!
 
vad jag skippar

Skosmörja och duk(tar det efter turen,händerna blir sen aldrig avfettade efter man smort om man bara har tvål+kallt vatten)
Disk-saker,använder bara mossa,grus,gräs etc;förr hade jag en liten svamp med,som sedemera visade sej obehövlig.Tar lite extra varmvatten+torkar ur torrt med toapapper ibland.
ICA-påsar till kläder och sopor;för oss är några 2-3liters fryspåsar lagom stora för smuts och sopor,när man torkar mesta maten själv blir f-ö lite emballage.
termometer.
kartfodral,(räcker med det vanliga kartan ligger i vid köp.
Stor vattenbehållare med slang.Vi har en fjällrävs hoprullbar påse som rymmer ett antal liter att ha liggande på rastplatsen samt nån hoprullbar liters-flaska.Sällan man bär vattnet nån längre bit under vandringen.
Silvertejpen lagar det mesta(så ståltråd etc kan vara överflödigt)
Tändstål,stormstickor;vanliga tändstickor har för oss alltid varit tillräckligt.
 
Hej, har kollat lite på din lista. Snabbsynpunkter:

1. Saker som kunde varit lättare (vikt på mina egna motsvarigheter inom parentes):

- ryggsäck, 3220 (960, Osprey Exos 34)
- sovsäck, 1936 (600, Roberts*)
- tält**, 1471/person (940 som ensambärare, Ringstind Superlight 1-2)
- kök, 760 (370, Fire Maple***)
- bränsle - kanske lite i överkant, men det är personligt
- regnställ, 672 (330, Montane Minimus)

2. Saker som jag själv funnit en annan lösning på + div. petitesser (men många bäckar små):

- sovsäckslakan, 256: ullfrotteunderställ - ungefär samma vikt men varmare och med dubbel funktion som förstärkningsplagg.
- foppatofflor, 252: "minimalistskor", typ Zem 360 eller Vivo Ultra (strax över 100-120 g), betydligt mer användbara (och säkrare om du inte vill vada i kängorna).
- storkåsa + drickskåsa +vätskesystem, 331: PET-flaska med drickventil + min stekpanna/kastrullock enl. ovan som funkar som tallrik (+30).
- termos, 335: skippad - hellre en effektiv och formflexibel grytmysare (40 g, i mitt fall dubblerar den i utvikt läge som vindskydd/reflektor)
- ryggsäckskapell contra vattentäta packpåsar: behöver man både och?
- sjukvårdsväska: verkar tung, du räknar ändå upp många sjukvårdssaker därutöver.
- schampo & deo: utanför horisonten för min del ;)


* Specialbeställd, måttsytt + 850 cuin-dun = viktreducering + bra parametrar. Trots det oftast förstärkt med ullfrotteunderställ+strumpor (360g) men de har ju även andra funktioner.

** Ni har ju ett bra tält och delar på två, så det vill ni säkert inte ändra på, men teoretiskt skulle ni kunna spara en hel del vikt där också. Det finns fullvärdiga två- och t o m tremanstält på väl under 2 kg. Jfr t ex det inte alls extrema Helsport Fjellheim Superlight 3- tre personer och GT-absid.

*** brännare, 1l gryta+0,6 l panna, hembyggd vindskydd/reflektor/cosy = 100+230+40 = 370 g

Min packning för 7 dagars ensamvandring med tält och all mat, men exkl. vatten och det jag minst bar på kroppen vägde förra hösten 7,7 kg. Säg till om du vill ha min packlista, så mailar jag. Hur jag gör med maten har jag skrivit lite om i artikeln "Lättpackarens mat" här på Utsidan.
God tur, lyckoost!
*kvar på jobbet :(*
 
Hej ellka!
Kollade på Din lista, ganska heltäckande...
Men åtminstone jag saknar en rulle toapapper, bra att ha även som hushållspapper.
Sedan undrar jag om Ni behöver en klocka, Ni har ju mobilen med och det är väl klocka i den?
Vätskesystemet skulle jag också skippa. Jag har aldrig haft med mer än en kåsa att dricka ur.

och ..kamera. Absolut ska en så'n med. Hur ska man annars kunna sitta i höst/vintermörkret och njuta av sin vandring?

Men ha det bra och njut så mycket Ni bara kan!

Men hur kan toapappret ha trillat bort från listan? Skönt att du såg det, skulle sett fint ut om jag missat det!

Ryggsäcken är en pärla i bärsystemet. Enligt internetet ska den väga 2,9 men jag väger 3,2 här hemma. Fjällrävens Kajka ska vara otroligt ergonomiskt utformad och även jag har erfarenheten att bärsystemet väger upp de extra kilo som själva ryggsäcken lägger till.

Ska allvarligt fundera över det där med vatten... Men jag är ganska dålig på att dricka, framförallt om jag måste stanna och packa upp ryggsäcken för att plocka fram en flaska, så det blir nog att jag bara fyller upp lite grann i vätskesystemet.

Kamera... En ångestfylld punkt för mig. Har endast en digital systemkamera, vackra bilder men chassi i magnesium = tugnt! 972 g står vågen på. Överväger att enbart använda mobilkameran som är riktigt bra i dagsljus åtminstone, med bekostnad på batteri och säkerhet... Hur göra?? :S

Nu blev det iaf en uppdatering på packlistan där det är tydligt vad som är gemensam packning och inte. Minskar ner min vikt iaf :)
 
Jag hade skippat termos, gaskök går snabbt att värma med.
Sen hade jag nog skippat foppatoflorna, gympaskor är bättre om man ska vada, eller behöver omväxling från kängorna. Foppatofflorna duger bara runt tältet om det inte regnar, samt på tåget.
Diskmedel ser ut att vara mycket, en liten hotellschampoflaska räcker.
Storkåsa kan vara overkill om man är två, det går att äta ur kastrullerna. Låt din kille ta sin och så "glömmer" du din egen.
Storspork är onödigt.
Tvättmedel är onödigt om du redan har schampo. Egentligen kan allt tvätt ersättas med en liten Bliw-tvål med skruvlock.
Kniv räcker om ni har en i laget. En liten fällkniv/Leatherman räcker om ni inte ska elda massor. Oftast behöver man den inte alls, men det beror på vad man lagar för mat.
Med en sån "gris" till sovsäck är lakan onödigt. Säcken är antagligen billig och av syntet, så det är inget konstigt att tvätta hela säcken istället. Om du vill skydda säcken är ett extra underställ mer användbart till annat (som någon skrev).
Pannlampa är tveksamt om man behöver, det är fortfarande ganska ljust där uppe.
 
Hej, har kollat lite på din lista. Snabbsynpunkter:

1. Saker som kunde varit lättare (vikt på mina egna motsvarigheter inom parentes):

- ryggsäck, 3220 (960, Osprey Exos 34)
- sovsäck, 1936 (600, Roberts*)
- tält**, 1471/person (940 som ensambärare, Ringstind Superlight 1-2)
- kök, 760 (370, Fire Maple***)
- bränsle - kanske lite i överkant, men det är personligt
- regnställ, 672 (330, Montane Minimus)

2. Saker som jag själv funnit en annan lösning på + div. petitesser (men många bäckar små):

- sovsäckslakan, 256: ullfrotteunderställ - ungefär samma vikt men varmare och med dubbel funktion som förstärkningsplagg.
- foppatofflor, 252: "minimalistskor", typ Zem 360 eller Vivo Ultra (strax över 100-120 g), betydligt mer användbara (och säkrare om du inte vill vada i kängorna).
- storkåsa + drickskåsa +vätskesystem, 331: PET-flaska med drickventil + min stekpanna/kastrullock enl. ovan som funkar som tallrik (+30).
- termos, 335: skippad - hellre en effektiv och formflexibel grytmysare (40 g, i mitt fall dubblerar den i utvikt läge som vindskydd/reflektor)
- ryggsäckskapell contra vattentäta packpåsar: behöver man både och?
- sjukvårdsväska: verkar tung, du räknar ändå upp många sjukvårdssaker därutöver.
- schampo & deo: utanför horisonten för min del ;)


* Specialbeställd, måttsytt + 850 cuin-dun = viktreducering + bra parametrar. Trots det oftast förstärkt med ullfrotteunderställ+strumpor (360g) men de har ju även andra funktioner.

** Ni har ju ett bra tält och delar på två, så det vill ni säkert inte ändra på, men teoretiskt skulle ni kunna spara en hel del vikt där också. Det finns fullvärdiga två- och t o m tremanstält på väl under 2 kg. Jfr t ex det inte alls extrema Helsport Fjellheim Superlight 3- tre personer och GT-absid.

*** brännare, 1l gryta+0,6 l panna, hembyggd vindskydd/reflektor/cosy = 100+230+40 = 370 g

Min packning för 7 dagars ensamvandring med tält och all mat, men exkl. vatten och det jag minst bar på kroppen vägde förra hösten 7,7 kg. Säg till om du vill ha min packlista, så mailar jag. Hur jag gör med maten har jag skrivit lite om i artikeln "Lättpackarens mat" här på Utsidan.
God tur, lyckoost!
*kvar på jobbet :(*

Åh! Om jag får ta en titt på din packlista blir jag väldigt tacksam!

  • Bränslet är förresten inklusive burkarna, det är alltså inte 1 kg rent bränsle vi ska ta med oss :)
  • Jag har underställ som jag har tänkt ha på innuti mina sovsäckslakan. Kryper temperaturen under nollan blir min sovsäck i kyligaste laget. Har du dubbla ullunderställ på dig?
  • Egentligen bara för att hoppa på en annan debatt... Skaffade foppatofflor just för det här för att de var billiga, lätta och folk hävdade att de fungerade otroligt väl. Är de osäkra i din mening? Vill inte använda något som kan vara farligt :S
  • Hur använder du din grytmysare? Min tanke är att koka soppvatten till frukost som jag äter till lunch. När jag har hemtorkad soppa måste den blandas ihop med vattnet redan vid frukost för att blanda sig i tid.
  • Vattentät påse till sovsäck kändes plötsligt som nödvändig säkerhetsåtgärd, beträffande sjukvårdsutrustning har jag varit för mycket scoutledare för att veta att.. ibland går det fel och ibland fortsätter mycket att gå fel!
 
Jag bär aldrig mer än en halvfull eller tom 7 dl flaska när jag går. Har en vikkåsa i benfickan och dricker lite en gång i halvtimmen oftast. Det kan ju variera men jag har bara haft vattenproblem en gång i svenska fjällen. Blev inte mycket vatten mellan kl 19 och 09 morgonen efter när vi gick över Prinskullen. Har oftast med en hopvikbar 6 liter Dromlite vätskeblåsa nedpackad. Man är kung när man kan hämta och bjuda på "obegränsat" med vatten och därför inte behöver ha läger nära vatten.

Foppatofflor tycker jag å andra sidan är det bästa som hänt. Har kört med sura kompakta gympadojjor länge och det är inte kul. När man har vadat med dem så torkar de aldrig. Går då inte att ha sockar i skorna på kvällen. Foppa torkar på en svinblink och är supersköna och lätta att ta av och på när man ska i och ur tältet. Vadar gör jag oftast med kängorna och remmar om skalbyxorna.

Jag packar allt som inte får/bör bli blött i vattentäta packpåsar. Lite overkill men jag kan ramla i en bäck utan att det gör något. Då behöver man inget regnöverdrag på säcken, tycker det är rätt värdelöst ändå.
 
Jag kapar och kapar, har vunnit 7 hg iaf efter vad ni sagt! Vatten.. Äh, drickkåsa med karbinhake och tomt/halvfullt vätskesystem i väskan verkar vara en vinnande metod. Önskar verkligen jag hade ett alternativ till thermosen som flera har påpekat... Men jag hade tänkt att spara tid och energi på att inte plocka fram köket till lunchen. Jag tar redan ett djupt andetag när jag bestämmer mig för att lämna storkåsan hemma.
 
Åh! Om jag får ta en titt på din packlista blir jag väldigt tacksam!

