XT vs Nexave

Re: Lagervare!

olavroer; sa:
Jeg syklet i sommer en tur på et par mil under seks tusen kilometer. Med XTR. Og vil slutte å bruke XTR, fordi det er veldig vanskelig å finne reservedeler.

Kan du vara lite mer exakt? Vad är det för reservdelar du saknat, klingorna går betydligt längre än 600 mil, naven brukar vara närmast outslitliga och har rostfria kulor, mitt baknav har nog gått drygt 1600 mil och rullar som ett nytt, XTR växlarna är stryktåliga o framväxeln betydligt bättre än XT-modellen, o skulle reglagen paja så går det ju faktiskt att sätta på LX om det skulle knipa. Egentligen är det bara vevarmar, vevlagar och klingor som inte är kompatibla med övriga Shimanogrupper. Vet inte hur det är med årets. Har känsla av att dessa delar kommer att gå med nya XT.

Är det kassettera som gått? Eller?

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
tibet; sa:
hej

Jag undrar helt enkelt vilka komponenter som är bäst lämpade till långfärdscykling ( lång ) XT eller Nexave? Berätta gärna om för och nackdelar!! (mestadels p?asfalt)

Mvh Lars


Saa du ska snart boerja cykla?

Jag hade Nexave paa min cykel naer jag boerjade men jag har lyckats bryta soender allt nu saa jag koer med en kombination mellan Shimano laagbudjet och namnloesa kinesiska delar. Fungera, men i saa bra.

hsalberg; sa:
Nexave har integrerat broms/vaexelhantag vilket jag ser som nackdel om det gaar soender, vilket det gjorde foer mig. Numera koer jag paa XT genom hela cykeln och finner en avsevaerd kvalitetsfoerbaettring.

MVH
Hakan

Jag har inte haft problem med broms/vaexelhandtagen. Det aer nog bara de som aer kvar av Nexave paa min cykel. Men vist aer det ett problem att de aer ihop byggda. Gaar ett av dem soender som boer man byta baada. En sak som jag inte gillar med Nexave aer att sjaelva vaexlingen till bakvaexlen aer omvaend till vad som aer normalt. Detta medfoer om man byter bakvaexlen till naagot annat saa kommer det att bli en vaexel hoegre naer man vaexlar ner. Man vaenjer sig men man goer maanga fel i boerjan. Om du planera att cykla i Tibet saa raekna inte med att det finns naagra Nexave reservdelar att faa tag i.

Om det redan sitter Nexave paa cykeln, anvaend dem till de aer slut och byt sedan till naagot baettre. Hur laangt har du taenkt cykla? Jag tror du naemnde i naagot tidigare att du har taenkt vaestra Kina. Ska du dit saa raekna inte med naagra vettiga reservdelar att koepa.

/Stellan
 
Deler ...

Ja, helt klart, XTR holder i mange mil. Men man skifter ikke ut hele systemet foran hver tur. Og XTR skifter også modeller. Jeg har syklet mange tusen mil etter at jeg fikk mitt XTR, og problemet nå er at jeg ikke vet når og hva som vil kreve utskifting. Hittil er det fremre tannhjul som har vært problemet, og, de som har XTR har ikke "min" modell.

Jeg mener også at den type sykling en langtursyklist utfører, 10 til 15 mil per døgn, ikke krever så "bra" utstyr som XTR, og at vekten ikke spiller noen særlig rolle, når man allikevel har full oppakning. Det jeg øker i vekt med en annen Shimano-modell, tar jeg igjen i sikkerheten som ligger i at "enhver" sykkelforretning kan hjelpe meg ...
 
tackar!

Jo du stellan, jag sticker så snart snön är borta..om 5 månader hoppas jag att jag är på väg! Min plan är väl östeuropa-turkiet-iran-pakistan-kkh till Kashgar, sen får jag se vad som händer. fuskar kanske lite med bussar genom Iran...( Beror på hur långt visum jag kan få )

Fick för mig att sträckan är ca 12 000km. Kanske bäst att byta till XT då?
Förresten, hur mycket pengar lägger du ut i månaden(ca)
tackar för råden!

Mvh Lars
 
Re: tackar!

tibet; sa:
Fick för mig att sträckan är ca 12 000km. Kanske bäst att byta till XT då?

För egen del skulle jag välja XT-reglage och vevparti och XTR nav och bakväxel. 1200 mil kräver, minst tre kedjor och två kassetter, de är de delar som slits mest, jag skulle också se till att ha ceramic-belagda fälgar eller överväga skivbroms. De senare är knepigare att serva o hitta reservdelar till, vilket talar mot, men de bättre, t ex Shimano XT, är oerhört driftsäkra. I långa utförsbackar är de suveräna eftersom de inte bränner upp fälgarna.

