XCR vattentätt?

Min erfarnehet är iofs att det som känns som om det läcker oftast är handlat om att den fuktiga luften inne i byxorna eller i mitt fall kängorna kylts ner och kondenserat.
 
Tryck - fysik

Några klargöranden vad gäller tryck:

Tryck som vi talar om här är relativt. Det handlar alltså om skillnaden i trycket på vattensidan av membranet och trycket på luftsidan.

Trycket av en given vattenpelare anges alltså i förhållande till luftrycket vid vattenytan. Det är ingen skillnad om det är vid havsnivå, vid Titicacasjön eller t o m under havsytan, t ex i Döda havet. (en viss liten skillnad finns dock pga att tyngdaccelerationen är lite olika på olika höjd, men det är en liten skillnad).

Trycket mot knäna eller stjärten bestäms på motsvarande sätt: kraften (som bestäms av tyngden) delat med ytan som man belastar. Ingen skillnad där alltså.

Trycket från blåsande regndroppar är mer komplicerat eftersom det rör sig om ett transient förlopp, dvs regndroppen "utövar" tryck mot membranet under bara ett kort ögonblick. Man kan misstänka att membranet kan stå emot ett större tryck i det fallet eftersom det är en så kort tid. Vattnet hinner så att säga inte genom membranet under den tid trycket varar.
 
Äntligen nâgon som kan sin fysik

Tack för de klargörandena!

Mvh / Mats (som pà sin tid myste sig igenom 3-ârig humanistisk linje) (finns den kvar?)
 
Re: Tryck - fysik

f91jsw; sa:
Några klargöranden vad gäller tryck:


Trycket av en given vattenpelare anges alltså i förhållande till luftrycket vid vattenytan. Det är ingen skillnad om det är vid havsnivå, vid Titicacasjön eller t o m under havsytan, t ex i Döda havet. (en viss liten skillnad finns dock pga att tyngdaccelerationen är lite olika på olika höjd, men det är en liten skillnad).

Jag skulle villja hävda att om man anger förhållandet mellan vattenpalarens tryck och trycket vid vatten ytan så spelar det stor roll på vilken höjd man befinner sig. ;)

Om jag minns rätt så mäts vattenpelaren enklast genom att man tar ett U-rör och sågar av ena rördelen ovanför böjen och placerar sitt membran där. Sedan
fyller man den andra änden med vatten. Trycket på membranet kommer då att vara ca 1 atm på ovansidan Undersidan (eller utsidan i det verkliga fallet) kommer då att ha trycket från vattenpelaren samt den luftpelare som finns ovanför dvs ca 1 atm.

Skillnaden mellan dessa två kommer då att vara trycket från vattenpelaren. Då kommer en vattenpelare på 28 meter att ge samma tryck (så när som på variationen hos tyngdaccelerationen) oberoende av höjd.

/Jesper
 
Re: Re: Tryck - fysik

polarhund; sa:
Om jag minns rätt så mäts vattenpelaren enklast genom att man tar ett U-rör och sågar av ena rördelen ovanför böjen och placerar sitt membran där. Sedan
fyller man den andra änden med vatten. Trycket på membranet kommer då att vara ca 1 atm på ovansidan Undersidan (eller utsidan i det verkliga fallet) kommer då att ha trycket från vattenpelaren samt den luftpelare som finns ovanför dvs ca 1 atm.

Japp, fast det behöver inte vara U-format. Det går lika bra med ett rakt rör. Trycket "sprider sig" likformigt åt alla håll.

Johannes
 
Tryck - fysik och padagogik

f91jsw; sa:
Japp, fast det behöver inte vara U-format. Det går lika bra med ett rakt rör. Trycket "sprider sig" likformigt åt alla håll.

Johannes

Så rätt, så rätt! :)
U-böjen är väl mer av en pedagogisk grej, för att på ett övertydligt sätt illustrera att lufttrycket "verkar" på båda sidor om membranet. Det faktumet att trycket är en skalär och därmed verkar vinkelrätt mot en yta oavsett ytans orientering är något som dom flesta inte riktigt köper.

Då man i dagligt tal har en tendens att inte skillja på tryck och kraft så blir konceptet med vattenpelare lättare att förstå om man i stället tänker sig kraften från en luftpelare som verkar på ytan. Men tanken på en kraftkomponent som går uppåt när luftpelaren ligger ovanför går inte alltid hem ;) därav U-böjen.

Antar att man i industrin inte använder sig av ett rör för att kolla vattenpelaren. Någon typ av roterande anordning borde väl vara mer behändig, kanske någon som vet mer?

För att anknyta till trådens ursprungliga fråga så har jag märkt att mina XCR-byxor med dragkedjor längs hela benen inte läcker vid dragkedjorna utan bensluten. Eftersom det inte är några vattentäta dragkedjor utan den gamla typen med en tygflik som ligger ovan/utanpå dragkedjan blev jag väldigt förvånad när jag upptäckte det.

/Jesper
 
Höjden påverkar trycket

Det låter helt fantisktisk att du kan få byxorna att sluta tätt. Jag har erfarenheter som från dykning med att det är nog att ett hårstrå ligger emellan för att det ska läcka in. Men om du nu säger så...

(Det är en viss skillnad på vattentrycket beroende på om du är vid havsnivå eller uppe i höga berg.
Vid 10m djup (i havet) har du trycket av en hel atmosfär plus de 10m, alltså 2 bar. Om du sticker upp i bergen minskar trycket av luften. (Det är det som gör att höghöjdsklättrare kan få lungödem.) Detta gör att man har speciella förholdsregler för dykning på över 300m höjd. Trycket på 10m blir inte 2 bar, det blir mindre. Och när man kommer upp ur vattnet har man ju inte 1 bar vilket så ökar risken för bends (dykarsjuka). Kommer inte ihåg dom exakta detaljerna, har inte så många berg här i Danmark. Och mina dykböcker ligger uppe i Sverige.)

Jonas, utb. arbetsdykare
 
Re: Höjden påverkar trycket

Haren; sa:
Det låter helt fantisktisk att du kan få byxorna att sluta tätt. Jag har erfarenheter som från dykning med att det är nog att ett hårstrå ligger emellan för att det ska läcka in. Men om du nu säger så...

(Det är en viss skillnad på vattentrycket beroende på om du är vid havsnivå eller uppe i höga berg.
Vid 10m djup (i havet) har du trycket av en hel atmosfär plus de 10m, alltså 2 bar. Om du sticker upp i bergen minskar trycket av luften. (Det är det som gör att höghöjdsklättrare kan få lungödem.) Detta gör att man har speciella förholdsregler för dykning på över 300m höjd. Trycket på 10m blir inte 2 bar, det blir mindre. Och när man kommer upp ur vattnet har man ju inte 1 bar vilket så ökar risken för bends (dykarsjuka). Kommer inte ihåg dom exakta detaljerna, har inte så många berg här i Danmark. Och mina dykböcker ligger uppe i Sverige.)

Jonas, utb. arbetsdykare

Nu är jag inte helt säker på att du syftar på mitt inlägg, men jag kunde inte hitta någon som fått sina XCR-byxor att sluta tätt och då mitt inlägg ligger näst sist så...

För att upprepa mig så har jag inte fått mina byxor att sluta tätt. Men vid lårhöga vad så har det endast hunnit läcka in vatten vid bensluten. Det som jag blev överaskad av var det faktum att under den tiden då jag stått i vatten upp till låren så har inte något vatten hunnit tränga (hela vägen) genom blixtlåsen.

Även om det tar en viss tid att vada ett vatten drag (speciellt med två hundar som jag får göra) så torde du tillbringa ännu mer tid under vattnet så att säga. Men skulle jag orka stå kvar i bäcken/jokken så är nog chansen stor att jag skulle få uppleva vatten inträngning via dragkedjorna.

Angående vattentryck och höjd så påverkas inte vattentrycket direkt av höjden utan av tyngdaccelerationen som avtar med höjden (eller mer specifikt avståndet från jordens centrum), vidare så kommer det totala trycket på ett visst djup att vara summan av det lufttrycket vid ytan och trycket från den vattenpelare som sträcker sig från ytan till det aktuella djupet.

Här börjar det bli roligt då vissa definierar vattentrycket som summan av luftpelarens tryck och vattenpelarens tryck, andra väljer att definiera vattentrycket som det tryck vattenpelaren skulle utöva utan lufttrycket. Ett visst utrymme för förvirring...

Som avslutning så kan man ju räkna ut trycket på tio meters djup i sjö som ligger på 300m. Lufttrycket kommer att i normalfallet att vara 1013mb - (300/8)*1mb = ca 975mb och därmed har vi ett totaltryck på 1975mb i stället för 2013mb på tio meters djup. Om gränsen ligger på 300m meter så känns det som om det borde finnas förhållningsregler för dykning vid djupa lågtryck också ;)

Mvh Jesper
Som gärna tillbringar tid på vattnet men inte i...
 
Det var inte dina byxor jag syftade på utan dom byxorna som är orsaken till forumet. Raskesven skrev "Vid bensluten är det tätt." i hans inlägg nr. 2, så vi får väll nu utgå från att det stämmer.

Nu är jag inte professor i XCR, men det verkar ju som om det beror på slitage eller någon defekt i tejpen. Mer änn så kan jag inte säga och anser heller inte att jag kan bidraga med något af värde.

Det om höjd och tryck var mera kuriosa, som en del verkar hänga upp sig i och göra sitt bästa för att få förklarat på ett mer inveklat och obegripeligt sätt för att göra sig viktiga.

"Polarvoffsen" skriver:
"Angående vattentryck och höjd så påverkas inte vattentrycket direkt av höjden utan av tyngdaccelerationen som avtar med höjden (eller mer specifikt avståndet från jordens centrum), vidare så kommer det totala trycket på ett visst djup att vara summan av det lufttrycket vid ytan och trycket från den vattenpelare som sträcker sig från ytan till det aktuella djupet."

Jo, det var ju typ det jag sa...

"Polarvoffsen" skriver:
"Om gränsen ligger på 300m meter så känns det som om det borde finnas förhållningsregler för dykning vid djupa lågtryck också."

Det har också diskuterats och man är väll medvetna om det. Men man har beslutat att inte vidtaga några säkerhets regler/föreskrifter för detta. Där emot finns det t.ex. regler om hur lång tid det skal gå efter dykning till flygning, var man tar hänsyn till kabintrycket och flyghöjden på olika flyg.

Om man skulle göra dykning 100% säker skulle det bli oöverskådeligt många regler, tabeller osv. Och man skulle vara tvugna att sätta så stora säkerhetsmarginaler att ingen skulle dyka, pga af att det enda säkra är att stanna uppe ur vattnet. Det är ju inte för intet som sportsdykning kallas för Dödens sport. När det går galt slutar det ofta med invalidisering eller död.

Men vi borde nu kanske hålla oss till ämnet om XCR'en, om det är någon som brinner för något annat kan vi ju ta det i ett annat forum.
[Ändrat av Haren 2003-09-11 kl 02:52]
 
Re: Höjden påverkar trycket

Haren; sa:
(Det är en viss skillnad på vattentrycket beroende på om du är vid havsnivå eller uppe i höga berg.
Vid 10m djup (i havet) har du trycket av en hel atmosfär plus de 10m, alltså 2 bar. Om du sticker upp i bergen minskar trycket av luften. (Det är det som gör att höghöjdsklättrare kan få lungödem.)

Jonas, utb. arbetsdykare

Det stämmer, men i fallet med XCR talar vi om relativa tryck och inte absoluta. Det absoluta trycket hade varit intressant om det var vakuum på andra sidan membranet, men det är alltid atmosfärstryck där.

Jag vet inte hur tillverkarna testar sina membran, men en gissning är att det de har en hydraulisk trycktestare så att de enkelt kan uppnå vilket tryck de vill.

Johannes
 
Haren; sa:
Det var inte dina byxor jag syftade på utan dom byxorna som är orsaken till forumet. Raskesven skrev "Vid bensluten är det tätt." i hans inlägg nr. 2, så vi får väll nu utgå från att det stämmer.
....

[Ändrat av Haren 2003-09-11 kl 02:52]
Jo, men i inlägg nr. 6 börjar Raskesven uttrycka tvivel på att det verkligen blir tätt vid bensluten. Anledningen till att jag kände mig någorlunda säker på det var att det går utmärkt att vada torrskodd upp till typ knäna, med åtdragna remmar runt bensluten. Och att läckaget inte kommer förrän vid lårdjupa vad. Men efter svar jag fått i tråden, tester i bl.a. duschen och fler vad, måste jag dra slutsatsen att jag ursprungligen misstagit mig. Svårt att exakt precisera var det läcker in när blötan kommer. Beklagar om jag gett folk huvudbry baserat på ett troligen felaktigt antagande. Nu är jag mer inne på tanken att "sugeffekten" ökar med djupet, och att det är anledningen till att vatten sugs in vid bensluten vid lårdjupt men inte knädjupt. Och att läckaget sker vid plösen på kängan där det ju bildas en "ränna". Fattar dock fortfarande inte varför mina förra HH membranbyxor höll tätt. Använde då samma system med remmar.

En undran; när man dragit åt remmarna hårt och kliver ut i vattnet så pressas luften uppåt i brallorna så de blir lite ballong, dvs. så blir det om gylfen är stängd, luften tar lite tid att pressas ut genom byxorna. Men om gylfen är öppen pressas ju luften direkt ut och byxorna plattas till mer av det utanpåliggande vattentrycket. Vilket borde egentligen vara bäst med avseende på att hindra läckage vid bensluten?
 
Badat?

Är det fler än jag som har badat med GTX byxorna på för att testa funktionen med anledning av denna tråd?

Min slutsats är i alla fall att jag blev ordentligt blöt i baken...

Får testa mer när jag och byxorna har torkat lite
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg