Svenska kyrkan arrangerar Tillsammansvandring

90 mil utspritt över fyra olika perioder. Svenska kyrkan bjuder in till vandring i gemenskap längs hela pilgrimsleden.

Av: Alicia Schumacher

Första etappen av Tillsammansvandringen. Foto: Hali Liddell

Svenska kyrkan vill göra Romboleden till en hållbar och attraktiv svensk camino och arrangerar därför en Tillsammansvandring längs pilgrimsleden. Pilgrimsprofilen Hali Liddell kommer, uppdelat i fyra olika perioder under 2024 och 2025, vandra hela Romboleden mellan Arboga och Trondheim. Tillsammansvandringen går ut på att vem som helst kan ansluta till Hali Liddell och vandra pilgrimsleden tillsammans med henne.

– Det ger ett otroligt lugn inombords att dra ut på en lång pilgrimsvandring där jag hinner tänka alla mina tankar till punkt, där själen hinner ikapp och där ryggsäcken rymmer allt jag behöver längs vägen. En pilgrimsvandring är både en yttre och en inre resa som påverkas dels av hur mycket jag packar i den fysiska ryggsäcken, men också av vad jag bär på i min själsliga ryggsäck, säger Hali Liddell.

Hali Liddell började pilgrimsvandra 2009. Foto: Hali Liddell

Torsdag den 11 juli startar den andra etappen från Ludvika. Under åtta dagar kommer Hali Liddell och andra deltagare tillsammans att vandra till Mora. Det är kostnadsfritt att delta men man får själv ordna boende och mat.

– Under Tillsammansvandringen kan deltagarna få uppleva allt vad en pilgrimsvandring innebär, vi delar liv och gemenskap längs vägen och får tillsammans uppleva den sagolika naturen och alla intressanta platser där leden drar fram. Allra festligaste inslaget under denna etapp är att vi råkat pricka in vandring till Dala Floda under något så fantastiskt som Komidsommarfesten!

Tillsammansvandring betyder att man har möjlighet att vandra i gemenskap och vandringen är inspirerad av Camino de Santiago i Spanien där pilgrimer möts längs vägen. Mer information om vandringen finns på Naturkartan

Halis guldkorn längs leden:

• "Ekotemplet" som är en kyrka utan tak mitt i skogen mellan Ludvika och Grangärde.
  • "Plätten" där man odlar i gemenskap i Grangärde.
  • Fäbodarna i Ljusbodarna och Granberg.
  • Siljansnäs församlings Pilgrimskapell i Svarttjärn.
  • Vackra Sollerön med Utanmyra känt för visan därifrån.
  • Mora med Zorngården och Vasaloppsmålet som blir målet för etappen.

Vandringens fyra etapper:

23-29 maj 2024: Arboga - Ludvika (redan passerat)

11-18 juli 2024: Ludvika - Mora.

8-23 september 2024: Mora - Funäsdalen

19-28 juli 2025: Funäsdalen - Trondheim (preliminär planering)

Foto: Hali Liddell

Vandringsleden passerar ett omväxlande natur- och kulturlandskap.