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
Fälgar

Ett fälg som kanske kan vara av intresse, som ska kunna tåla mycket bromsslitage är Sun Rhyno (amerikansk fälg). Fälgen väger hela 758 g. men det finns mycket fälg att slita på för bromsklossarna. Har själv dessa med XT-tandemnav på vår tandem. Hjulen är tunga men har än så länge visat sig vara mycket starka.

Har dock inte utsatt fälgen för samma slitage som Per har gjort under sina resor

Finns att läsa lite kommentarer om fälgen genom att klicka på denna länk.
http://www.sjscycles.com/thorn/26solobrochure2002/solop7.asp
 
Re: Fälgar

Thorn; sa:
Ett fälg som kanske kan vara av intresse, som ska kunna tåla mycket bromsslitage är Sun Rhyno (amerikansk fälg). Fälgen väger hela 758 g. men det finns mycket fälg att slita p?för bromsklossarna. Har själv dessa med XT-tandemnav p?vår tandem. Hjulen är tunga men har än s?länge visat sig vara mycket starka.

Har dock inte utsatt fälgen för samma slitage som Per har gjort under sina resor

Finns att läsa lite kommentarer om fälgen genom att klicka p?denna länk.
http://www.sjscycles.com/thorn/26solobrochure2002/solop7.asp

Det verkar vara en bra faelj! Finns den att koepa i Sverige? Jag aer ganska duktig paa att bryta faeljer, har lyckats ta soender tre stycken paa 15 000km. Det som jag tycker aer fel paa den aer att den aer foer smal, verkar bara vara 1" bred. Fungerar helt perfekt paa bra vaegar men som Lars skrev saa verkar det som om han planerar att cykla i tredje varlden. Daer aer inte saa bra vaegar och jag skulle rekomendera en bredare faelj. Men vist gaar det att cykla med en smal faelj aeven paa sand-vaegar. Det blir bara tyngre och tar laengre tid...
Jag har cyklat naagra gaanger i rasbranter med min cykel. Det aer daa det sliter ordentligt paa faeljarna och aeven annat paa cykeln. Vattenfall aer inte heller saa bra :)

/Stellan
 
Sunfälgen

Hej Stellan
Undrar bara vad du tycker att den är för smal för. Har själv ett 26x1,75 däck på den och den tar även ett 26x1,95 däck, som Schwalbe Marathon XR.

Tror inte att fälgen kan köpas i Sverige. Men fälgen kan köpas här;

http://www.sjscycles.com/store/vFrame.htm

eller även köpas som komplett hjul med val av ekrar och nav.
Har bra erfarenheter av deras hjulbyggen.

Per nämnde 32h eller 36-ekrat i sitt sista inlägg. Själv skulle jag nog bara kunna tänka mig ett 36-ekrat hjul för mer styrka.
 
Re: Sunfälgen

Thorn; sa:
Per nämnde 32h eller 36-ekrat i sitt sista inlägg. Själv skulle jag nog bara kunna tänka mig ett 36-ekrat hjul för mer styrka.

Inte mer styrka, men bättre hållbarhet! Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Annars är det extra viktigt med en tung och styv fälg i bak, som är det svagaste hjulet samtidigt som det bär upp den största tyngden.

Reducerade ekrar rekommenderas, men se till att ha många i reserv (i rätt längd) då de väl knappast finns att få tag på i långtbortistan?

/Niklas
 
Re: Re: Sunfälgen

niking; sa:
Reducerade ekrar rekommenderas, men se till att ha många i reserv (i rätt längd) då de väl knappast finns att få tag på i långtbortistan?

De hjul vi låtit bygga har vi satt DT comp som är mindre reducerade än Revolution, de sägs klara riktning bättre.

Peppar, peppar, men jag har aldrig kört sönder en eker, har nog en del att göra med att jag är ganska lätt. Men vi brukar ändå ha ngr ekrar med när vi är i länder med andra dimensioner. Någon gång ska ju bli den första.

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
Re: Sunfälgen

Thorn; sa:
Hej Stellan
Undrar bara vad du tycker att den är för smal för. Har själv ett 26x1,75 däck p?den och den tar även ett 26x1,95 däck, som Schwalbe Marathon XR.

OK, jag maaste erkaenna att jag inte taenke saa mycket naer jag skrev det. Om det gaar att ha ett 26x1,95 daeck paa saa aer det helt OK.

Thorn; sa:
Tror inte att fälgen kan köpas i Sverige. Men fälgen kan köpas här;
http://www.sjscycles.com/store/vFrame.htm

eller även köpas som komplett hjul med val av ekrar och nav.
Har bra erfarenheter av deras hjulbyggen.

Per nämnde 32h eller 36-ekrat i sitt sista inlägg. Själv skulle jag nog bara kunna tänka mig ett 36-ekrat hjul för mer styrka.

Jag aeven ute efter nya hjul och letar lite foer tillfaellet. Jag aer ute efter 26" faeljar med 48 ekrar. Denna gaang ska jag ha hjul och faeljar som fungerar i tuffa foerhaallande... Det ska gaa att ta cykeln genom blockstens-terraeng.

/Stellan
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg