Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

Slovenien och Kroatien 20-28 juni 2024

18-30 juni var jag på en resa till Slovenien och Kroatien. Jag åkte tåg hemifrån till Slovenien, där jag vandrade under fyra dagar i Julianska alperna. Sedan fick jag skjuts till norra Kroatien där jag gick en kurs fem dagar. Efteråt blev det tåg hem. Här har jag lagt upp lite bilder om mina vandringar och naturupplevelser. Inför vandringarna i Slovenien hade jag noga valt ut några turer från en guidebok. Jag var ute efter fina naturupplevelser med växter, fjärilar och utsikt och ville undvika att lägga tid på svårare vandringar som skulle innebära klättring.

23 juni. Runt Bohinj-sjön och toppar vid Bled

Detta var min sista dag i Slovenien och jag hade en tid att passa i Ljubljana så gällde att prioritera rätt. Jag hann med två kortare turer med varsitt bad. Avslutade sedan dagen i Kroatien med ett ännu varmare bad.

Runt Bohinj-sjön

Dagen innan hade jag gått på ryggen söder om sjön. Nu ville jag ser mer av omgivningarna och sjön. Så det blev denna rundtur.

14 km. 180 höjdmeter.
Vid byn i östra änden på sjön såg jag denna gråhäger i ett träd.
Vid utloppet på sjön. Fin vy och en hel del turister. Här börjar tydligen Sloveniens kortaste flod, då den byter namn efter endast några få hundra meter då den går samman med en annan flod.

När jag rundade södra stranden gick jag i sådan här bokskog. Rätt fint.
En källa som kommer ut ut klippan.
En kyrkogård med kapell från första världskriget.
Jättehäftig färg på vattnet i en bäck som rinner in i sjön.

Fina ängar i västra änden på sjön.
Här tog jag ett skönt dopp i sjön. Det första och svalaste doppet denna dag, kanske 18 grader.
Tryfjäril
Amata phegea heter denna fjäril. Jag såg många sådana i Slovenien och Kroatien.

Härifrån såg jag upp till bergen jag vandrade på dagen innan.

Tre toppar vid Bled

Efter rundturen runt Bohinj-sjön körde jag till Bled och gick upp på tre välbesökta toppar. Jag avslutade med ett bad.

6 km. 364 höjdmeter.
Sjön är känd för sina fina färg på vattnet och den lilla ön med kyrkan på. Från topparna kunde man se utöver sjön från lite olika håll.

En murödla som rasslade till i gräset.
När jag var nästan nere vid sjö igen så hittade jag en äng med massor av fjärilar. Bl a denna väddnätfjäril.

Jag avslutade turen med en skönt bad i sjön. Det var några grader varmare än badet i Bohinj-sjön.

Kroatien

Jag körde sedan tillbaka till Ljubljana och lämnade bilen. Fick sedan skjuts till norra Kroatien där jag gick en kurs under fem dagar.  På väg dit tog vi ett dopp i Medelhavet Vrsar.

Dagens sista dopp blev i Medelhavet i Vrsar. Det var dagens varmaste dopp.

24-28 juni. Klostar med omnejd i Kroatien

22 juni. Uppe längs en lång bergsrygg

Jag började dagen med att ta en titt på floden Soca, som ligger vid campingen jag bodde på. Floden är känd för sina fina färg på vattnet. Många paddlar på floden.

Jag körde sedan runt bergskedjan jag skulle vandra på denna dag, för att komma till en kabinbana jag skulle ta upp en bit på berget. Bilkörningen gick på snirkliga vägar i trånga dalar med små byar och skog nästan överallt. Otroligt vackert landskap.

Jag satte bilen i en by där jag tänkte avsluta min vandring denna dag och liftade sista biten till kabinbanan.

Kabinbanan är byggd för att man ska kunna komma upp till en skidort. Nedre delen av liftar och backar börjar alltså där kabinbanan slutar.

Den här skyltar visar hur lite skidåkning man brukade få en skiddag innan kabinbanan byggdes.

24 km. 1118 höjdmeter utan lift. 2039 höjdmeter nerför.

Första delen av vandringen gick upp på bergsryggen och dit var det många som gick denna dag. Massor med andra gick samma väg som mig. Vi alla skulle upp på en topp med fin utsikt.

På första toppen: Sija

Efter toppen vek jag av österut på en led längs bergsryggen och det tog bra länge innan jag mötte någon vandrare.

Det var från bergsryggen jättefin utsikt åt båda håll. Och blommor och fjärilar i mängder, som det beskrevs i guideboken.

Kor betade på ett ställe.
Jag såg flera sådana här djupa nedsänkningar med snö i botten.

På väg upp på Rodica.

Mitt på vandringen kom ett lite smalare och svårare parti med branta sektioner men det gick bra.

Fjällsippor blommade i överflöd.

Efter några timmar kom jag till en liten fjällstation där jag köpte en kall läsk. Gott! Fjällstationen får leveranser med hjälp av en liten kabinbana från en by ner i en dal.

Nästa steg på min vandring var att gå ner till dalbotten längs en stig. Till bilen.

Mnemosynefjäril, som är väldigt ovanlig i Sverige.

En liten fäbodvall med jättefin blomstrande betesmark.

Nere i dalbotten tittar jag här tillbaka upp på ryggen där jag gick.
Det var varmt väder och det fascinerande mig att det vintertid i detta klimat finns skidspår häromkring i dalbotten.

Detta blev som planerat en lång och jättefin vandring i perfekt väderförhållanden.

Sedan körde jag till en camping i närheten och planerade för min sista dag i Slovenien.

21 juni. Tre vandringar

Denna dag blev det tre kortare vandringar. Mellan dem körde jag söderut.

Jag började med att ta en titt på några fina små dammar i utkanten av Kranjska Gora.

Sedan körde jag upp till ett bergspass.

Från Vrsic-passet till Mala Mojstrovka och tillbaka

7 km. 729 höjdmeter

Jag körde till Vršič-passet på snirkliga vägar. Jag var tidigt ute på morgonen så slapp möten.

Från passet gick jag en tur upp på en topp. Ganska snart gick leden på lösa kalkstenar, som lätt rullar iväg. Men det fanns fullt med färgglada blommor runt om stigen. Som att gå bland planteringar.

Utsikt bakåt mot de lite högre bergen på andra sidan vägen.

Leden passerade ett brantare parti där rep hjälpte en att komma upp. Sedan gick stigen i ganska karg miljö upp på en topp. Varifrån det var jättefin utsikt.

Utsikt från en platå man kom upp på från den brantare delen av leden.

Utsikt från toppen.

Alpsporre
Här kan man se ner i dalen bakom toppen.

Det var fullt med blommor i denna karga miljö. Väldigt vackert. Och fjärilar och andra insekter flög omkring.

När jag kom ner till bilen körde jag ner från passet vidare söderut till byn Kal-Koritnica varifrån jag gick upp på berget Svinjak.

Upp på Svinjak

9 km. 974 höjdmeter

Vandringen började med att gå uppåt genom byn till en fontän. Dagen började kännas väldigt varm och det var disigt i luften. Det var mycket sand i luften, från Sahara.

Jag gick uppför en äng med massor av insekter. Här är några intressanta arter jag såg där.

Schackbräde heter denna fjäril :-) Jättehäftig tycker jag.
Svartsnickarbi heter detta jättestora bi.
Fetörtsblåvinge, som nyligen dog ut i Sverige. Första gången jag ser den.
Jag kom upp på en gammal anläggning för att samla vatten. I dalen som syns går vägen till Italien, som ligger väldigt nära denna plats.

Leden gick upp genom fin bokskog längs en bergsrygg. Bitvis ganska brant. Lite här och var fick man utsikt över dalarna på varje sida. Jag mötte några vandrare.

Jag vände här. Den sista branten upp till toppen hoppade jag över då utsikten inte skulle bli mycket bättre och jag ville hinna med en tur till denna dag.
Utsikt från där jag vände. Ner mot där jag började vandra.
Skogen som leden gick igenom.

En get sprang omkring på stigen och följde efter vandrare. Ibland blev jag rädd när jag tog mig nerför branta steniga partier och hörde hur stenar rasade bakom mig, för att upptäcka att geten kom hoppande neråt bakom mig. Jag tryckte mig mot väggen medans den skuttade förbi.

Nerifrån det närliggande samhället Bovec syns toppen väl.

Kvällsvandring till Starijski vrh

10 km. 950 höjdmeter

Klockan var rätt mycket när jag började denna vandring från byn Kobarid. Jag ville gärna hinna med den och dagen efter skulle jag inte kunna göra den. Så jag gick upp i skogen bakom husen och följde en stig uppåt längs en bergsrygg. Det kändes som att inte många vandrar denna stig då den var lite igenvuxen. Men det gick bra.

Efter ett tag på en stig gick leden på en skogsväg. Upp upp fortsatte leden.
Efter lite mer än en timme kom jag upp på fina betesmarker på bergsryggen. Högt uppe. Jag såg långt ner till dalbotten. Det var fortfarande disigt i luften.

Jag kände behov av att hinna komma till campingplats och äta middag så jag vände neråt.

Jag vände vid denna skylt.
Här syns det tydligt att stigen går på en bergsrygg.

20 juni. Komma till Slovenien och en kortare vandring vid Kranjska Gora

Efter ca två dygns problemfri tågresa hemifrån Östersund anlände jag till Sloveniens huvudstad 20 juni på eftermiddagen. Vädret kändes väldigt varmt. Jag gick direkt till biluthyrningen där jag bokat en bil. Sedan körde jag till Kranjska Gora för en kortare vandring. Jag hade spanat in en vandring längs ängar med fin utsikt. Min förväntningar uppfylldes.

13 km och 430 höjdmeter
Redan efter ett par hundra meter kom jag till en äng med massor av fjärilar.
Den stora fina hagtornsfjärilen var en av de fjärilar som jag mötte tidigt på denna tur.
En stor skimrande blåvinge. Den lyste metalliskt blått när den flög över ängarna.
Utsikt över byn Kranjska Gora och bergen bakom.
Efter att ha gått uppåt kom jag till en platå med fantastiska ängar och finfin utsikt. Här kom jag nästan i extas över blomsterprakten och den biologiska rikedomen. Och det flög massor av fjärilar.

Efter ängarna kom leden in i fin skog som ledde så småningom neråt och över några bäckar.
I kvällssolen kom jag ner mot dalbotten. Mycket syrsor/gräshoppor spelade och jag njöt av utsikten.

Väl åter vid bilen köpte jag lite lunch till nästa dag i en mataffär och åt på en restaurang. Sedan letade jag reda på en campingplats i närheten, vilken hade en tydlig naturprofil.

Välkomstskylt på den naturnära campingen i Kranjska Gora. Det var verkligen en fin plats. Kanske till och med ett paradis.

Jag var klart nöjd med denna första dag i Slovenien där jag hann med en första vandring med härliga upplevelser.

2024-07-16 07:54   Präriefoten
Mycket vackra bergstoppar! Ser ut som om Godzilla vilar där nedgrävd i marken. Gick du runt bergstopparna in i Österrike, och kom sedan tillbaka till Slovenien?

Svar 2024-07-16 08:16   personnvik
Ja jättefint! Nej jag gick inte in i Österrike. Detta var en kortare kvällstur så det hanns inte med.

Familje-fjällvandring med Friluftsfrämjandet 240831-0901

Vi var två familjer som höll i en fjällvandring med tältövernattning i Oviksfjällen. Förra året höll vi i en liknande vandring.

Turen började och avslutade vi på en stor parkering vid stugor uppe på Hovdehögens södra sluttning.

Åreskutan med barnen 25 augusti 2024

Kabinbanan upp. Gick upp till toppstugan i dimma. Goda våfflor där och sedan gå ner till dalbotten. En fin tur i ok väder.

Lugn dag på Mullfjället och i Ullådalen 18 augusti 2024

Det blev en lugn och avkopplande tur på Mullfjället och i Ullådalen. Det började komma höstfärger och det fanns massor blåbär att äta.