Re: Höjden påverkar trycket
Haren; sa:
Det låter helt fantisktisk att du kan få byxorna att sluta tätt. Jag har erfarenheter som från dykning med att det är nog att ett hårstrå ligger emellan för att det ska läcka in. Men om du nu säger så...
(Det är en viss skillnad på vattentrycket beroende på om du är vid havsnivå eller uppe i höga berg.
Vid 10m djup (i havet) har du trycket av en hel atmosfär plus de 10m, alltså 2 bar. Om du sticker upp i bergen minskar trycket av luften. (Det är det som gör att höghöjdsklättrare kan få lungödem.) Detta gör att man har speciella förholdsregler för dykning på över 300m höjd. Trycket på 10m blir inte 2 bar, det blir mindre. Och när man kommer upp ur vattnet har man ju inte 1 bar vilket så ökar risken för bends (dykarsjuka). Kommer inte ihåg dom exakta detaljerna, har inte så många berg här i Danmark. Och mina dykböcker ligger uppe i Sverige.)
Jonas, utb. arbetsdykare
Nu är jag inte helt säker på att du syftar på mitt inlägg, men jag kunde inte hitta någon som fått sina XCR-byxor att sluta tätt och då mitt inlägg ligger näst sist så...
För att upprepa mig så har jag inte fått mina byxor att sluta tätt. Men vid lårhöga vad så har det endast hunnit läcka in vatten vid bensluten. Det som jag blev överaskad av var det faktum att under den tiden då jag stått i vatten upp till låren så har inte något vatten hunnit tränga (hela vägen) genom blixtlåsen.
Även om det tar en viss tid att vada ett vatten drag (speciellt med två hundar som jag får göra) så torde du tillbringa ännu mer tid under vattnet så att säga. Men skulle jag orka stå kvar i bäcken/jokken så är nog chansen stor att jag skulle få uppleva vatten inträngning via dragkedjorna.
Angående vattentryck och höjd så påverkas inte vattentrycket direkt av höjden utan av tyngdaccelerationen som avtar med höjden (eller mer specifikt avståndet från jordens centrum), vidare så kommer det totala trycket på ett visst djup att vara summan av det lufttrycket vid ytan och trycket från den vattenpelare som sträcker sig från ytan till det aktuella djupet.
Här börjar det bli roligt då vissa definierar vattentrycket som summan av luftpelarens tryck och vattenpelarens tryck, andra väljer att definiera vattentrycket som det tryck vattenpelaren skulle utöva utan lufttrycket. Ett visst utrymme för förvirring...
Som avslutning så kan man ju räkna ut trycket på tio meters djup i sjö som ligger på 300m. Lufttrycket kommer att i normalfallet att vara 1013mb - (300/8)*1mb = ca 975mb och därmed har vi ett totaltryck på 1975mb i stället för 2013mb på tio meters djup. Om gränsen ligger på 300m meter så känns det som om det borde finnas förhållningsregler för dykning vid djupa lågtryck också
Mvh Jesper
Som gärna tillbringar tid på vattnet men inte i...