XCR vattentätt?

"Tycker det är obegripligt, särsilt som det är ett par Norröna. Det är ju ett märke som tillhör de bättre."

Här i sverige rankar vi Norrönas kläder högt, men jag minns en diskussion jag hade med en norrman för några år sedan som tyckte att Norrönas GT-kläder var skräp - det var Tierra som gällde. Rätt kul.

Mats,
28 m vattenpelare är väl det tryck som 28 m djupt vatten (0,38 MPa) har på en luftvolym med normalt lufttryck (0,1 MPa)?

malindo; sa:
....
Dock tycker jag att detta verkar vara ett fall där vattnet enligt alla naturlagar borde tránga in vid byxsluten. Dvs att den svagaste punkten i kedjan: Membran- Tejpade sömmar - Resârband i byxsluten - borde vara denna sista länk.. Eller?

Mvh / Mats
Tidigare använde jag ett par byxor i Helly-Tech, med åtdragna resårsnören och remmar vid bensluten vid vad. Det fungerade utan läckage någonstans. De byxorna andades dock inte så bra utan blev lite sunkiga. Med de nyare XCR-byxorna använder jag precis samma system, dvs. resårsnören och remmar och samma kängor. Och mitt intryck är inte att vattnet sugs in vid den svagaste länken, dvs. vid byxsluten.

Men efter svaren jag fått känner jag mig lite tveksam. Ingen verkar ju tro att membranet i sig läcker in vatten.

Efter att tidigare under en vandring i Sarek förra augusti blivit blöt vid vad, så gjorde jag vid slutet av vandringen ett experiment under lugna förhållanden vid inloppet till Pietsaure. Drog åt byxbenen med resårsnörena och remmarna så bra det någonsin gick, och så vadade jag ut och ställde mig där vattnet gick upp över låren, och vips blev det blött. Eftersom systemet tidigare funkat bra med andra byxor och eftersom mitt intryck inte var att vattnet sögs in vid bensluten så tänkte jag att kanske XCR inte pallade vaden. Dock lite svårt att stå där och känna efter var vattnet läcker in. Och nu känner jag mig som sagt lite tveksam till om det verkligen var tätt till 100 vid byxsluten. Jag testar en gång till. Med ett par vadarskor tejpade vid brallorna så ska bensluten i alla fall vara helt täta. Läcker det då så byter jag dem.

Testade förresten en dusch idag. Läckte inte ett dugg. Tackar för synpunkterna. Gäller ju att man är 100 procents säker på läckaget innan man springer åstad och byter ut byxorna.

Nordesjo; sa:
Mats,
28 m vattenpelare är väl det tryck som 28 m djupt vatten (0,38 MPa) har på en luftvolym med normalt lufttryck (0,1 MPa)?

Jag är inte särskilt bevandrad (!) i dessa termer. Sâ vitt jag förstâtt gäller följande:

1 meter vattenpelare anger det tryck som uppstâr pà en yta (oavsett ytans storlek) om man har en meter högt vatten just där. T.ex om man ställer en 1 meter hög cylinder (utan lock eller botten) fylld med vatten just pà Raskens byxor. 10 meter vattenpelare motsvarar ca 1 Bar.

En norm anger 15 meter vattenpelare som nedre gráns, utan att vatten trycks igenom och det börjar läcka, för att materialet ska kunna kallas vattentätt.

Gore-Tex ska alltsà klara (minst) en 28 meter hög vattenpelares tryck utan att vatten trycks igenom och det börjar läcka.

Detta motsvarar ungefär det tryck som vattnet har i svenska dricksvattenledningar(ca 3-4 Bar).

Hur detta mäts UNDER vattnet, dár vál de atmosfäriska trycken är annrlunda än OVAN (?), vet jag inte, dvs jag vet inte om 28 meter vattenpelare motsvarar att befinna sig 28 meter under vattnet... mitt omrâde är snarare ett par, tre tusen meter ovanför havsnivân...

Nàgon fysiker, kanske....

malindo; sa:
Nordesjo; sa:
Mats,

Jag är inte särskilt bevandrad (!) i dessa termer. Sâ vitt jag förstâtt gäller följande:

1 meter vattenpelare anger det tryck som uppstâr pà en yta (oavsett ytans storlek) om man har en meter högt vatten just där. T.ex om man ställer en 1 meter hög cylinder (utan lock eller botten) fylld med vatten just pà Raskens byxor. 10 meter vattenpelare motsvarar ca 1 Bar.

En norm anger 15 meter vattenpelare som nedre gráns, utan att vatten trycks igenom och det börjar läcka, för att materialet ska kunna kallas vattentätt.

Gore-Tex ska alltsà klara (minst) en 28 meter hög vattenpelares tryck utan att vatten trycks igenom och det börjar läcka.

Detta motsvarar ungefär det tryck som vattnet har i svenska dricksvattenledningar(ca 3-4 Bar).

Hur detta mäts UNDER vattnet, dár vál de atmosfäriska trycken är annrlunda än OVAN (?), vet jag inte, dvs jag vet inte om 28 meter vattenpelare motsvarar att befinna sig 28 meter under vattnet... mitt omrâde är snarare ett par, tre tusen meter ovanför havsnivân...

Nàgon fysiker, kanske....

Men om ett regnställ då anger 2000 mm vattenpelare så är det ju ungefär lika vattentätt som ett hål!?
2000 mm vattenpelare är ju bara 2 meter vatten!

XPAT; sa:
Men om ett regnställ då anger 2000 mm vattenpelare så är det ju ungefär lika vattentätt som ett hål!?

Ett övertryck på två meters vattenpelare är ändå en del - mer än tryckskillnaden mellan in- och utsidan på ett flygplan.

Simma ner på två meters djup så behöver du ju tryckutjämna för att inte få ont i öronen.
[Ändrat av Nordesjo 2003-05-23 kl 17:09]

Nordesjo; sa:
XPAT; sa:

Ett övertryck på två meters vattenpelare är ändå en del - mer än tryckskillnaden mellan in- och utsidan på ett flygplan.

Simma ner på två meters djup så behöver du ju tryckutjämna för att inte få ont i öronen.
[Ändrat av Nordesjo 2003-05-23 kl 17:09]

Jo, men om det behövs 28000 mm för att räknas som vattentätt så... det är ju 14 ggr så mycket som 2000 mm.

XPAT; sa:
Jo, men om det behövs 28000 mm för att räknas som vattentätt så... det är ju 14 ggr så mycket som 2000 mm.

Det finns ingen internationell "standard-norm" för vad som fâr kallas vattentät och vad som inte fâr göra det. Jag har hört nâgonstans att man i Tyskland sátter en undre tryck-gräns vid 15 meter. Gores egen interna norm är min. 28 meter vattenpelare.

Mvh / Mats

enligt klättermusen är 2m vattentät,men man ska nog räkna med 8 m med PU coating.
GT är ju iåförsig inge PU utan PTFF belägning på insidan av tyget.
och det spelar ingen roll ifall det är 15m,20meller 40m vattenpelare det är ändå vattentät.
J

Är det inte så att trycket ökar väsäntligt när man rör sig genom vattnet. Jmf med en klocka som är vattentät till 50 meter kan man duscha med med helst inte bada. En klocka som klarar 100mm funkar att bada med men ej dyka. Valiga dykarur är vattentäta till 200-400 mm och det är inget vanligt dykdjup för en sportdykare. Rörselsen är genom vattnet ökar alltså trycket.

Undrar hur det är med trycket av vattenpelaren på hög höjd, tex Titicacasjön? Ändras det och blir lägre?

F ö anser jag att "vattentät som ett hål" är en klockren formulering!

kvchs9; sa:
Rörselsen är genom vattnet ökar alltså trycket.

Som tidigare pâpekats är det ju inte bara vattentátheten i sig som är viktig utan även med vilket tryck vattnet kan pressas mot tyget innan det släpper igenom.

Exempel: Det ligger vatten pà jackans axlar efter stilla regn. Vattnet gâr ej igenom. Sà lângt allt bra. Sedan sátter man pà sig ryggsácken och remmarna trycker in vattnet mot tyget. Vattnet trycks in igenom jackans tyg = làg vattenpelare = ej vattentát enligt "normen" 15 meter vattenpelare.

Liknande exempel om man t.ex sátter sig pà marken med blöta byxor pà. Om kroppstyngden gör att vattnet trycks igenom tyget = ej vattentätt, trots att man i stâende ställning förblev torr.

Även intresant att se hur hârda vindbyar med regn ett material tâl innan vattnet pressas igenom.

etc etc.

Mvh / Mats

Tryck

Att din vadkonstruktion klarar knädjupt och inte lårdjupt vatten är kanske inte så konstigt. Vid bensluten får du räkna med dubbelt så högt tryck av vatten som letar sig inåt uppåt utefter benet vid lårdjupt vatten.

En annan förklaring skulle kunna vara att du slitit byxan t ex på knäna och att läckaget kommer där.

Sätt på dig bomullslångkallingar byxor + vadutrusning och hoppa snbbt ned och upp i en vattentunna och rapportera resultatet här.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg