16 kg personlig packning

Risken är förstås att om jag svarar med mina erfarenheter så kommer en förödande snöstorm med temperaturer nedåt -17 grader att svepa in över fjällen precis när ni är där. Jag misstänker att tält är väldigt olika. Mitt North Face Tadpole var extremt varmt; var det 5 grader ute i gryningen var det 15 i tältet. Det hade en konstruktion som minimerade risken för att innertält och yttertält går ihop.

Mitt Akto är kanske inte fullt så varmt, jag tror jag mätt upp skillnader på 5-7 grader
på morgonen. Den kallaste morgon jag kan erinra mig (jag har använt tältet 316 nätter) var på Alp Patnaul i Schweiz förra sommaren.

http://www.huthyfs.com/zisagal/images/page145.html

Tältet styvnade rejält i småtimmarna, och på morgonen var grässtråna höljda i is vid herdestugans vattenställe. Och kallt var det när jag gick iväg, jag har aldrig haft så mycket kläder på som i början av den etappen (jag skulle förstås upp 500 höjdmeter i skugga). I tältet hade jag det relativt gott, kanske aningen kyligt i huvudänden - det är ju från marken som man känner av kylan. Det här är i min erfarenhet typiskt för mycket klara nätter - i det jämngrå väder som rått i fjällen misstänker jag att nätterna inte har varit påfallade kalla.

Men jag går ju efter min erfarenhet, med mitt tält och mina sovsäckar. Jag har en ME som är lite tyngre än min vanliga, 840 gram, komfort -3. Den har varit med om någon fjälltur och var väldigt varm och därtill rätt skrymmande i packningen. Så nu är det alltid den lättare säcken, komfort +2, som fått följa med.
 
Visst "värmer" sidenlakan, på så sätt att de stänger in /försvårar konvektionsrörelse hos/ ett extra luftskikt, men logiskt nog - som du själv beskriver - ger detta störst utdelning när de utgör det enda konvektionsstoppande skiktet. Inne i en sovsäck blir vinsten inte alls lika stor.

Oavsett detta - för samma vikt kan du ju ta med ett extra underställ, med den stora fördelen att du även kan använda det som förstärkning och/eller ombyte under extraordinära omständigheter (extrem kyla, ramlat i jokken, läckande regnställ eller bara lyxa sig med uppsköjlning av svettsaltet, om vädret är torkvänligt). Det kanske i sin tur innebär, att du t ex inte måste ta med en lika tjock/tung mellantröja.
Enligt samma enkla princip skulle jag inte våga gå med bara ett par liners, utan ta med en sådan uppsättning "sovstrumpor", som även går att använda i kängorna, om något oförutsett händer med mina ordinarie.

PS 1 Visst kan det bli minusgrader en klar natt, och jag är lite allmänt förundrad över din tunga, men ändå tydligen så ineffektiva sovsäck. Är det verkligen sant, och du bara har råd att byta upp dig på en enda punkt, så är kanske detta något att prioritera?

PS 2 Kan ni koppla ihop era sovsäckar? Jag lovar att det blir betydligt varmare ;).

PS 3 Hmm, vad har du för liggunderlag? Kan det vara problemet? Är det kring nollgradigt på marken, räcker inte ett gammaldags tunt skumplastunderlägg, och det är risk för att du fryser oavsett sovsäck - den pressas ju ihop på undersidan.
 
Tyvärr så äger jag ju bara ett ullunderställ. I övrigt har jag ett i fleece som inte är i närheten lika vikteffektivt som mitt sovsäckslakan = nerköp. Med hänsyn till ett varmt tält tänker jag nu prioritera bort sovsäckslakan. Här hittas min sovsäck för den som vill förundras lite till:
Just det, jag kom på att det finns en förklaring till att ni förfäras av den.. När jag köpte den behövde jag en sovsäck nupåengång liksom. Tyvärr fanns bara storlek XL och sovsäcken är alltså gjord för dem som är 2 meter långa. Vilket helt riktigt gör att den blir kallare och är för stor. Jag har inte råd att köpa ny, köpte nämligen tältet för två veckor sen, hade inget tält alls innan :)

Lustigt att du nämnde liggunderlag, helt oberoende av tråden fick jag för mig att mäta tjockleken på det.. 8 mm platt skumplast (blått!) från förhistorien. Inte överdrivet mycket använt men ändå. Överväger att skicka pojkvännen förbi Alewalds när han går från jobbet idag.. Vi åker ju om några timmar bara!

För övrigt springer maten iväg på vikten, något som är för sent att ändra på. När jag låtit pojkvännen bära mer än hälften kommer jag fortfarande hamna på typ 20 kg. Ville ju komma under 18 :(
 
Skicka absolut din kille till Alevalds, det är nästan säkert att du kommer att uppleva en stor förbättring!
Med bra underlägg och hopkopplade sovsäckar (såg att det gick med din, hoppas den passar ihop med din killes) tror jag att nattkomforten är räddad... ;)
Du kan även snöra av den överflödiga sovsäckslängden, borde också bidra till att du kan värma upp den, även om du självklart inte spar vikt.
En varmvattenflaska på magen (gärna idiotsäker och ändå i en extra vattentät påse...) är också skönt :).

Lycka till med turen, ryggsäcken blir ju lättare för varje dag!
Lovar att hålla tummarna för vädret!
 
VIktproblemet löst!

Pojkvännen löser alla problem. Han kommer hem, rafsar åt sig massa prylar och trycker ner i sin 80-literssäck. Tadaa! Min väska väger fullastad 15,6 kg. Inklusive min matranson. Den pojken är för dum-stark för sitt eget bästa men det går då inte att säga emot honom.. Ursäkta att jag besvärade er med mina nojor över tung väska.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg