Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Grimsdalen 30 juli till 1 augusti 2024

Grimsdalen ligger mellan Dovre och Randane nationalparker i Norge. Vi tältade två nätter i vårt stora campingplatstält och gjorde två fina dagsturer.

Vi bodde på en obemannad campingplats där många andra också sov över. Vatten tog man i ån och det fanns två utedass att använda.

Första natten blåste det mycket så det blev svalt i tältet och lät mycket. Andra natten var det stilla, klart och kallt - det var frost och vi frös.

Vårt tält och bil sett från Storberget.

Emil och Siri hade det kul med vattnet. Hoppa över och få saker att flyta.
Bredgentiana
Kanske en fjärilslarv. Siri hittade den.

Storberget

Storberget ligger nära campingen och vi blev tipsade om den turen. Vi gjorde turen 31 juli.

9 km och 346 höjdmeter

Det fanns en fin stig att följa upp på höjden.

Vi tog många pauser och barnen fick någon godisbit efter varje 50 meters stigning.

Från höjden fick vi jättefin utsikt över dalgången och fjällen runtomkring.

Rygg vid Verkjesaetre

1 augusti gjorde vi denna tur.

7 km och 400 höjdmeter

Stigen började vid en fäbodvall. Grimsdalen är känd för alla dess fäbodvallar.

Fjällgräshoppor som parar sig.

Snart kom vi upp och fick fin utsikt.

Vi lunchade vid en bäck där barnen bl a hade kul med polarull, som är så mjukt.

Jag gick själv en liten extra runda uppe på höjden för att nå fram till en brant och dess utsikt.

Gulärla

När vi kom ner var det skönt att svalka fötterna i det iskalla vattnet.

Storkluken vid Storlien 240915

En dagstur från Storlien till Klukstugan och Storklukens topp, och sedan tillbaka till Storlien. Fina höstfärger och vyer.

Jag följde vandringsleden från Storlien till Klukstugan. Den var inte så bra markerad och det var blött på många ställen.

Dagstur i Oviksfjällen 240908

Detta blev en längre dagstur där jag besökte några platser jag inte varit på innan. Kul!

Jättefina höstfärger på kalfjället och massor med blåbär att äta.

Paddling på helt stilla Storsjön 240907

En väldigt kort men fin kajaktur vid Sunne kyrka. Det blåste inget så sjön låg helt blank.