  • Bränslet är förresten inklusive burkarna, det är alltså inte 1 kg rent bränsle vi ska ta med oss :)
  • Jag har underställ som jag har tänkt ha på innuti mina sovsäckslakan. Kryper temperaturen under nollan blir min sovsäck i kyligaste laget. Har du dubbla ullunderställ på dig?
  • Egentligen bara för att hoppa på en annan debatt... Skaffade foppatofflor just för det här för att de var billiga, lätta och folk hävdade att de fungerade otroligt väl. Är de osäkra i din mening? Vill inte använda något som kan vara farligt :S
  • Hur använder du din grytmysare? Min tanke är att koka soppvatten till frukost som jag äter till lunch. När jag har hemtorkad soppa måste den blandas ihop med vattnet redan vid frukost för att blanda sig i tid.
  • Vattentät påse till sovsäck kändes plötsligt som nödvändig säkerhetsåtgärd, beträffande sjukvårdsutrustning har jag varit för mycket scoutledare för att veta att.. ibland går det fel och ibland fortsätter mycket att gå fel!
1. Antog bruttovikt på bränsle, kändes ändå högt, men det är ju helt beroende på hur mycket och vad för sorts mat man vill laga. Jag har mer och mer lärt mig att "svällkoka" maten, se nedan, och nu senast i höstas förbrukade jag bara 100 g gas på 7 dagar, men jag är nog lite extrem där.

2. Skulle själv känna mig alltför osäker i foppatofflor som vadarskor, andra klarar det tydligen bra. Oavsett vilket är ju minimalistskor ett både säkrare och lättare alternativ, som dessutom även går att vandra med om det skulle behövas/kännas skönt. Men själv vadar jag som sagt mycket hellre i mina kängor + åtdragna regnbyxben.

3. Jag "svällkokar" nästan all mat (se denna post), därför behöver jag en mycket effektiv grytmysare. Den som hittills funkat bäst har jag gjort av ThermoReflekt, som finns på varje byggmarknad. Mysaren ser ut som en cylinder med runt lock och dito botten, som bara är fäst på en punkt i mantelytan. Den är i sin tur bredare än topp/bottencirklarnas omkrets och går därmed att öppna till en större cirkel, när mysaren används som vindskydd (allt är kantskonat med alu-tejp och stagat med tre små vertikala blompinnar, som också säkrar bottenspringa/luft till brännaren). När jag stängt av brännaren, sveper jag bara sidorna tätare omlott runt kastrullen, lägger på locket och låter maten koka färdigt i eftervärmen. Den brukar bli klar på 10 min, men är faktiskt för varm att äta efter en halvtimme ;). OBS att detta funkar på den markstående brännare jag har, det är risk för överhettning av gaspatronen med denna lösning om brännaren är toppmonterad, och du behöver ju dessutom inte dubbelfunktionen som vindskydd om du har trangiakök. Du kan alltså tejpa ihop en helt fast, skräddarsydd grytmysare, som komme att fungera ännu bättre än min "multifunktionella".

Eftersom jag inte bär på blötlagd torkad mat eller varma soppor, har jag inget behov av termos. Prioriteringsfråga - mitt lilla kök är väldigt enkelt att ta fram så jag lagar hellre "färsk" lunch, men är det sånt busväder att man tappar lusten att stanna, äter jag hellre några nävar nötter, choklad och torkad frukt, än bär på termos + vattenhaltig mat.

4. Vattentät påse till sovsäck, ombyte och annat livsviktigt är självklarhet ;). Jag bara undrade över dubbleringen med regnkapell, men det är verkligen petitesser.

Skicka medd till min e-post, så kan jag skicka listan till dig.
 
Senast ändrad:
Jag vadar inte i foppa, tar ur sulor och strumpor om det är något vådligare vad och går i kängorna. Lundhags blir inte särskilt fuktiga då det inte finns något foder. Är det mer normala så tar jag bara fram remmar och drar stenhårt om vristerna runt skalbrallorna.Tycker att det är riskabelt att gå i iskallt vatten, bland sten och utan att se något i bara gympaskor. Men det största minuset är att man aldrig har torra lägerskor. Inte kul att stoppa fötterna i blöta och kalla skor på kvällen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg