XT vs Nexave

Re: Re: Sunfälgen

j_stellan; sa:
Jag aer ute efter 26" faeljar med 48 ekrar. Denna gaang ska jag ha hjul och faeljar som fungerar i tuffa foerhaallande... Det ska gaa att ta cykeln genom blockstens-terraeng.
Dakotaridge2.jpg


— hmm, såvitt jag vet kommer det bättre naven, XTR o Chris King med högst 36 ekerhål, liksom störtloppsfälgar. Däremot brukar folk som åker i den stil som uttrycker preferenser för ha "feta axlar", 20 mm på framaxeln, för att kunna ta rejäla stötar. Shimano har också till 2004 presenterat en delvis ny serie, som heter Saint, som ska klara "black diamond" åkning. Sannolikt är den mkt stryktålig och därför även lämpad för cykelexpeditioner.

För egen del kan jag säga, att jag hojat hundratals mil i somras i Colorado på teknisk stig http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm med mavic 517 fram 618 bak båda ceramic, 32 h, xtr nav, dt comp, utan att ha det allra minsta problem med hjulen. De har inte ens behövt riktas.

Per
[Ändrat av ipg289h 2003-10-29 kl 11:45]
 
Re. Sunfälgen

Tack för intressanta inlägg angående hjul.
Stellan, vill bara nämna att på min uppgivna länk skriver Thorn att han kan bygga 26" hjul med 48h Sun Rhynofälg och ShimanoXT-tandemnav. Nu är tandemnavens axelbredd där bak 145 mm, men för vår tandem ändrades axelbredden till 140mm. Så om man ska tolka Thorn rätt så antar jag att han även kan ändra axelbredden till 135mm.

Sedan kan man ju inte bortse från vikten av att hjulet är välbyggt, är lika viktigt som stryktåliga komponenter.


/Kenneth
 
48 hål

Om nu man vill ha det bästa navet(hängslen+livrem) så tror jag att phil woods grejer är en bra kandidat.
De har även 48h nav med 135mm axelbredd.
Men smakar det så kostar det, det är inga billiga grejer. Köpte själv en vevlager 1984 i USA av PW som har varit fantastiskt bra. Att man även kan sända in grejerna för service är ju inte dumt.
Men om jag nu skulla ha råd och behov av det bästa är det nog hit jag skulle vända mig för inköp av nav.

För mina cykelsemestrar med frugan duger dock Sh. XT-nav alldeles utmärkt

http://www.philwood.com/pproducts.htm
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg