Friluftsföretaget ger miljoner till upprustning av vandringsleder

Ett ökat intresse för vandring i kombination med bristande underhåll har resulterat i slitage på svenska vandringsleder. Friluftsföretaget Naturkompaniet väljer nu att sponsra tolv upprustningsprojekt.

Av: Alicia Schumacher

Pressbild

Naturkompaniet delar ut 3,5 miljoner kronor för upprustning av några av Sveriges mest besökta leder. Pengarna kommer från försäljningen genom kundklubben 365.

– Det är en naturlig förlängning för oss på Naturkompaniet att värna om naturen och den svenska outdoorkulturen, både genom vårt sortiment och genom initiativ som Naturbonusen. I år känns det självklart att dela ut Naturbonusen till flera vandringsleder som är i behov av resurser för upprustning, säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.

Många av Sveriges vandringsleder har länge varit i behov av upprustning, något som framkommit i flera rapporter och diskussioner. Vandringslederna som får motta bidrag från Naturkompaniet är Bohusleden, Gästrikeleden, Höga Kusten-leden, Isälvsleden, Kroppefjällsleden, Skåneleden, Smålandsleden, Solanderleden, S:t Olavsleden, Sörmlandsleden, Upplandsleden och Östgötaleden.

Pengarna ska bland annat gå till att fixa trasiga spänger, ledmarkeringar och vindskydd för att fler ska ha möjlighet att besöka vandringslederna.

– Naturbonusen är ett fantastiskt och välbehövligt tillskott för underhåll av Sörmlandsleden. På och i anslutning till den hundra mil långa vandringsleden finns det många vindskydd, spänger, broar och rastplatser som nyttjas av vandraren. Detta fina bidrag kommer möjliggöra upprustning av flera av dessa platser, säger Kurt Högström, Sörmlandsledens ordförande.

Cirka 13 procent av vinstsumman går till kunskaps-och informationsdelning för respektive vandringsled, bedriven av Naturkompaniet i samråd med projektansvarig för varje vandringsled.

Om Naturbonusen

Sedan 2011 går en del av Naturkompaniets intäkter från den populära kundklubben 365 med 476 000 medlemmar till utvalda organisationer inom miljö, naturskydd och friluftsliv. Hittills har mer än 26,5 miljoner kronor delats ut. Företaget vill genom initiativet ge tillbaka till den svenska naturen och bidra till en medveten outdoorkultur som värnar om naturen.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2024-06-17 17:45   Heavy_Metal_Hiking
Härligt initiativ!
 
2024-06-17 20:56   xoxoxo
Borde sänka priserna istället.
 
2024-06-21 10:31   Juron
Miljoner - flera miljoner - 3 miljoner till slut. Braskande rubrik.
 

Läs mer

Vandringsleden passerar ett omväxlande natur- och kulturlandskap.
Efter långa diskussioner kring ämnet avgifter och allemansrätt kommer här en sammanfattning av tråden och även en omröstning. Vad tycker du i frågan?

Att bygga broar

Common Values United jobbar för att öppna upp den svenska naturen för "barn från tredje kulturen". 7 kommentarer
Tävla om ett exemplar av ”Barnens fjällbok – En handbok för unga fjällvandrare”.
Glaciärvandring, klättring och balansgång längs en smal kam. Att ta sig till Sveriges två högsta toppar är inget för den höjdrädda. 4 kommentarer