Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Familje-fjällvandring med Friluftsfrämjandet 240831-0901

Vi var två familjer som höll i en fjällvandring med tältövernattning i Oviksfjällen. Förra året höll vi i en liknande vandring.

Turen började och avslutade vi på en stor parkering vid stugor uppe på Hovdehögens södra sluttning.

Lugn dag på Mullfjället och i Ullådalen 18 augusti 2024

Det blev en lugn och avkopplande tur på Mullfjället och i Ullådalen. Det började komma höstfärger och det fanns massor blåbär att äta.

Vandra Höga kustenleden och besöka Trysunda 21-26 juli 2024

Under 6 fina dagar vandrade jag Höga kusten från söder till norr samt hängde en dag på ön Trysunda. Vädret var väldigt bra: Jag slapp regn när jag vandrade och hade ok temperatur, även jag föredragit något svalare.

Jag bestämde mig för Höga kustenleden bara något dygn innan vandringen, så det blev inte så mycket tid för efterforskningar. Jag förlitade mig den text som presenterades på Naturkartan (som dock visade sig inte var uppdaterade utifrån de nya ledsträckningarna) och kartorna i den appen. Genomgående valde jag att gå de nya ledsträckningarna, vilka även syntes i Naturkartan. Men informationsskyltar längs leden och alltså även ledbeskrivningar i appen var inte uppdaterade enligt detta. Ibland beskrev en etapp på plats som lätt men med en en ny sträckning skulle jag istället beskriva den som svår, t ex mellan Docksta och naturum då leden där numera går över Skuleberget.

Grimsdalen 30 juli till 1 augusti 2024

Grimsdalen ligger mellan Dovre och Randane nationalparker i Norge. Vi tältade två nätter i vårt stora campingplatstält och gjorde två fina dagsturer.

Första natten blåste det mycket så det blev svalt i tältet och lät mycket. Andra natten var det stilla, klart och kallt - det var frost och vi frös.

Slovenien och Kroatien 20-28 juni 2024

18-30 juni var jag på en resa till Slovenien och Kroatien. Jag åkte tåg hemifrån till Slovenien, där jag vandrade under fyra dagar i Julianska alperna. Sedan fick jag skjuts till norra Kroatien där jag gick en kurs fem dagar. Efteråt blev det tåg hem. Här har jag lagt upp lite bilder om mina vandringar och naturupplevelser. Inför vandringarna i Slovenien hade jag noga valt ut några turer från en guidebok. Jag var ute efter fina naturupplevelser med växter, fjärilar och utsikt och ville undvika att lägga tid på svårare vandringar som skulle innebära klättring.